Ola Kalleniusa szef Mercedes-Benz Group został nowym prezesem ACEA. Zapowiedział walkę o wolny handel międzynarodowy i zmianę regulacji w celu poprawy konkurencyjności. Do europejskiej organizacji producentów wraca także Stellantis.
Rada Dyrektorów Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) wybrała Ola Kalleniusa, przewodniczącego zarządu Grupy Mercedes-Benz, na nowego prezesa, który obejmie tę funkcję od 1 stycznia 2025 r.
Kallenius przejmie przewodnictwo po wygaśnięciu mandatu dyrektora generalnego Grupy Renault, Luki de Meo, który piastował to stanowisko przez ostatnie dwa lata. Rada zatwierdziła również dzisiaj członkostwo Stellantis N.V., który ponownie dołączy do ACEA 1 stycznia 2025 r.
Nadszedł czas, aby działać bardziej zespołowo niż kiedykolwiek w Europie. Powitanie Stellantisa z powrotem w ACEA jest sygnałem, że branża jest silniejsza, gdy działa wspólnym głosem. Europejscy producenci samochodów stoją w obliczu bezprecedensowego kryzysu konkurencyjności, a jednocześnie muszą radzić sobie z niezwykle trudną transformacją dekarbonizacyjną – w tym krytycznym momencie jedność naszego sektora jest najważniejsza – powiedział ustępujący prezes i dyrektor generalny Grupy Renault ACEA, Luca de Meo.
Wiem, że podziela to przekonanie Ola Kallenius. Może liczyć na moje pełne wsparcie, gdy obejmie stanowisko nowego prezesa ACEA. Ze swojej strony pozostaję w pełni oddany sprawie, aby przemysł europejski szedł naprzód – dodał.
ACEA jest jednym z najbardziej istotnych i zaufanych głosów branży w Brukseli.
Jestem zaszczycony, że przejmuję stanowisko prezesa ACEA od Luki de Meo w tak krytycznym momencie dla europejskiego przemysłu motoryzacyjnego. Dziękuję członkom ACEA za okazanie mi zaufania, a także całemu zespołowi CEA, który niestrudzenie wzmacnia pozycję naszego przemysłu w instytucjach politycznych w Brukseli – powiedział z kolei nowy prezes ACEA i przewodniczący zarządu Mercedes-Benz, Ola Kallenius.
Podczas mojej prezydentury ACEA skupi się na poprawie warunków regulacyjnych w celu wyostrzenia naszej przewagi konkurencyjnej w erze cyfrowej i elektrycznej. Będziemy pracować nad wspieraniem dekarbonizacji naszego przemysłu, która jest napędzana przez rynek. Będziemy też orędować za wolnym, uczciwym i opartym na zasadach handlem międzynarodowym. Jestem przekonany, że przemysł motoryzacyjny UE ma wszystko, czego potrzeba, aby odnieść sukces w globalnej konkurencji - zapowidział Kallenius.
Czy ACEA przybierze teraz bardziej stanowcze stanowisko w stosunku do restrykcyjnych norm jakie narzuca Komisja Europejska? Dyrektor generalny Mercedesa Ola Kallenius wielokrotnie publicznie wypowiadał się, że nie zgadza się na dalsze zaostrzanie norm emisji CO2. Co więcej twierdzi, że w obliczu słabnącego popytu na samochody elektryczne branży motoryzacyjnej grozi załamanie spowodowane wysokimi karami naliczanymi przez Unię.
W wywiadzie udzielonym redakcji niemieckiej gazety Handelsblatt stwierdził, że należy złagodzić przepisy dot. normy emisji, których wprowadzenie zaplanowano na przyszły rok. Niemiecki koncern, który należy do Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA, popiera stanowisko grupy, domagając się podjęcia natychmiastowych działań w celu zmian w przepisach oraz przesunięcia ich wprowadzenia w czasie.
Nie możemy ignorować preferencji klientów – stwierdza Kallenius.
Prezes ACEA jest wybierany na roczną kadencję, raz odnawialną, spośród dyrektorów generalnych swoich firm członkowskich – 14 największych europejskich producentów samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych i autobusów działających na całym świecie.