Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
FED 2025

Sprzedaż samochodów osobowych: Polska i Europa nie zdejmują nogi z gazu

Sprzedaż samochodów osobowych Marzec14 GrafikaZ danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów (ACEA) wynika, że Europejczycy kupili w marcu br. 1,45 mln nowych samochodów osobowych, czyli o 10,6% więcej niż rok temu. Był to siódmy miesiąc z rzędu, w którym w europejskich salonach samochodowych panował ożywiony ruch. Bardzo dobrym wynikiem mogą pochwalić się Polacy, którzy za sprawą „kratek" zarejestrowali o ponad 40% osobówek więcej niż rok temu. Zdaniem przedstawicieli Exact Systems nowe przepisy obowiązujące od kwietnia br. będą sprzyjały zakupom droższych modeli.W polskiej branży motoryzacyjnej pierwszy kwartał tego roku upłynął pod hasłem „auto z kratką". Pojawienie się okienka derogacyjnego i możliwość odliczenia pełnego VAT wywołały lawinę zamówień na tzw. „kratki", co przełożyło się na bardzo dobre wyniki sprzedaży samochodów osobowych w naszym kraju – podsumowuje Paweł Gos, prezes Exact Systems i ekspert Polskiej Izby Motoryzacji. W marcu br. w Centralnej Ewidencji Pojazdów pojawiło się 35 486 tys. nowych samochodów osobowych (wliczając tzw. kratki), czyli o ponad 41% więcej niż w tym samym miesiącu 2013 r. Od początku roku z polskich salonów wyjechało 97 620 osobówek, co oznacza 29% dynamikę rok do roku. Wśród nich było aż 22 tys. „kratek". Ożywienie w europejskich salonach, fenomen Wielkiej BrytaniiDo życia budzi się także europejski sektor motoryzacyjny. Marzec, w którym z salonów europejskich wyjechało ponad 1,45 mln nowych osobówek, to siódmy miesiąc z rzędu „na plusie" (+10,6% r/r). Od początku roku w Europie zarejestrowano o ponad 8% więcej aut niżw analogicznym okresie 2013 r. Dane za ostatnie miesiące przedstawiające sprzedaż nowych samochodów osobowych dają nadzieję, że europejska branża motoryzacyjna najgorsze ma już za sobą. Co prawda mamy do czynienia z najniższym wolumenem sprzedaży od kilku lat, to jednak cieszą kolejne rosnące słupki. Ciekawym przypadkiem, któremu przyglądamy się od kilku miesięcy jest rynek brytyjski, który rośnie nieprzerwanie od ponad 2 lat. Tylko w marcu Anglicy kupili więcej samochodów niż Polacy w całym 2013 r. – mówi Jacek Opala, dyrektor ds. rozwoju sprzedaży w Exact Systems. Większość głównych rynków europejskich odnotowała wzrost rejestracji nowych aut osobowych: Niemcy (+5,4% r/r), Hiszpania (+10% r/r), Włochy (+5% r/r) i Wielka Brytania (+17,7% r/r).W Polsce i Europie rządzi grupa VolkswagenZarówno w marcu jak i całym pierwszym kwartale najchętniej kupowaną marką samochodowąw segmencie osobówek w Polsce jest Skoda – w ciągu trzech miesięcy zostało sprzedanych ponad 14 tys. modeli tego producenta. Tuż za nią uplasowały się Volkswagen i Toyota. Polacy nadal najchętniej kupują Skodę Oktavię, Forda Focusa i Skodę Fabię. Nieco inaczej prezentuje się europejska mapa producentów. W Europie najlepiej radzi sobie marka Volkswagen z blisko 160 tys. sprzedanych aut w marcu – mówi Jacek Opala.2014 rokiem modeli premium?Od 1 kwietnia zaczną obowiązywać nowe, dla części przedsiębiorców mniej korzystne, przepisy podatkowe dotyczące zakupu samochodów firmowych. W związku z tym dynamika rejestracji nowych osobówek może ulec obniżeniu, ale mam tutaj na myśli głównie grupę marek popularnych. Bowiem w przypadku modeli premium nowe regulacje są korzystniejsze niż te obowiązujące do końca ubiegłego roku i mogą pozytywnie wpłynąć na ten segment rynku – mówi Paweł Gos. I dodaje, że cały rok dla naszej branży motoryzacyjnej będzie lepszy od minionego. Liczba 310–320 tys. nowych rejestracji w tym roku, czyli ok. 5-10% wzrost r/r, jest się moim zdaniem realna – ocenia Paweł Gos.Źródło: Exact Systems

Przeczytaj również
Popularne