Jak reagować na poślizg? Jak poprawnie wchodzić i pokonać zakręt? Jak efektywnie hamować na śliskiej nawierzchni? Jak kontrolować samochód podczas niespodziewanych przeszkód? O tym wszystkim mogli dowiedzieć się członkowie Stowarzyszenia Kierowników Flot Samochodowych podczas szkolenia z zakresu doskonalenia techniki jazdy w ODTJ Sobiesław Zasada Centrum. Znane wszystkim powiedzenie mówi, że nauki nigdy za wiele. I choć wydawać by się mogło, że kto jak kto, ale fleet managerowie o samochodach wiedzą dużo, a o ich prowadzeniu jeszcze więcej, to szkolenie na najnowocześniejszym obecnie w Europie obiekcie w Bednarach k/Poznania, uświadomiło zebranym 20 członkom SKFS na początku marca br., jak ważna jest praktyczna nauka doskonalenia techniki jazdy.
Zajęcia szkoleniowe, jakie zostały przygotowane przez kadrę instruktorską Sobiesław Zasada Centrum odbyły się na torze slalomowym, płycie i kręgu poślizgowym oraz na górach z przeszkodami wodnymi i mechanicznymi . Większość prób testowych przeprowadzonych zostało na 6 samochodach marki SEAT, w tym m.in. na Leon FR 2.0 CR, Ibiza 1.6 TDI i Toledo 1.4 TSI dedykowanym specjalnie na to szkolenie oraz na Mitsubishi Lancer 1,6 litra, 117 KM z floty Centrum.
Niewątpliwie dla wszystkich uczestników szkolenia intrygującą próbą okazał się tzw. „szarpak". Wjazd samochodem z prędkością ok. 50 km/ h na specjalne urządzenie umieszczone na wzniesieniu, elektronicznie wywoływało istną kurtynę wody, którą należało ominąć. Dochodziło do poślizgu nadsterownego, co powodowało na śliskiej nawierzchni utratę przyczepności tylnych kół. Ćwiczenie wymagało natychmiastowej reakcji kontry kierownicy na pojawiający się poślizg (albo prawostronny, albo lewostronny) i uczyło nie tylko prawidłowej pracy kierownicą, ale także efektywnego hamowania i bezpiecznego wyprowadzania samochodu z poślizgu.
Każdy z uczestników miał również okazję zmierzyć się z 14 metrową górą, na zboczu której niespodziewanie i w różnych konfiguracjach „wyskakiwały" z płyty poślizgowej rzędy mechanicznych zapór imitujących wtargnięcie niespodzianego zagrożenia na tor jazdy. Ta symulacja uczyła kierowcę jak skutecznie i bezpiecznie omijać przeszkodę przy zachowaniu swojego pasa ruchu. Natomiast na torze slalomowym, fleet managerowie musieli zmierzyć się z kurtynami wodnymi na płycie i kręgu poślizgowym, gdzie za zadanie mieli pokonać z bezpieczną prędkością różne rodzaje zakrętów na śliskiej nawierzchni. Emocje sięgnęły niewątpliwie zenitu podczas próby potocznie zwanej Aaltonenem, kiedy to na płycie poślizgowej należało wykonać obrót samochodu o 360 stopni bez żadnego stopu.
Nie zabrakło także dodatkowych atrakcji, jak m.in. jazdy ciężkim sprzętem typu: ciągnikiem siodłowym VOLVO FH, ciężarówką szkoleniową VOLVO FLL, autokarem VOLVO 9700 czy VW Crafterem z klatką bezpieczeństwa i bocznymi odbojnikami, które zapobiegały przewrócenie samochodu w zakręcie, czy jazdy terenowej o charakterze off-roadowym quadami i Nissanem Patrolem.
Nad bezpiecznym przebiegiem dwudniowego szkolenia czuwała grupa prawdziwych profesjonalistów, którą tworzą przede wszystkim doświadczeni, ale i utytułowani kierowcy i piloci rajdowi znani ze Szkoły Bezpiecznej Jazdy Tomasza Czopika. Zdobyte i podszkolone umiejętności z techniki jazdy można było wykorzystać podczas prób sportowych i jazdy na czas. Bezapelacyjnym zwycięzcą tej edycji spotkania szkoleniowego SKFS okazał się Radosław Kraciuk. Gratulujemy!Dominika Wejksznia