Opel Insignia nie może się nie podobać i to nikomu. To ciekawy, zaawansowany technologicznie, duży i zgrabnie zaprojektowany samochód. Mimo że samochód niedawno przeszedł tylko lifting, wciąz używamy w stosunku do niego określenia nowy. Nowa Insignia to kolejny etap rozwoju stylistyki Opla pod hasłem: „Artystyczna wrażliwość połączona z niemiecką precyzją", w segmencie pojazdów średniej wielkości. Temat stylizacji wyraża wysokie aspiracje i większą dynamikę z charakterystycznym niskim i szerokim frontem, który dodaje optycznej pewności siebie".Prawda, że piękny jest ten marketingowy opis? Teraz wiemy już, patrząc na Insignię, że jest ona optycznie pewna siebie. Podejrzewam, że jest także wysublimowana akustycznie i elokwentna trakcyjnie. Mówiąc normalnie, jest ładna, cicha i dobrze się prowadzi.ECO mocNajważniejsze w nowym Oplu są nowe wydajne jednostki benzynowe z bezpośrednim wtryskiem i dużą mocą (dwa turbodoładowane silniki benzynowe i nowy turbodiesel). Niski poziom emisji pozwala umieścić nowe silniki turbodiesla 2.0 w klasie efektywności energetycznej A+. W przypadku modeli cztero- i pięciodrzwiowych z sześciobiegową manualną skrzynią i technologią Start/Stop obie wersje silnika (88 kW/120 KM i 103 kW/140 KM) spalają tylko 3,7 litra paliwa na 100 km w cyklu mieszanym, podczas gdy Sports Tourer zużywa 3,9 l/100 km. To sprawia, że Opel Insignia 2.0 CDTI jest najbardziej oszczędnym samochodem z silnikiem Diesla w swojej klasie. Jednocześnie inżynierowie zadbali o to, by nadwozie nowego modelu Insignia było jeszcze bardziej aerodynamiczne. Przy współczynniku oporu aerodynamicznego nieco poniżej 0,25 nowa Insignia jest najbardziej opływowym pięciodrzwiowym hatchbackiem na świecie.Liczne udoskonalenia podwozia zapewniają wysoką zwrotność i wygodę jazdy. A poza tym Insignia może pochwalić się teraz całkowicie nowym systemem multimedialnym. Pozwala on na integrację wielu funkcji smartfona i można go obsługiwać w sposób intuicyjny za pomocą panelu dotykowego umieszczonego na centralnej konsoli.„O sukcesie modelu Insignia świadczy ponad 580 tys. kierowców, którzy zdecydowali się na jego zakup. Nowa Insignia robi jeszcze większe wrażenie dzięki bardziej ekspresyjnej stylistyce, wysokiej jakości kokpitowi, intuicyjnemu systemowi multimedialnemu i doskonałym opcjom silnika, np. pionierski turbodiesel 99 gram" – mówi dr Karl-Thomas Neumann, prezes firmy Opel, opisując rewolucyjne zalety tego modelu średniej wielkości. „Nasz flagowy produkt jest teraz bardziej wyrafinowany i o wiele atrakcyjniejszy. Elegancja ma znaczenie, ale nie zapominajmy, że chodzi przede wszystkim o to, by zapewnić kierowcy i pasażerom wygodny oraz bezpieczny środek transportu wyposażony w najnowsze technologie i dostępny w przystępnej cenie. Klientom, preferującym bardzo aktywny tryb życia, oferujemy teraz zupełnie nowy model Insignia Country Tourer. A Insignia OPC – pojazd z górnej półki o bardzo dużej mocy – na pewno znajdzie uznanie wśród kierowców lubiących sportową jazdę". Flagowy model można zamawiać w Polsce od lipca 2013 r. w wersjach czterodrzwiowej, pięciodrzwiowej i Sports Tourer. Ceny zaczynają się od 88 750 zł. Co nowego?System multimedialny nowej generacji w modelu Insignia można obsługiwać za pomocą ośmiocalowego kolorowego ekranu dotykowego. Z poziomu ekranu startowego kierowca ma dostęp do wszystkich najważniejszych funkcji i podmenu, np. stacji radiowych, list odtwarzania utworów muzycznych, połączenia ze smartfonem lub map 3D w trybie dotykowym, za pomocą przycisków na kierownicy, przez sterowanie głosowe lub rewolucyjny panel dotykowy, który obsługuje nawet rozpoznawanie pisma odręcznego. System multimedialny można spersonalizować, dodając maksymalnie 60 ulubionych elementów (np. listy odtwarzania, kontakty telefoniczne, adresy w nawigacji).Nowo zaprojektowana deska rozdzielcza z maksymalnie ośmiocalowym kolorowym wyświetlaczem o dużej rozdzielczości zwiększa wymianę informacji między człowiekiem i maszyną. Kierowca może łatwo i szybko, nie odwracając wzroku od drogi, sprawdzić takie informacje, jak prędkość, obr./min, poziom paliwa, szczegóły dotyczące nawigacji, smartfona oraz opcji audio.99Inżynierowie Opla wprowadzili szereg udoskonaleń w podwoziu, obejmujących m.in. tłumiki drgań, stabilizatory poprzeczne i układ sterowania, dzięki czemu uzyskano jeszcze mniejszy poziom hałasu i wibracji oraz znacznie większy komfort jazdy.Nowa rozszerzona oferta silników zapewnia najlepsze osiągi i bezkonkurencyjny komfort bez żadnych kompromisów. Nowy Opel Insignia oferuje trzy rodzaje silników: benzyna, diesel i LPG przy dostępnej mocy w zakresie od 81 kW/110 KM do 239 kW/325 KM (w Polsce od 103 kW/140 KM).Model Insignia 2.0 CDTI to prawdziwy mistrz w kategoriach ekologicznego napędu i oszczędności paliwa. Nowy turbodiesel 2.0 o mocy 88 kW/120 KM lub 103 kW/140 KM umożliwia emisję CO2 na poziomie 99 g/km (Sports Tourer: 104 g CO2 /km) zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 715/2007, co oznacza, że znajduje się w klasie efektywności energetycznej A+. W przypadku modeli cztero- i pięciodrzwiowych z sześciobiegową manualną skrzynią i technologią Start/Stop zużycie paliwa wynosi zaledwie 3,7 litra na 100 km w cyklu mieszanym (Sports Tourer: 3,9 l/100 km) – są to najwyższe wartości dla tej klasy pojazdów. W obu wersjach zapewniony jest doskonały moment obrotowy: do 320 Nm w przypadku turbodiesla o mocy 88 kW/120 KM oraz do 370 Nm w przypadku wariantu o mocy 103 kW/140 KM dzięki funkcji automatycznego zwiększenia ciśnienia doładowania (overboost) przy pełnym obciążeniu.Uwagę zwracają również dwie jednostki benzynowe z bezpośrednim wtryskiem: 2.0 SIDI turbo (SIDI = spark ignition direct injection – zapłon iskrowy z wtryskiem bezpośrednim) o mocy 184 kW/250 KM i maksymalnym momencie obrotowym 400 Nm oraz silnik 1.6 SIDI turbo nowej generacji o parametrach 125 kW/170 KM oraz 260 Nm do 280 Nm z funkcją overboost. Oba silniki doskonale rozwijają potencjał mocy, pracują niezwykle płynnie i wykazują wysoką oszczędność paliwa. Są dostępne w wersji z sześciostopniową przekładnią manualną i technologią Start/Stop lub z nową sześciostopniową automatyczną skrzynią biegów o niskim współczynniku tarcia. Silnik 2.0 SIDI Turbo jest standardowo dostępny z napędem na przednie koła, a na niektórych rynkach również z napędem na wszystkie koła.Alternatywną i niezwykle oszczędną opcją mechanizmu napędowego jest jednostka napędzana gazem – Insignia 1.4 LPG o mocy 103 kW/140 KM i maksymalnym momencie obrotowym 200 Nm. Podobnie jak jego odpowiednik, benzynowy silnik ten spełnia rygorystyczne przyszłe normy Euro 6 dotyczące emisji.Maciej Chomacki