Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
FED 2025

Wyzwania dla branży TSL: co musisz zrobić jutro – zrób już dziś

Floty komercyjne wymagają maksymalnej wydajności, udogodnień i zrównoważonego rozwoju. Zarządzanie firmą transportową to obecnie w większości praca analityczna oraz strategiczne przewidywanie i dostosowywanie się do trendów. Twarde dane bezbłędnie wskazują obszary, które wymagają zmian lub dają pole do optymalizacji. Posiłkując się odpowiednio dobraną telematyką, firmy transportowe optymalizują koszty i doskonalą jakość świadczonych usług, aby zachować dochodowość biznesu i utrzymać konkurencyjność na rynku. Zmiany są nieuniknione, wymagają odpowiedniego przygotowania i wiedzy, aby asymilować je z sukcesem dla swojego biznesu.

Floty komercyjne wymagają maksymalnej wydajności, udogodnień i zrównoważonego rozwoju. Zarządzanie firmą transportową to obecnie w większości praca analityczna oraz strategiczne przewidywanie i dostosowywanie się do trendów. Twarde dane bezbłędnie wskazują obszary, które wymagają zmian lub dają pole do optymalizacji. Posiłkując się odpowiednio dobraną telematyką, firmy transportowe optymalizują koszty i doskonalą jakość świadczonych usług, aby zachować dochodowość biznesu i utrzymać konkurencyjność na rynku. Zmiany są nieuniknione, wymagają odpowiedniego przygotowania i wiedzy, aby asymilować je z sukcesem dla swojego biznesu.

Jednym z kluczowych wyzwań na rynku TSL jest elektryfikacja. Od 2035 r. w UE będzie obowiązywać zakaz rejestracji aut spalinowych, zatem proces elektryfikacji jest nieunikniony. Wyniki naszego Raportu „Mobility 2032” mówią, że 60% firm jest świadoma tego, że nadchodzi kres ery pojazdów spalinowych, ale tylko jedna na dziesięć podejmuje jakiekolwiek aktywne działania ukierunkowane na transformację flot. Większość firm zaczęła baczniej przyglądać się rozwojowi rynku elektromobilności i zaczyna formułować strategie dla swoich flot. Widzimy to chociażby po wzroście zainteresowania raportami Webfleet, umożliwiającymi sprawdzenie gotowości flot do elektryfikacji. Jest to wprawdzie wyzwanie długofalowe, niemniej jednak już teraz firmy transportowe muszą podejmować pierwsze kroki. Zarządzanie flotą EV wymaga nieco innych algorytmów i planowania pracy w oparciu o specyficzne parametry, takie jak pozostały zasięg jazdy, lokalizacja punktów ładowania, czas i koszty związane z procesem ładowania. Klienci Webfleet mają dostęp do kompleksowego zestawu narzędzi, dzięki którym mogą kontrolować stan baterii i planować ładowania, optymalizować trasy uwzględniając zasięg i punkty ładowania, analizować zużycie energii na poszczególnych trasach i możliwości odzyskiwania energii. I co ważne, elektryfikacja nie musi być rewolucją, a stopniową ewolucją. System Webfleet już teraz pozwala płynnie zarządzać flotą mieszaną.

Kolejnym trendem jest dbałość o stan pojazdów i korzystanie z coraz bardziej zaawansowanej telematyki. Ze względu na międzynarodowy charakter branży, co najmniej 38 tysięcy polskich firm transportowych, posiadających licencję wspólnotową, musi mieć wystandaryzowane procesy działania. Jest to zarówno kwestia dostosowania do prawa i wymagań unijnych, ale też potrzeba optymalizacji kosztów, bez względu na kraje, na terenie których firma świadczy usługi. Polskie firmy transportowe mają także świadomość potrzeby odnawiania taboru i inwestycji w nowe technologie wspierające ich efektywne wykorzystanie, w tym w coraz bardziej rozwinięte rozwiązania telematyczne. W ostatnich latach inwestowały na dużą skalę w flotę nowych samochodów i przyczep. Ponad połowa przewozów jest już wykonywana pojazdami, których wiek nie przekracza 5 lat. Szybko rośnie flota dużych pojazdów (samochodów, przyczep i naczep), o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16 ton. Natomiast najszybciej rośnie flota pojazdów specjalistycznych, przeznaczonych do przewozu towarów o specyficznych wymaganiach, związanych z warunkami przewozu. Webfleet wychodzi naprzeciw tym potrzebom i rozwija własne rozwiązania w tym zakresie, takie jak Cold Chain – do pomiaru i monitorowania temperatury w pojazdach przewożących np. leki, produkty spożywcze czy mrożonki, które wymagają transportu w warunkach kontrolowanych.

Postępuje także łączenie procesów i usług. Opony przestają być standardowym produktem i ewoluują w kierunku usługi. Telematyka jest ważnym elementem tej transformacji. Fleetcare łączy najlepszą w swojej klasie gamę opon i rozwiązań utrzymaniowych Bridgestone, z systemami do zarządzania flotą oferowanymi przez Webfleet. To zintegrowane rozwiązanie do zarządzania oponami i pojazdami zostało zaprojektowane z myślą o usprawnieniu działalności całej floty. Fleetcare dostarcza kompleksowy pakiet usług, oferując właścicielom flot możliwość znacznego obniżenia kosztów, zwiększenia zadowolenia klientów, oszczędzania czasu, dostosowania się do przepisów, poprawienia bezpieczeństwa i wspierania idei zrównoważonego rozwoju. Ponadto nasi klienci zyskują jednego, wiarygodnego partnera, który zapewnia dostęp do usług pokrywających znaczą część ich potrzeb, wynikających z prowadzenia działalności transportowej – od doboru właściwych opon, po serwisowanie, eco-driving, monitoring i optymalizację funkcjonowania floty. Dodatkowo, innowacyjność

Fleetcare polega na tym, że łączy model korzystania z opon i rozwiązania telematycznego w jedną usługę abonamentową, co gwarantuje przewidywalność i bezpieczeństwo kosztowe.

Warto pomyśleć o nowych rozwiązaniach, które będą nam przynosić znaczące korzyści już od dzisiaj. Przyszłość działalności firm flotowych będzie szła w kierunku wykorzystywania zintegrowanych danych dostępnych w chmurze, by w każdej chwili, szybko i łatwo podejmować racjonalne decyzje biznesowe w oparciu o dane. Elektromobilność, transport zeroemisyjny i zrównoważony rozwój to obszary strategiczne dla Webfleet i Bridgestone, w ramach których rozwijamy innowacyjne produkty. Nasze analizy i działania dotyczą rozwiązań dla pojazdów elektrycznych, opon, bezpieczeństwa w kabinie kierowcy, inteligentnego partnerstwa i zdolności do modernizacji, czyli konwersji jako nowej drogi do e-mobilności. Już są lub za chwilę pojawią się w komercyjnej ofercie takie rozwiązania jak: PRO M

– nowy terminal dla kierowców, odświeżone rozwiązanie do doskonalenia stylu jazdy OptiDrive, system Cold Chain oraz system TPMS. Inwestujemy także w inspirujące i obiecujące partnerstwa, np. ze Startup Autobahn, skupiającej ponad 30 tysięcy startupów i 30 partnerów korporacyjnych. Liczymy na to, że ta wiodąca na świecie otwarta platforma innowacji, łącząca liderów branżowych oraz startupy, umożliwi nam identyfikację nowych koncepcji oraz opracowywanie przełomowych technologii w dziedzinie mobilności.

Dariusz Terlecki,
Dyrektor Regionalny Polska & EE, Webfleet

Przeczytaj również
Popularne