Na drodze do zrównoważonego transportu przyszłości prototyp ciężarówki Mercedes-Benz GenH2 pomyślnie przeszedł pierwsze próby na dużych wysokościach na drogach publicznych.
Ważnym punktem na liście kontrolnej programu testowego był przejazd przez przełęcz Brenner, jedną z głównych arterii europejskiego ruchu towarowego. Tylko w 2019 roku. czteropasmową trasą tranzytową zlokalizowaną na wysokości do 1370 m na granicy między Austrią a Włochami przewieziono ciężarówkami około 40 mln ton ładunków. Do przewiezienia tej masy przeliczeniowo potrzeba prawie 2,5 miliona ciężarówek rocznie.
Podczas tygodniowych jazd testowych inżynierowie Daimler Truck wielokrotnie przekraczali przełęcz Brenner zestawem z ciągnikiem napędzanym ogniwami paliwowymi oraz z naczepą przewożącą typowy ładunek. Jazdy te odbywały się na 120-kilometrowym odcinku autostrady między Bolzano a Innsbruckiem.
Bazą dla jazd próbnych było miasto Bolzano we Włoszech, gdzie znajduje się stacja tankowania wodoru obsługiwana przez H2 South Tyrol. Ponadto topografia otaczającego terenu jest idealna do dokładnych testów wydajności systemu ogniw paliwowych na różnych wysokościach. Jednym z najważniejszych punktów sprawdzianu było wjechanie ciągnikiem siodłowym na górę Penser Joch na wysokość 2211 metrów. Wyniki tego pierwszego programu testów wysokościowych w odniesieniu do interakcji ogniw paliwowych i akumulatorów w wymagających warunkach topograficznych oraz przyszłościowa strategia operacyjna na trasie Brenner są teraz uwzględniane w dalszym rozwoju w kierunku pojazdu seryjnego. Na nadchodzący rok zaś zaplanowane kolejne jazdy próbne w terenie górskim.
Na drodze do przyszłości neutralnej pod względem emisji CO2, Daimler Truck wyraźnie wyznaczył strategiczny kurs i konsekwentnie realizuje dwutorową strategię elektryfikacji swojego portfolio zarówno w przypadku napędów akumulatorowych, jak i wodorowych. Ciężarówka Mercedes-Benz GenH2 jest opracowywana szczególnie do elastycznych i wymagających zastosowań w ważnym segmencie transportu ciężkiego i zastosowań długodystansowych. Cel rozwoju polega na uzyskaniu zasięgu 1000 kilometrów i więcej. Rozpoczęcie produkcji seryjnej przewidziano na drugą połowę tej dekady.
Autor – dr. Hab. Jarosław Brach