Nowe kompaktowe kombi Peugeota - model 308 SW - jest jednym z najobszerniejszych pojazdów tego typu dostępnych w Polsce. Nie jest to jedyna ciekawostka jaką dostrzegliśmy podczas polskiej premiery, która miała miejsce na Mazurach. Peugeot, wraz zeszłorocznym debiutem kolejnej generacji modelu kompaktowego, nie zdecydował się na zmianę nazwy. Określenie następcy pierwszej trzystaósemki nazwą 309 byłoby niezręczne ponieważ na ulicach można jeszcze spotkać samochody oferowane pod tą nazwą dwie dekady temu. Aby uniknąć zamieszania w zakresie nazewnictwa i starając się ugruntować image 308 jako kompaktu postanowiono pozostać przy obecnej nazwie. W połowie tego roku do oferty dołączyła wersja kombi oznaczona dodatkowym przydomkiem SW.
W nowym modelu producent postawił na stonowany wygląd, który może być akceptowany przez długie lata. Zniknął m.in. dyskusyjny przerośnięty grill a całość nadwozia zyskała na elegancji. Trzystaósemka jest jednym z pierwszych modeli na rynku, w którym w przednich lampach są montowane diody Full LED, choć niestety dopiero od trzeciego poziomu wyposażenia. W jednym reflektorze może się zatem znaleźć 31 diod, które służą jak światła dzienne, mijania oraz drogowe.Dotychczasowy model 308 SW miał być pojazdem wielozadaniowym, pełniącym funkcję zarówno modelu kombi jak i po trosze pojazdu rekreacyjnego i vana. Obecny model ma już formę wyłącznie kombi. Premierowe kombi jest od poprzednika 8,3 cm niższe (147,2 cm wliczając relingi), ale jednocześnie 8,5 cm dłuższe (458,5 cm), 4,8 cm szersze (186,4 cm). Do tego ma 2,8 cm większy rozstaw osi.Zastosowanie nowej płyty podłogowej EMP2 (lżejszej o 70 kg niż w poprzedniku) oraz odchudzenie wielu podzespołów zaowocowało obniżeniem masy pojazdu przeciętnie o 140 kg. W zawieszeniu kompaktowego Peugeota zastosowano klasyczne rozwiązania: kolumny MacPherson z przodu i belkę skrętną z tyłu. Dzięki obniżeniu masy „trzystaósemki" producent uznał, że ma sens zastosowanie pod maską trzycylindrowych jednostek benzynowych Pure Tech o pojemności 1,2-litra, które osiągają moce 110 i 130 KM. Pierwszy z nich jest dostępny tylko z manualną skrzynią 5-biegową, a drugi z przekładnią o sześciu przełożeniach lub automatem EAT6. Motory te dysponują 95% maksymalnego momentu obrotowego w zakresie 1500-3500 obr./min. Według producenta mają one spalać ok. 18% mniej paliwa niż motory 4-cylindrowe, a więc przeszło 1 l na100 km mniej. Nie przewidziano w ofercie 4-cylindrowych jednostek benzynowych. Za to tyle cylindrów posiadają diesle: 1.6 HDi o mocach 92 i 115 KM, które będą się cieszyć prawdopodobnie największym wzięciem. Topowym modelem jest motor 2.0 HDi o mocy 150 KM.
Przytulne wnętrze Peugeota, wykończone niezłej jakości materiałami, to mocny punkt francuskiego kompaktu. Oryginalności dodaje i-Cockpit z niewielką kierownicą i zegarami odczytywanymi tuż nad jej wieńcem. Patent ten Peugeot zastosował już w modelach 208 i 2008. W założeniu ma to poprawiać odczytywanie informacji z zestawu zegarów przez kierowcę, a niżej położone ręce na małej kierownicy mniej się męczą niż przy klasycznym ułożeniu. W zestawie zegarów intryguje nienaturalny bieg wskazówki obrotomierza, która wraz ze wzrostem obrotów wędruje od prawej do lewej.W centralnej części deski rozdzielczej uwagę zwraca ekran LCD o przekątnej 9,7-cala (standard od drugiego poziomu wyposażenia), przy pomocy którego możemy obsługiwać m.in. klimatyzację, radio i nawigację. Pozwoliło to co prawda ograniczyć liczbę przycisków do minimum (wyróżnia się tylko pokrętło potencjometru), ale rozwiązanie to nie do końca sprawdza się w praktyce. Każda zmiana ustawień radia, klimatyzacji czy nawigacji wymaga przełączenia widoków na ekranie i następnie naciśnięcia odpowiednich przycisków. Wymaga to odrywania wzroku od jezdni i skupiania go na panelu centralnym na zdecydowanie dłuższy czas niż miałoby to miejsce w przypadku zastosowania pokręteł. Uznanie za to budzi położenie drążka zmiany biegów, który jest wygodnie umieszczony na wysokiej konsoli środkowej. Francuzi pomyśleli również o montażu w samochodzie gniazda 230V.Bagażnik wg VDA ma pojemność 556 l (z pełnowymiarowym kołem zapasowym) lub 610 l bez niego. Maksymalnie może on mieć pojemność 1660 litrów. To zdecydowanie jeden z najlepszych wyników w segmencie, bo np. Ford Focus kombi oferuje 1516 l, Opel Astra - 1550 litrów a Volkswagen Golf Variant 1620 litrów. Obszerniejszym bagażnikiem może się pochwalić Skoda Octavia - 1740 l. Praktyczność bagażnika Peugeota poprawiają szyny podłogowe z uchwytami. Oparcia możemy składać wprost z bagażnika przy użyciu uchwytów na bokach ładowni
Już w standardzie wersji Access Peugeot 308 SW (od 69 700 zł) oferuje pożądane przez nabywców wyposażenie, tj. klimatyzację, radio CD mp3, tempomat, elektryczne szyby z przodu i komputer pokładowy. Trzon sprzedaży ma stanowić wg importera drugi poziom wyposażenia, Active w cenie od 74 700 zł. W nim znajdziemy ekran dotykowy z USB i bluetooth, skórzaną kierownicę i felgi aluminiowe oraz ekran 9,7-cala. W najwyższej wersji Allure (od 81 900 zł) trzystaósemka posiada już reflektory Full LED, światła przeciwmgielne, czujniki parkowania z przodu i z tyłu czy elektryczny hamulec postojowy. Tylko w tej wersji możemy dokupić system bezkluczykowego dostępu, monitor martwego pola w lusterkach lub pakiet z aktywnym tempomatem, systemem ostrzegania przed kolizją i automatycznego hamowania. Na liście opcji są m.in. nawigacja (+2100 zł), szklany dach (+1800 zł) oraz elektrycznie sterowane skórzane fotele (9700 zł). Peugeot zamierza dostarczyć na polski rynek 3000 trzystaósemek w tym roku, z czego 750 szt. ma stanowić wariant kombi SW. To wyraźnie mniej niż planował importer do niedawna. Mimo zdobycia tytułu Car of the Year plany obniżono z 5 tys. szt. na rok. PD