Czy elektryk może być alternatywą dla Diesla? Absolutnie nie, ale hybryda PHEV już owszem. Właśnie dlatego, Skoda obniża ceny na swoje hybrydy ładowane z gniazdka, a w wybranych wersjach zrównuje je nawet z cenami wersji z Dieslem pod maską. Do wyboru jest Kodiaq i Superb plug-in.
Do polskiej oferty dołączyła niedawno hybrydowa wersja Skody Superb w nadwoziu Liftback. Model jest wyposażony w układ napędowy łączący silnik benzynowy 1.5 TSI z jednostką elektryczną, zapewniającą łączną moc 204 KM (150 kW). Ten sam układ zresztą pracuje w pozostałych hybrydach plug-in marki.
Dzięki zastosowaniu akumulatora o pojemności 25,7 kWh, duży Superb oferuje zasięg do 130 kilometrów, korzystając wyłącznie z energii elektrycznej. Użytkownicy mają również możliwość szybkiego ładowania akumulatora — poziom od 10% do 80% można osiągnąć za pomocą ładowarki DC (max. 40 kW) w około 26 minut, natomiast pełne naładowanie przy użyciu prądu zmiennego o mocy 11 kW trwa około 2,5 godziny.
Ceny Superba w nadwoziu liftback z napędem TDI startują od 170 900 zł w wersji Essence, w wyższej specyfikacji Selection to już 189 850 zł. Taki sam Superb, ale PHEV kosztuje 205 050 zł. Gdzie więc obniżka? Jeszcze oczko wyżej. Zarówno w wersji L&k i Sportline, niezależnie czy z Dieslem pod maską, czy układem PHEV auto kosztuje odpowiednio 219 850 i 210 700 zł. Taka samo wygląda cennik dla odmiany kombi.
Superb z napędem PHEV dostępny jest też w wersji kombi i to jest właśnie alternatywa dla długodystansowego auta rodzinnego lub firmowego. Superb Combi łączy wyjątkową funkcjonalność i przestronność z ekologicznym napędem. Ta sama moc i zasięg również do 130 kilometrów stanowi idealne rozwiązanie dla osób poszukujących pojazdu wszechstronnego i reprezentacyjnego jednocześnie.
Trzecim modelem z napędem hybrydowym ładowanym z gniazdka jest Kodiaq. Zasięg elektryczny mierzącego ponad 4,7 m długości auta to 120 kilometrów. Pod maską także pracuje silnik spalinowy 1.5 TSI połączony z silnikiem elektrycznym o łącznej mocy 204 KM. Bateria trakcyjna ma taką samą pojemność 25,7 kWh.
Cena Kodiaqa PHEV startuje od 208 300 zł. Kodiaqa TDI 4x2 od 192 850. Zrównanie cen dotyczy wyłącznie odmiany Sportline w wersji z napędem na jedną oś.
Wszystkie hybrydy PHEV Skody można ładować prądem przemiennym (AC) – czyli z tzw. wallboxu. Maksymalna moc ładowania wynosi wtedy 11 kW i pozwala uzupełnić energię w ciągu ok. 2,5 h. Odnosi się to nie tylko do domowego wallboxu. I choć to najlepszy z uwagi na trwałość baterii oraz najtańszy sposób ładowania, auto można ładować na stacjach szybkiego ładowania prądem stałym.
Moc w przypadku DC nie jest jednak oszałamiająca i wynosi tylko 40 kW, co przekłada się 30-minutowe ładowanie do 80 proc. pojemności baterii. To dobra średnia w przypadku hybryd PHEV, jednak szczególnie podczas jazdy w trasie przydałaby się nieco mocniejsza ładowarka.