Trzecia generacja bestsellera Skody – Fabia – debiutuje na rynku europejskim. Redakcja Fleet, jako jedna z pierwszych w Polsce, miała okazję zapoznać się z tym samochodem na malowniczych drogach Portugalii...
W ciągu 15 lat produkcji wszystkich generacji Skody Fabii na ulice wyjechało ponad 3,5 miliona tych samochodów. Tylko na rynek Polski do dziś trafiło ponad 93 tys. szt. Fabii, i to nie licząc tych sprowadzonych w ramach indywidualnego importu. Teraz apetyty Czechów są jeszcze większe za sprawą debiutu Fabii trzeciej generacji - zgrabniejszej, bardziej zadziornej, i o wyraźnie ciekawszym wnętrzu.
Nowa Fabia jest pierwszym modelem w gamie Skody, w którym wykorzystano elementy stylistyki z koncepcyjnego modelu Vision C. Nowa Skoda Fabia jest o 9 cm szersza i o 3 cm niższa od poprzedniczki. Ma 399,2 cm długości (8 mm mniej niż Fabia 2), 173,2 cm szerokości oraz 146,7 cm wysokości. Rozstaw osi został powiększony o 2 cm, do 247 cm. Dzięki wykorzystaniu m.in. platformy podwoziowej MQB udało się obniżyć masę własną pojazdu przeciętnie o 65 kg w porównaniu z poprzednikiem. Podstawowa wersja wyposażona w jednostkę 1.0 MPI waży ledwie 980 kg.
Zdecydowanie nowocześniej prezentuje się wnętrze nowej Fabii. Niestety tworzywa deski rozdzielczej i obicia drzwi są twarde jak skała i to nawet w najdroższej wersji. W poprzedniku deskę topowych wariantów wyściełały już miękkie i przyjemne w dotyku tworzywa.
Wnętrze trzeciej generacji Fabii wygląda znajomo i budzi skojarzenia z innymi modelami koncernu Volkswagen. Fabia nie notuje wpadek w zakresie ergonomii czy jakości wykonania. Nabywca ma możliwość zamówienia bardziej sportowych foteli (jak w testowanym egzemplarzu), które okazują się bardzo wygodne i zapewniają znakomite trzymanie boczne. Mimo wyraźnie szerszego nadwozia i większego rozstawu osi nie odczuwaliśmy większej przestrzeni w kabinie w porównaniu z odchodzącym modelem. I faktycznie. Parametrem, który zmienił się w największym stopniu jest szerokość na wysokości łokci z przodu, która jest większa o 2 cm. Fabia zapewnia w zakresie przestronności przeciętny poziom w segmencie B. Za to ponadprzeciętnie prezentuje się w zakresie ilości przestrzeni nad głowami tak z przodu, jak i z tyłu. Zwiększyła się ilość uchwytów na butelki.Zależnie od wersji na środkowej konsoli montowane jest radio Blues z mp3 z monochromatycznym, 5-calowym wyświetlaczem – wyposażone m.in. w wejście USB, czytnik kart SD. W lepszych wersjach pojawia się radio Swing z dotykowym 5-calowym i kolorowym wyświetlaczem, przez który możemy obsługiwać również bluetooth (opcja) czy zmieniać ustawienia samochodu. W topowych modelach montowany jest 6,5-calowy dotykowy i kolorowy wyświetlacz. Nowością jest możliwość skopiowania zawartości i wybranych aplikacji ze smartfona wprost na dotykowy ekran systemu multimedialnego za pośrednictwem MirrorLink.
Większe rozmiary nowej Skody wpłynęły również na powiększenie bagażnika tego samochodu do 330 litrów (+15 l), który po złożeniu oparć kanapy powiększa się do 1150 litrów (-30 l w porównaniu z drugą generacją). Fabia w modelu hatchback nie oferuje dodatkowej półki w bagażniku nawet za dopłatą, co powoduje powstanie progu na podłodze po złożeniu oparć tylnej kanapy. Co ciekawe półka znajdzie się w ofercie modelu kombi, dzięki czemu będzie on dysponował równą powierzchnią ładunkową.
W hatchbacku, na pocieszenie zostaje rozwiązanie dzięki któremu półkę bagażnika możemy zamontować na połowie wysokości ładowni, co umożliwi przewożenie na niej drobnych przedmiotów i osłonięcie tych znajdujących się niżej w bagażniku. Tak jak w innych nowych modelach Skody Fabia ma seryjną skrobaczkę do szyb pod pokrywą wlewu paliwa.
Nowością w gamie Fabii jest 3-cylindrowy silnik 1.0 MPI o mocy 60 KM lub 75 KM. Zastosowanie mniejszej jednostki było możliwe, dzięki wyraźnie niższej masie własnej niż w poprzedniku. Pod maskę Fabii trafiły także silniki TSI 1,2 litra o mocach od 85 do 110 KM. Silniki MPI oraz słabszy TSI są standardowo wyposażone w skrzynie manualne o pięciu przełożeniach. Mocniejszy wariant o mocy 110 KM w standardzie ma przekładnię 6-biegową. Opcjonalnie można go będzie zamówić ze skrzynią DSG. Wśród diesli znajdziemy 3-cylindrowy motor o pojemności 1,4 litra i mocy 75 oraz 105 KM. Obie jednostki sprzężono z 5-biegowymi przekładniami manualnymi, ale słabszy z nich będzie dostępny ze skrzynią DSG. Zainteresowani skrzynią dwusprzęgłową muszą dopłacić 5 tys. zł.
W trzeciej generacji Fabii pojawiło się wiele nowinek znanych z innych najnowszych modeli Skody oraz konkurentów. Są nimi m.in. system hill hold assist, seryjny XDS w każdej wersji, czujniki deszczu, system bezkluczykowego dostępu oraz szklany dach panoramiczny o powierzchni nawet 107x76 cm. Z zakresu bezpieczeństwa, oprócz standardowych sześciu poduszek powietrznych, w wyposażeniu możemy znaleźć system rozpoznawania zmęczenia kierowcy, hamulec multikolizyjny oraz układ automatycznego hamowania przy niewielkich prędkościach. Nową Fabię będzie można zamówić w 15 wersjach kolorystycznych, w tym w ciekawych wizualnie wersjach dwukolorowych.
Skoda Fabia III jest droższa od poprzedniczki, ale też lepiej wyposażona. Najtańszy wariant 1.0 MPI Active wymaga wyłożenia 39 380 zł. Fabia dwójka z motorem 1.2/60 KM kosztuje 37 700 zł (w promocji 33 700 zł). Na przyzwoite osiągi możemy liczyć dopiero od wersji 1.2 TSI/90 KM w cenie od 43 880 zł. Ceny diesli 1.4 TDI/110 KM zaczynają się od 60 680 zł, ale są one dostępne dopiero od wersji Ambition. Z czasem w ofercie pojawią się również słabsze diesle, a w lutym przyszłego roku gamę uzupełni bardziej praktyczna odmiana kombi. Jeszcze wcześniej pojawią się modele z fabryczną instalacją LPG, ale na wariant Monte Carlo przyjdzie nam poczekać kilka miesięcy dłużej. Skoda na razie nie podjęła decyzji czy i kiedy wejdzie do oferty Fabia w sportowej wersji RS.
PD