Ponad połowa Polaków, którzy planują wymianę samochodu, decyduje się na zakup używanego auta z silnikiem spalinowym – wynika z najnowszego raportu Santander Consumer Multirent „Polak w drodze po auto”. Najczęściej wydajemy do 50 tys. A co z nowymi autami i elektrykami?
Polacy, rozważając zakup auta, kierują się wieloma aspektami, ale to właśnie budżet w dużej mierze decyduje o tym, czy wybierają pojazd nowy, czy używany, spalinowy czy elektryczny. Jak wynika z raportu Santander Consumer Multirent „Polak w drodze po auto” ponad połowa kierowców (55 proc.), którzy planują wymianę samochodu, decyduje się na zakup używanego auta z silnikiem spalinowym. O nowym samochodzie spalinowy myśli jedna piąta, a jedynie 7 proc. rozważa elektryka.
Co ciekawe, częściej są to kobiety (68 proc.) niż mężczyźni (46 proc.). Dla porównania tylko 20 proc. badanych rozważa zakup nowego pojazdu spalinowego – tu z kolei widoczna jest przewaga panów (27 proc.) nad paniami (zaledwie 8 proc.).
Z kolei samochody elektryczne – zarówno nowe, jak i używane – wybiera odpowiednio 7 proc. i 6 proc. Polaków. Wyniki te mogą wynikać z przyzwyczajeń polskich kierowców, kosztów utrzymania oraz rozwijającej się infrastruktury ładowania tego typu pojazdów.
Jak wskazuje nasze badanie, Polacy wciąż są mocno przywiązani do aut spalinowych, a ograniczenia budżetowe najczęściej skłaniają ich do inwestowania w pojazdy używane. Ta tendencja jest najbardziej widoczna w grupie najmłodszych uczestników badania (18-29 lat), spośród których niemal trzy czwarte (73 proc.) zdecydowałoby się właśnie na używany samochód z napędem spalinowym.
Auta elektryczne najmocniej przekonują do siebie najstarszą grupę respondentów w wieku 60+. 17 proc. spośród nich wybrałoby nowy pojazd elektryczny. Dla porównania w innych grupach wiekowych było to 5 proc. (18-29 lat), 4 proc. (30-39 lat), 9 proc. (40-49 lat), a wśród kierowców w wieku 50-59 lat żaden nie zdecydowałby się na kupno „elektryka” – komentuje Joanna Solecka, Dyrektorka Sprzedaży z Santander Consumer Multirent.
Czy samochód używany, czy nowy, wiąże się z wysokim jednorazowym obciążeniem dla domowego budżetu. Przed zakupem wiele osób analizuje swoje potrzeby, możliwości i ustala sumę, jaką mogą przeznaczyć na zmianę pojazdu. Zazwyczaj, co również potwierdza analiza raportu „Polak w drodze po auto”, większe sumy mogą przeznaczyć starsze osoby, które mają dłuższy staż pracy i możliwości większych oszczędności. Im droższy model, tym mniej osób może się na niego zdecydować.
Jak pokazuje badanie, niemal jedna trzecia respondentów (31 proc.) planuje przeznaczyć na samochód między 20 a 50 tys. złotych. Najczęściej są to dwudziestolatkowie – 44 proc. osób z tej grupy wiekowej.
Podobny odsetek (29 proc.) badanych wskazał przedział 50–100 tys. złotych. Taką sumę pieniędzy planuje wydać 43 proc. osób w wieku 50-59 lat. Budżet między 100 a 150 tys. zaplanowało tylko 13 proc. Polaków. Odsetek ten wzrasta wraz z wiekiem respondentów i wśród osób po 60. roku życia – 29 proc. planuje tyle przeznaczyć na pojazd.
Jedynie 7 proc. ankietowanych szuka auta pomiędzy 150 a 200 tys., a 4 proc. zamierza wydać na nie więcej niż 200 tys. złotych.
Jednymi z wyzwań zwiększenia liczby aut elektrycznych na drogach pozostaje ich cena oraz infrastruktura. Jak wynika z badania, aż 47 proc. ankietowanych deklaruje, że rozważyłoby zakup elektryka, gdyby dostępne było dofinansowanie. O programie „Mój elektryk 2.0” szerzej piszemy TUTAJ.
Odsetek ten jest jeszcze wyższy wśród kobiet (51 proc.), a minimalnie spada w przypadku mężczyzn (45 proc.). Z kolei grupą najmocniej zainteresowaną dofinansowaniami pojazdów elektrycznych są najmłodsi w wieku 18-29 lat. Niemal dwie trzecie z nich (65 proc.) wyraziło chęć inwestycji w tego typu samochód w przypadku otrzymania wsparcia w postaci dotacji. Stosunkowo wysoki odsetek badanych – niemal co czwarty (23 proc.) pozostaje niezdecydowanych w tej kwestii, a prawie 30 proc. nie jest zainteresowanych dofinansowaniami.
Wyniki naszego badania jasno pokazują, że polski rynek motoryzacyjny nadal opiera się na tradycyjnych wyborach aut spalinowych. Jednak zarówno na ulicy, jak i w danych możemy zauważyć, że rośnie zainteresowanie samochodami elektrycznymi, zwłaszcza z udziałem dofinansowań.
W Santander Consumer Multirent mamy oferty skierowane do wszystkich kierowców niezależnie od preferencji. W ramach leasingu i pożyczki leasingowej Green Car gwarantujemy elastyczne i dogodne finansowanie aut elektrycznych dla przedsiębiorców Zapewniamy klientom sprawny proces przejścia przez wszelkie formalności, aby mogli oni jak najszybciej cieszyć się swoim samochodem, który łączy i bezpieczeństwo i ekologię – podkreśla Joanna Solecka z Santander Consumer Multirent.