Jak wynika z danych ACEA dla całej Unii Europejskiej, rynek samochodów osnowowych w styczniu skurczył się o 2,6 proc. w porównaniu do stycznia ubiegłego roku. Mimo spadków klienci coraz chętniej wybierają samochody elektryczne. Ich udział w rynku podskoczył do 15 proc.
W styczniu 2025 r. liczba rejestracji nowych samochodów w UE spadła o 2,6%. W szczególności spadki odnotowały największe rynki, w tym Francja (-6,2%), Włochy (-5,8%) i Niemcy (-2,8%). Rekordzistami spadków są jednak mniejsze rynki, czyli Estonia (-66 proc), Bułgaria (-30 proc.) i Słowacja (-16 proc.).
Na plusie jest za to Hiszpania, w której zarejestrowano o 5,3% proc. więcej samochodów niż w styczniu 2023. Procentowo jednak rekordzistami są Litwa (33 proc.), Dani (22 proc.) i Austria (16,5 proc.).
Biorac pod uwagę rodzaje napędu w styczniu elektryczne pojazdy bateryjne (BEV) stanowiły 15% udziału w rynku, co oznacza wzrost wobec niskiej bazy porównawczej wynoszącej 10,9% w styczniu 2024 roku.
Rejestracje pojazdów hybrydowo-elektryczncy wzrosły, zdobywając prawie 34,9% rynku i ponownie stając się pierwszym najbardziej preferowanym wyborem wśród nabywców samochodów w UE. Tymczasem łączny udział w rynku samochodów z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi zmniejszył się w styczniu 2025 r. do 39,4%, wobec 48,7% rok wcześniej.
W styczniu 2025 r. rejestracja nowych samochodów elektrycznych wzrosła o 34% do 124 341 sztuk, osiągając 15% udział w rynku. Trzy z czterech największych rynków w regionie, odpowiadających łącznie za 64% wszystkich rejestracji samochodów elektrycznych, odnotowały solidne dwucyfrowe wzrosty. To Niemcy (+53,5%), Belgia (+37,2%) i Holandia (+28,2%), podczas gdy Francja nieznacznie spowolniła (-0,5%).
W styczniu liczba nowych rejestracji samochodów hybrydowo-elektrycznych w UE zwiększyła się o 18,4%, napędzana przez znaczący wzrost na czterech największych rynkach: Francji (+52,2%), Hiszpanii (+23,5%), Niemczech (+13,7%) i we Włoszech (+10,6%). Pozwoliło to na rejestrację 290 014 sztuk w pierwszym miesiącu 2025 roku, odpowiadających za 34,9% udziału w UE.
Liczba rejestracji hybrydowych samochodów elektrycznych typu plug-in zmniejszyła się w styczniu 2025 r., malejąc o 8,5% do 61 406 sztuk. Spadek ten był spowodowany przede wszystkim znacznymi redukcjami na kluczowych rynkach, takich jak Belgia (-66,6%) i Francja (-54%). W rezultacie hybrydowe samochody elektryczne typu plug-in stanowią obecnie 7,4% całkowitej rejestracji samochodów w UE.
W styczniu 2025 r. liczba rejestracji samochodów benzynowych zmniejszyła się o 18,9%, przy czym spadki odnotowano na wszystkich głównych rynkach. Największy spadek odnotowała Francja, gdzie liczba rejestracji obniżyła się o 28,2%, tuż za nią uplasowały się Niemcy (-23,7%), następnie Włochy (-17%) i Hiszpania (-11,1%). Przy 244 763 nowych rejestracji samochodów w ubiegłym miesiącu, udział benzyny w rynku obniżył się do 29,4%, z 35,4% w tym samym miesiącu ubiegłego roku.
Podobnie, rynek samochodów z silnikiem Diesla skurczył się o 27%. Ich udział stanowi 10% całego rynku. Dwucyfrowe spadki zaobserwowano w tej kategorii na większości rynków UE.
Analizując styczniowe dane ACEA, liderem rynku w Europie pozostaje Grupa Volkswagena ze wzrostem 5,6 proc. W sumie zarejestrowano w Europie 229 898 samochodów tego koncernu.
Jeśli weźmiemy pod uwagę poszczególne marki w grupie, najlepiej radziła sobie Cupra (61,5 proc. na plusie), najgorzej Porsche i Seat (obie po ponad 12 proc. mniej).
Drugie miejsce ze spadkiem 17,9 proc. zajmuje Stellantis (133 506 szt.). Tutaj analogicznie, jeśli weźmiemy pod uwagę wyniki poszczególnych marek w grupie, powodów do radości nie ma wcale. Tylko Alfa Romeo (22,7 proc. na plusie) zanotowała wzrost rejestracji. Pozostałe na sporym minusie: Fiat (-21,7 proc.), Citroen (-14,3 proc.), Peugeot (-8,2 proc.), Jeep (-13,2 proc.), Opel (-31,1 proc.), DS. (-42,3 proc.).
Trzecie miejsce w Europie ze wzrostem o 5 proc. przypadło grupie Renault (90 362 szt.). Alpina wystrzeliła o 168,9 proc. choć to tylko, albo aż 441 samochodów, Renault o 18,9 proc. Co ciekawe Dacia w styczniu odnotowała spadek rejestracji i to o 6 proc.
Poza podium znalazła się Toyota. W Europie liczba rejestracji spadła o 4,9 proc. aut (72 027 szt.), to mniej niż w styczniu ubiegłego roku. Toyota straciła 7,8 proc. rejestracji, za to Lexus zyskał je o 41,9 proc.
Największy spadek rejestracji odnotowała w styczniu w Europie jednak Tesla (-50 proc.), Mazda (-23,1 proc.) i Mitsubishi (-28,4 proc.). Poza klasyfikacją jest Jaguar (-66,9 proc.), który praktycznie zamknął sprzedaż w oczekiwaniu na nowe modele.
Z kolei największe wzrosty odnotował chiński koncern SAIC Motor (m.in. MG i Maxus), który w Europie zanotował wynik lepszy o 76,5 proc.).