Szanowni Państwo,
W ostatnim czasie wielokrotnie pisałem Państwu o trudnej sytuacji branży motoryzacyjnej i nie było to narzekanie bezpodstawne, bo sytuacja branży w ostatnich dwóch latach zmieniła się – zaryzykuję chyba twierdzenie – diametralnie. Z jednej strony mieliśmy COVID i w jego wyniku kryzys półprzewodnikowy, pozrywane łańcuchy dostaw, a w ostatnich miesiącach – jesteśmy świadkami trwającej wojny w Ukrainie. Oczywiście COVID i wojna odcisnęły piętno nie tylko na sektorze motoryzacyjnym, ale też na wielu innych obszarach gospodarki. Musimy jednak pamiętać, że branża motoryzacyjna, jedna z najbardziej zglobalizowanych, stanęła nie tylko wobec problemów, które były spowodowane czynnikami, które są od nas niezależne, ale chyba jako jedyna musi w najbliższym czasie sprostać wielkiemu wyzwaniu, jakim jest realizowane od kilku lat przejście na napędy zero- i niskoemisyjne. Oczywiście jest to szansa, by europejskie firmy zajęły miejsce wśród światowych liderów transformacji, jednak zanim to nastąpi – trzeba w tę transformację zainwestować setki miliardów euro. Chyba obecnie żaden sektor nie mierzy się z aż takim wyzwaniem, a trzeba pamiętać, że branża motoryzacyjna w Europie to kilka milionów zatrudnionych bezpośrednio pracowników – w Polsce bezpośrednie zatrudnienie znajduje w niej ponad 250 tys. osób a biorąc pod uwagę wszystkich, którzy są zatrudnieni w otoczeniu sektora motoryzacji i transportu – śmiało można powiedzieć, że to co najmniej 600–700 tys. pracowników. I o ile do tej pory mięliśmy nadzieję, że nasza sytuacja będzie się stopniowo poprawiała, to niestety najświeższe prognozy mówią, że rok 2022 okaże się być rokiem dalszych spadków rejestracji w Europie.
Rzeczywistość zmienia się bardzo szybko, głęboko i nieprzewidywalnie. Do tej pory naszym największym wyzwaniem było jak najszybsze dostarczanie samochodów klientom. Dziś widzimy wyraźnie, że w efekcie galopującej inflacji i z obawy przed recesją gospodarczą może pojawić się problem z popytem, co przełoży się na kolejne lata spadków rejestracji. A przypomnę Państwu, że ostatnie trzy lata przyniosły w Europie bezprecedensowy, 26 proc. spadek rejestracji. Mimo tego jako branża wciąż inwestujemy gigantyczne środki w badania i rozwój; nasi pracownicy zyskują coraz większe umiejętności i kompetencje a technologie stosowane w branży motoryzacyjnej napędzają zieloną i cyfrową transformację. Dlatego, aby europejski sektor motoryzacyjny utrzymał w przyszłości swoją konkurencyjność i żebyśmy osiągnęli cele klimatyczne, bardzo pilnie potrzebujemy ustanowienia przez Brukselę i rządy państw członkowskich odpowiednich warunków ramowych dla sektora motoryzacyjnego. Chcielibyśmy, aby europejskie łańcuchy dostaw stały się bardziej odporne na zawirowania nie tylko gospodarcze, ale i geopolityczne. Niezbędne jest uchwalenie unijnego prawa o surowcach krytycznych, tak, abyśmy mieli zapewniony dostęp do materiałów i produktów niezbędnych w e-mobilności. I jeszcze coś, o czym od dawna mówimy bardzo głośno – infrastruktura ładowania i tankowania wodoru. Bez niej nie będzie sukcesu zero- i niskoemisyjnej mobilności. Już nie od dziś wzywamy władze do podjęcia bardzo pilnych działań tym obszarze. Tylko bowiem szybkie i efektywne działanie spowoduje, że europejska branża motoryzacyjna zachowa swoją konkurencyjność i pozycję, czego Państwu i sobie życzę.
Jakub Faryś
Prezes PZPM
Informacje opracował zespół ekspertów rynkowych PZPM na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów.
PARTNER WYDANIA: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) jest największą polską organizacją pracodawców branży motoryzacyjnej, zrzeszającą obecnie 58 firm: producentów i przedstawicieli producentów pojazdów samochodowych, motocykli, skuterów oraz producentów nadwozi w Polsce. PZPM to profesjonalna i wiarygodna organizacja, która reprezentuje interesy przedsiębiorców przed organami administracji publicznej, środkami masowego przekazu, związkami zawodowymi, innymi organizacjami branżowymi (polskimi i światowymi) oraz całym społeczeństwem. Systematycznie publikuje opracowania, raporty, analizy i statystyki nt. sytuacji bieżącej branży motoryzacyjnej, jak i w ujęciu historycznym. PZPM reprezentuje także interesy firm członkowskich w Unii Europejskiej oraz wspólnie z innymi europejskimi stowarzyszeniami uczestniczy w konferencjach oraz debatach organizowanych na szczeblu unijnym, a także w kampaniach społeczno-edukacyjnych. PZPM to organizacja o ugruntowanej pozycji rynkowej działająca od 29 lat.