Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Trends

Rejestracje pojazdów maj 2023

Niełatwe jest życie truckera

Zapewne wielu z Państwa w dzieciństwie marzyło o tym, żeby zostać kierowcą wielkiej ciężarówki. Zwykle też wydaje nam się, że pojazd ciężarowy to właściwie tylko nieco większa osobówka… Nic bardziej mylnego – pojazdy ciężarowe konstruowane są zupełnie inaczej, bo przecież służą do innych celów. Dość powiedzieć, że np. większość ciężarówek ma trzy systemy hamulcowe. Jeden – nazwijmy go klasyczny, drugi – retarder i trzeci – hamulec silnikowy. Oprócz tego, aby dostać prawo jazdy uprawniające do prowadzenia pojazdu powyżej 16 t. trzeba mieć specjalne umiejętności i czasem silne nerwy. Te zapewne się przydadzą, gdy zostanie uchwalone nowe prawo zabraniające wzajemnego wyprzedzania się pojazdów ciężarowych. Co prawda wyprzedzanie będzie możliwe na autostradach lub drogach ekspresowych posiadających minimum trzy pasy ruchu w jednym kierunku, w praktyce jednak – na bardzo niewielu odcinkach polskich dróg. Ale wracając do niełatwego życia – przypadnie ono w udziale nie tylko kierowcom ciężarówek, ale też firmom dostarczającym pojazdy na rynek. Niebawem wejdzie w życie obowiązek sprzedawania pojazdów z inteligentnymi tachografami drugiej generacji. Problem w tym, że europejski ustawodawca uchwalając ten akt prawny nie wziął pod uwagę faktu, że firmy dostarczające te tachografy nie zdążą przeprowadzić procedury homologacji zanim zaczną dostarczać te tachografy na rynek. Efekt – grozi nam, że w całej Europie tysiące pojazdów ciężarowych nie będą mogły być sprzedane, bo nie będzie w nich można zainstalować tachografu spełniającego obecne wymogi. Tu głęboki ukłon w stronę Ministerstwa Infrastruktury i prośba, żeby znaleźć jakieś rozwiązanie – choćby dla pojazdów, które mają trafić na rynek polski, a nie do transportu międzynarodowego. A skoro już mowa o pomysłach europejskich warto wspomnieć, że jesteśmy coraz bliżej do zezwolenia na poruszanie się po wybranych drogach w Europie zestawów o całkowitej długości 25,25 metra. Tu również głęboki ukłon w kierunku Ministerstwa Infrastruktury – bo chociaż sieć dróg w Polsce jest bardzo gęsta, to jeszcze niewiele z nich pozwala na to, by poruszały się po nich takie zestawy. Gorąco jednak namawiamy rząd, by to rozwiązanie zostało jak najszybciej wprowadzone na tych drogach, które są do tego przystosowane. I jeszcze jeden temat, o którym już wcześniej wspominałem – to propozycja Komisji Europejskiej aby w 2030 roku 45% nowych ciężkich pojazdów trafiających na drogi Europy było zeroemisyjnych i odpowiednio – w 2035r – 65% a w 2040 -90%. To wielkie wyzwanie dla producentów, ale i dla firm sprowadzających pojazdy i przede wszystkim – dla ich bezpośrednich użytkowników, czyli firm transportowych.

Jeśli chcemy, aby polska branża motoryzacyjna utrzymała swoją pozycję w Europie, już dziś konieczne jest rozpoczęcie rozmów pomiędzy producentami pojazdów, firmami spedycyjnymi i rządem, aby ten proces przeszedł jak najsprawniej i z korzyścią dla wszystkich stron. Jak Państwo widzicie wyzwań jest wiele od tych małych po te wielkie, a ich rozwiązanie jest niezbędne, bo sprawny transport towarów jest nam wszystkim absolutnie niezbędny. I takiego właśnie sprawnego, bezpiecznego i przyjaznego użytkownikom i środowisku transportu Państwu i sobie życzę.

Jakub Faryś

Prezes PZPM

 

Informacje opracował zespół ekspertów rynkowych PZPM na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów.
PARTNER WYDANIA: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) jest największą polską organizacją pracodawców branży motoryzacyjnej, zrzeszającą obecnie 58 firm: producentów i przedstawicieli producentów pojazdów samochodowych, motocykli, skuterów oraz producentów nadwozi w Polsce. PZPM to profesjonalna i wiarygodna organizacja, która reprezentuje interesy przedsiębiorców przed organami administracji publicznej, środkami masowego przekazu, związkami zawodowymi, innymi organizacjami branżowymi (polskimi i światowymi) oraz całym społeczeństwem. Systematycznie publikuje opracowania, raporty, analizy i statystyki nt. sytuacji bieżącej branży motoryzacyjnej, jak i w ujęciu historycznym. PZPM reprezentuje także interesy firm członkowskich w Unii Europejskiej oraz wspólnie z innymi europejskimi stowarzyszeniami uczestniczy w konferencjach oraz debatach organizowanych na szczeblu unijnym, a także w kampaniach społeczno-edukacyjnych. PZPM to organizacja o ugruntowanej pozycji rynkowej działająca od 29 lat.

Przeczytaj również
Popularne