Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
FED 2025

Rejestracje pojazdów listopad 2024

Szanowni Państwo,
Właściwie powinienem pisać o śniegu, zimie i o prezentach, ale póki co – zimy i śniegu nie ma, a wszystko wskazuje na to, że i z prezentami w branży motoryzacyjnej nie będzie najlepiej.

Jak już wielokrotnie wspominałem, europejska branża motoryzacyjna jest w bardzo poważnych kłopotach i robimy dosłownie wszystko, by z tych kłopotów wyjść obronną ręką. Przede wszystkim mam tu na myśli rok 2025, kiedy to wchodzą w życie nowe, znacznie bardziej restrykcyjne progi emisji CO2 dla samochodów osobowych i dostawczych. Mamy już ostateczne stanowisko ACEA dotyczące oczekiwanych przez branżę działań na poziomie politycznym i tu najważniejsze są dwa postulaty. Pierwszy to zawieszenie, bądź nawet anulowanie kar za nieosiągnięcie celu emisyjnego w 2025 r., zwłaszcza, że jako branża, chcemy te środki w kwocie kilkunastu miliardów euro przeznaczyć na dalszy rozwój napędów zeroemisyjnych. Drugi – równie ważny postulat to znaczne przyspieszenie podjęcia prac nad raportem, w którym Komisja Europejska oszacuje, w jakim tempie przyrastają rejestracje pojazdów zeroemisyjnych, jak przedstawia się sytuacja w europejskich fabrykach motoryzacyjnych i czy infrastruktura ładowania jest w stanie sprostać potrzebom wszystkich użytkowników pojazdów elektrycznych. Prace nad raportem miały ruszyć pod koniec 2026 roku, lecz w opinii branży powinny one zostać rozpoczęte już na początku roku 2025.

Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego jest od początku bardzo zaangażowany w te działania i miło mi Państwa poinformować, że na początku grudnia odbyła się pod auspicjami ACEA bardzo ważna debata na temat stanu branży i konieczności podjęcia przez Komisję Europejską i Parlament Europejski natychmiastowych działań ratunkowych. W spotkaniu tym uczestniczyli europosłowie z krajów Europy Środkowej, przedstawiciele szefostwa ACEA, wysocy urzędnicy i dyrektorzy z Komisji Europejskiej oraz szefowie krajowych organizacji motoryzacyjnych, wśród których miałem zaszczyt być obecny. Na spotkaniu przedstawiliśmy naszą sytuację i oczekiwania, a co szczególnie istotne – wszyscy mówiliśmy jednym głosem. Co prawda ze strony przedstawicieli Komisji Europejskiej nie padły żadne deklaracje, jednak mamy nadzieję, że spotkanie było jednym z kroków, które uruchomią lawinę zmian. Takie spotkania są też szczególnie ważne, bo pozwalają uświadomić decydentom, że na obecnym etapie rozwoju rynków pojazdów zeroemisyjnych bez pomocy rządów i organów UE przyjdzie nam długo czekać na osiągnięcie zamierzonego poziomu rejestracji samochodów zeroemisyjnych. Liczymy też, że po objęciu prezydencji w UE, także polski rząd włączy się w te działania, zwłaszcza, że jak pokazują ostatnie przykłady z naszego podwórka – w Polsce zostały wstrzymane dopłaty w ścieżce leasingowej programu Mój Elektryk i według zapowiedzi mają one zostać ponownie uruchomione dopiero wiosną. Dodam jeszcze, że nowy program wsparcia zakupu pojazdów zeroemisyjnych przez osoby fizyczne i jednoosobowe działalności gospodarcze, wykorzystujący środki z KPO, mimo teoretycznej możliwości zapewnienia dopłat do ok. 50 tys. samochodów, w opinii ekspertów w praktyce będzie w stanie zapewnić wsparcie finansowe nabywcom nie więcej niż 10 tys. samochodów.

Mam wielką nadzieję, że nasze działania spowodowują, że branża motoryzacyjna, która jest jednym z największych pracodawców i która zmaga się z bezprecedensowym kryzysem i szybko rosnącą konkurencją ze strony chińskich producentów, jednak wyjdzie z tego kryzysu bez uszczerbku – czego świątecznie Państwu i sobie życzę.

Jakub Faryś

Prezes PZPM 

 

 

Informacje opracował zespół ekspertów rynkowych PZPM na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów.
PARTNER WYDANIA: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) jest największą polską organizacją pracodawców branży motoryzacyjnej, zrzeszającą obecnie 58 firm: producentów i przedstawicieli producentów pojazdów samochodowych, motocykli, skuterów oraz producentów nadwozi w Polsce. PZPM to profesjonalna i wiarygodna organizacja, która reprezentuje interesy przedsiębiorców przed organami administracji publicznej, środkami masowego przekazu, związkami zawodowymi, innymi organizacjami branżowymi (polskimi i światowymi) oraz całym społeczeństwem. Systematycznie publikuje opracowania, raporty, analizy i statystyki nt. sytuacji bieżącej branży motoryzacyjnej, jak i w ujęciu historycznym. PZPM reprezentuje także interesy firm członkowskich w Unii Europejskiej oraz wspólnie z innymi europejskimi stowarzyszeniami uczestniczy w konferencjach oraz debatach organizowanych na szczeblu unijnym, a także w kampaniach społeczno-edukacyjnych. PZPM to organizacja o ugruntowanej pozycji rynkowej działająca od 29 lat.

Przeczytaj również
Popularne