Mamy nową inwestycję motoryzacyjną!
Kilka dni temu podano do publicznej wiadomości, że jeden z wielkich światowych koncernów motoryzacyjnych obecny już w Polsce z produkcją silników i baterii uruchomi niebawem także produkcję elektrycznych samochodów dostawczych. To niezwykle ważne wydarzenie i to z kilku powodów. Po pierwsze – zapewne powstaną nowe miejsca pracy, a warto dodać, że jedno miejsce w zakładzie produkcyjnym generuje kolejne np. u poddostawców, producentów czy firm logistycznych. Po drugie – jest to sygnał dla innych inwestorów, że Polska jest miejscem, gdzie warto inwestować. Należy przypomnieć, że decyzje zarządów koncernów o lokowaniu produkcji poszczególnych modeli są podejmowane po bardzo wnikliwej analizie, a poszczególne zakłady koncernu konkurują pomiędzy sobą, aby właśnie w tym, a nie w innym zakładzie została uruchomiona produkcja nowego modelu. Ponadto, przed podjęciem ostatecznej decyzji drobiazgowo rozpatrywanych jest mnóstwo czynników, które ostatecznie potwierdzą, że wybór jest korzystny dla producenta i dla rynku. Po trzecie – bardzo cieszy, że produkowane będą pojazdy zeroemisyjne, bo obecnie jest to kluczowy trend w branży motoryzacyjnej. Po czwarte – w związku z tym, że wszyscy producenci motoryzacyjni czynią starania, aby również sama produkcja była procesem zeroemisyjnym, można mieć pewność, że nowy zakład będzie przyjazny środowisku.
Wiadomość o uruchomieniu produkcji elektrycznych samochodów dostawczych w Polsce cieszy jeszcze z jednego powodu. Dziś Polska jest jednym z najważniejszych punktów na europejskiej mapie motoryzacyjnej- zarówno pod względem produkcji pojazdów jak i części i podzespołów. Ale w życiu nic nie jest dane raz na zawsze i już w najbliższych latach obecni w Polsce producenci motoryzacyjni będą weryfikować opłacalność kontynuacji produkcji w naszym kraju. I o ile na początku lat 90. przy podejmowaniu takich decyzji ceny energii nie stanowiły kluczowego kryterium, o tyle teraz uzależnienie produkcji od źródeł energii – w tym odnawialnej – stało się jednym z kluczowych argumentów. Ta inwestycja to sygnał, że dziś – także w tej trudnej sytuacji energetycznej – warto inwestować w Polsce, i że jest to opłacalne. Mam głęboką nadzieję, że w najbliższym czasie również inni producenci obecni w Polsce będą informować o rozpoczęciu produkcji pojazdów czy podzespołów zeroemisyjnych. Na tym polu czeka nas jednak duże wyzwanie, bo szacujemy, że dziś ponad połowa produkcji w Polsce to produkcja dedykowana motoryzacji spalinowej. Żebyśmy zatem za kilkanaście lat mogli z dumą powiedzieć, że nadal jesteśmy jednym z najważniejszych miejsc produkujących pojazdy, części i komponenty musi zostać wykonana bardzo duża praca, nie tylko przez branżę, ale też przez rząd czy ośrodki naukowe. Jesteśmy na dobrej drodze i mam nadzieję, że oprócz produkcji dla motoryzacji spalinowej, już niedługo staniemy się równie ważnym ośrodkiem produkcyjnym także dla nisko- i zeroemisyjnej motoryzacji, czego Państwu i sobie życzę.
Jakub Faryś
Prezes PZPM
Informacje opracował zespół ekspertów rynkowych PZPM na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów.
PARTNER WYDANIA: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) jest największą polską organizacją pracodawców branży motoryzacyjnej, zrzeszającą obecnie 58 firm: producentów i przedstawicieli producentów pojazdów samochodowych, motocykli, skuterów oraz producentów nadwozi w Polsce. PZPM to profesjonalna i wiarygodna organizacja, która reprezentuje interesy przedsiębiorców przed organami administracji publicznej, środkami masowego przekazu, związkami zawodowymi, innymi organizacjami branżowymi (polskimi i światowymi) oraz całym społeczeństwem. Systematycznie publikuje opracowania, raporty, analizy i statystyki nt. sytuacji bieżącej branży motoryzacyjnej, jak i w ujęciu historycznym. PZPM reprezentuje także interesy firm członkowskich w Unii Europejskiej oraz wspólnie z innymi europejskimi stowarzyszeniami uczestniczy w konferencjach oraz debatach organizowanych na szczeblu unijnym, a także w kampaniach społeczno-edukacyjnych. PZPM to organizacja o ugruntowanej pozycji rynkowej działająca od 29 lat.