Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
FED 2025

POŚPIECH SIĘ NIE KALKULUJE

wypadekWakacyjne czy weekendowe wyjazdy mogą wiązać się z pośpiechem, ponieważ nikt nie chce tracić czasu w korku. Jednak nerwowa, szybka jazda tylko pozornie skraca czas dojazdu do celu, realnie jednak wpływa na zużycie paliwa i zanieczyszczenie środowiska... Dowiódł tego Auto Klub Dziennikarzy Polskich we współpracy ze Szkołą Jazdy Renault, przeprowadzając test, który wykazał, że na trasie 285 kilometrów samochód mierzący się z drugim autem jadącym według zasad ekojazdy dojeżdża na miejsce w czasie o zaledwie 8 minut i 8 sekund krótszym. Ekojazda pozwala zaoszczędzić nawet do 20% paliwa, poza tym zmniejsza poziom hałasu i przyczynia się do redukcji emisji dwutlenku węgla. Także ryzyko wypadku staje się mniejsze, między innymi dlatego, że do prowadzenia pojazdu w stylu eko kierowca musi dużo uważniej obserwować drogę. Przy takich plusach zaledwie kilka zaoszczędzonych minut w ogóle nie ma znaczenia – podsumowuje Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault. Prawie 80% Polaków uważa, że stosuje się do zasad ekojazdy, a prawda jest taka, że większość z nich łamie jej podstawowe zasady. Aż 93% nie wie, że zużycie paliwa podczas jazdy po mieście może zwiększyć się nawet o 40%, jeśli samochód nie jest prowadzony w sposób płynny, a aż 42% błędnie uważa, że ciśnienie w oponach należy sprawdzać rzadziej niż raz na miesiąc.* Przyzwyczajenia kierowców, szczególnie tych, którzy mają za sobą lata doświadczeń za kierownicą, są zwykle silnie zakorzenione. Oznacza to, że ich zmiana na rzecz jazdy ekologicznej, ekonomicznej i bezpiecznej to w pewnym sensie nauka jazdy od początku – mówi Zbigniew Weseli. Oba samochody, które wzięły udział w teście, prowadzone były przez instruktorów Szkoły Jazdy Renault – założenie było takie, że kierowcy jadą, przestrzegając przepisów, natomiast jeden koncentruje się na jak najszybszym dotarciu do celu, a drugi – jeździe w stylu eko – płynnej i opartej na jak najlepszym przewidywaniu tego, co może wydarzyć się na drodze. Trasa pierwszego zajęła 4 godziny, 19 minut i 35 sekund, czyli o zaledwie 8 minut i 8 sekund krócej, mając o 2,04 l wyższe zużycie paliwa i o 4,21 kg/100 km wyższą emisję dwutlenku węgla. Pojazd nieprzestrzegający zasad jazdy ekologicznej i ekonomicznej spalił tym samym o prawie 19% więcej paliwa. ZASADY EKOJAZDY Prowadź płynnie – staraj się utrzymywać stałą prędkość (powyżej 40 km/h). Odpowiednio zmieniaj biegi – redukuj je, gdy obroty spadają do ok. 1 000 obr./min, a zmieniaj bieg na wyższy, gdy prędkość obrotowa osiąga ok. 2 000 obr./min w silnikach wysokoprężnych i ok. 2 400 obr./min w silnikach benzynowych. Pamiętaj, że z prędkością 50 km/h powinno się jechać na czwartym lub piątym biegu. Przyspieszaj w kontrolowany sposób – do prędkości 60 km (i do włączenia piątego biegu) staraj się dynamicznie przyspieszać. Powyżej 60 km/h należy przyspieszać w umiarkowany sposób. Umiejętnie pokonuj zjazdy i wzniesienia – zwolnij na podjeździe, nie zakłócając jednak ruchu drogowego, a na zjeździe utrzymuj stałą prędkość. Dbaj o silnik – nie rozgrzewaj go przed jazdą, nawet w zimie, ruszaj zaraz po jego uruchomieniu i wyłączaj silnik, gdy postój trwa dłużej niż minutę. Eksploatuj samochód w racjonalny sposób – sprawdzaj ciśnienie w oponach przynajmniej raz w miesiącu, regularnie serwisuj pojazd i nie przewoź w nim niepotrzebnych rzeczy, które go obciążają.

Przeczytaj również
Popularne