Mazda nie jest flotową marką wolumenową, ale ma w ofercie przekrojową gamę samochodów dla biznesu. Do oferty wiodącego dealera Mazda Nivette dołącza CX-60 z potężnym silnikiem. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że to ponadtrzylitrowa sześciocylindrowa jednostka wysokoprężna, która oszczędnością paliwa może zaskoczyć niejednego fleet managera.
W poprzednim numerze rozmawialiśmy z Magdaleną Berezowiec, członkinią zarządu w Centrum Samochodowym Nivette, o zmianach, jakie na rynku dealerskim wywołały pandemia i wojna w Ukrainie. Tym razem chcieliśmy przyjrzeć się gamie modelowej tej japońskiej marki, jaką mają do wyboru klienci salonu Nivette. Szczególną uwagę musimy zwrócić na całkowicie nowe wersje silnikowe we flagowym SUV-ie marki.
W 2022 roku podczas Fleet Electric Day ponad tysiąc zaproszonych fleet managerów mogło testować całkowicie nowy model Mazda CX-60 PHEV. Nowa Mazda CX-60 debiutuje tym razem w podwójnej roli: jako pierwszy w wydaniu tej marki napęd pełnej hybrydy typu plug-in z ładowaniem akumulatora trakcyjnego ze źródeł zewnętrznych oraz pierwszy całkowicie nowy, rzędowy sześciocylindrowy silnik Diesla o pojemności 3,3 l.
Mazda CX-60 w wersji PHEV stanowi wiodącą propozycję w Europie wśród modeli typu plug-in z napędem hybrydowym i zewnętrznym ładowaniem akumulatora trakcyjnego. Napęd ten łączy czterocylindrowy silnik benzynowy Skyactiv-G o pojemności 2,5 litra z bezpośrednim wtryskiem paliwa z dużym silnikiem elektrycznym o mocy 129 kW i wydajnym akumulatorem o pojemności 17,8 kWh z napięciem 355 V.
Połączenie pracy silników benzynowego i elektrycznego składa się na łączną moc systemową 327 KM/241 kW i potężny maksymalny moment obrotowy 500 Nm, co czyni z tej wersji Mazdy CX-60 najmocniejszy samochód drogowy w historii marki. Mazda CX-60 PHEV zapewnia też imponujące osiągi: jest zdolna przyśpieszać od 0 do 100 km/h w zaledwie 5,8 sekundy. Jednym z najważniejszych parametrów dla fleet managera jest zużycie paliwa, w cyklu mieszanym, mierzone wg procedury WLTP, wynosi 1,5 l/100 km, a emisja CO2 przy tym samym cyklu i metodzie pomiaru wynosi tylko 33 g/km.
Podstawowy silnik e-Skyactiv D generuje moc 200 KM i osiąga maksymalny moment obrotowy 450 Nm. W połączeniu z 153 Nm momentu obrotowego dostępnego z silnika elektrycznego dzięki rozwiązaniu Mazda M HybridBoost CX-60 rozpędza się od 0 do 100 km/h w 8,4 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 212 km/h. Pomimo tak imponujących osiągów, CX-60 o mocy 200 KM uzyskuje średnie zużycie paliwa na poziomie zaledwie 5,0 l/100 km i generuje emisję CO2 na poziomie zaledwie 128–130 g/km.
W nowym modelu wprowadzone zostały również dwa silniki nowej generacji. Są to silniki rzędowe, sześciocylindrowe Skyactiv-D o pojemności 3,3 litra z dwoma różnymi poziomami mocy 200 i 254 KM. Wspierane opracowanym przez Mazdę systemem Mazda M HybridBoost – miękkiej hybrydy o napięciu 48V, jednostki te łączą wysoką moc z doskonałymi wynikami w zakresie oszczędności paliwa i emisji CO2.
Podstawowy silnik e-Skyactiv D generuje moc 200 KM i osiąga maksymalny moment obrotowy 450 Nm. W połączeniu z 153 Nm momentu obrotowego dostępnego z silnika elektrycznego dzięki rozwiązaniu Mazda M HybridBoost CX-60 rozpędza się od 0 do 100 km/h w 8,4 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 212 km/h. Pomimo tak imponujących osiągów, CX-60 o mocy 200 KM uzyskuje średnie zużycie paliwa na poziomie zaledwie 5,0 l/100 km i generuje emisję CO2 na poziomie zaledwie 128–130 g/km. Jednostka mocniejsza, generująca 254 KM osiąga maksymalny moment obrotowy 550 Nm i wspomagana przez silnik elektryczny generujący 153 Nm momentu obrotowego rozpędza samochód od 0 do 100 km/h w 7,4 sekundy, osiągając prędkość maksymalną 219 km/h. Średnie zużycie paliwa wynosi 5,2–5,3 l/100 km, a emisja CO2 to zaledwie 137–139 g/km.
Ważne, że w warszawskim salonie możemy zdecydować się na wybrane modele od ręki. Jest w czym wybierać, ponieważ z gamy samochodów osobowych do wyboru jest pierwszy w pełni elektryczny model MX-30. Jeżeli polityka flotowa zakłada, że nie może być samochodów podwyższanych, to klienci mogą wybierać spośród trzech modeli: miejskiej Mazdy 2, dynamicznego kompaktu Mazdy 3 albo flagowej limuzyny Mazdy 6 i to zarówno w wersji sedan, jak i kombi.
Równie szeroka jest oferta samochodów podwyższonych. Gama rozpoczyna się od miejskiego crossovera CX-30. Większym i już całkowicie pełnoprawnym SUV-em jest odświeżony model CX-5. Zachowując stylistykę nadwozia z roku modelowego 2022, CX-5 z 2023 roku wprowadza do gamy trzy wersje wyposażenia: Newground, Homura i Takumi. W modelu 2023 CX-5 zastosowano system Mazda Intelligent Drive select (Mi-Drive), który umożliwia kierowcy wybór najbardziej odpowiedniego trybu jazdy jednym dotknięciem przełącznika. Na gamę jednostek napędowych dostępnych w CX-5 w wersji na rok 2023 składają się dwa silniki benzynowe. W Polsce dostępne są wersje wyposażone w benzynowy silnik e-Skyactiv G o pojemności skokowej 2,0 litra i mocy 165 KM oraz benzynowy silnik e-Skyactiv G o pojemności skokowej 2,5 litra i mocy 194 KM, obydwa dostępne do wyboru z napędem na koła przednie lub na cztery koła.
Maciej Chomacki