Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Trends

Od elektryka do potężnego diesla

Mazda nie jest flotową marką wolumenową, ale ma w ofercie przekrojową gamę samochodów dla biznesu. Do oferty wiodącego dealera Mazda Nivette dołącza CX-60 z potężnym silnikiem. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że to ponadtrzylitrowa sześciocylindrowa jednostka wysokoprężna, która oszczędnością paliwa może zaskoczyć niejednego fleet managera.

W poprzednim numerze rozmawialiśmy z Magdaleną Berezowiec, członkinią zarządu w Centrum Samochodowym Nivette, o zmianach, jakie na rynku dealerskim wywołały pandemia i wojna w Ukrainie. Tym razem chcieliśmy przyjrzeć się gamie modelowej tej japońskiej marki, jaką mają do wyboru klienci salonu Nivette. Szczególną uwagę musimy zwrócić na całkowicie nowe wersje silnikowe we flagowym SUV-ie marki.

Premiera podczas Fleet Electric Day

W 2022 roku podczas Fleet Electric Day ponad tysiąc zaproszonych fleet managerów mogło testować całkowicie nowy model Mazda CX-60 PHEV. Nowa Mazda CX-60 debiutuje tym razem w podwójnej roli: jako pierwszy w wydaniu tej marki napęd pełnej hybrydy typu plug-in z ładowaniem akumulatora trakcyjnego ze źródeł zewnętrznych oraz pierwszy całkowicie nowy, rzędowy sześciocylindrowy silnik Diesla o pojemności 3,3 l.

Mazda CX-60 w wersji PHEV stanowi wiodącą propozycję w Europie wśród modeli typu plug-in z napędem hybrydowym i zewnętrznym ładowaniem akumulatora trakcyjnego. Napęd ten łączy czterocylindrowy silnik benzynowy Skyactiv-G o pojemności 2,5 litra z bezpośrednim wtryskiem paliwa z dużym silnikiem elektrycznym o mocy 129 kW i wydajnym akumulatorem o pojemności 17,8 kWh z napięciem 355 V.

Połączenie pracy silników benzynowego i elektrycznego składa się na łączną moc systemową 327 KM/241 kW i potężny maksymalny moment obrotowy 500 Nm, co czyni z tej wersji Mazdy CX-60 najmocniejszy samochód drogowy w historii marki. Mazda CX-60 PHEV zapewnia też imponujące osiągi: jest zdolna przyśpieszać od 0 do 100 km/h w zaledwie 5,8 sekundy. Jednym z najważniejszych parametrów dla fleet managera jest zużycie paliwa, w cyklu mieszanym, mierzone wg procedury WLTP, wynosi 1,5 l/100 km, a emisja CO2 przy tym samym cyklu i metodzie pomiaru wynosi tylko 33 g/km.

 

Podstawowy silnik e-Skyactiv D generuje moc 200 KM i osiąga maksymalny moment obrotowy 450 Nm. W połączeniu z 153 Nm momentu obrotowego dostępnego z silnika elektrycznego dzięki rozwiązaniu Mazda M HybridBoost CX-60 rozpędza się od 0 do 100 km/h w 8,4 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 212 km/h. Pomimo tak imponujących osiągów, CX-60 o mocy 200 KM uzyskuje średnie zużycie paliwa na poziomie zaledwie 5,0 l/100 km i generuje emisję CO2 na poziomie zaledwie 128–130 g/km.

 

W nowym modelu wprowadzone zostały również dwa silniki nowej generacji. Są to silniki rzędowe, sześciocylindrowe Skyactiv-D o pojemności 3,3 litra z dwoma różnymi poziomami mocy 200 i 254 KM. Wspierane opracowanym przez Mazdę systemem Mazda M HybridBoost – miękkiej hybrydy o napięciu 48V, jednostki te łączą wysoką moc z doskonałymi wynikami w zakresie oszczędności paliwa i emisji CO2.

Podstawowy silnik e-Skyactiv D generuje moc 200 KM i osiąga maksymalny moment obrotowy 450 Nm. W połączeniu z 153 Nm momentu obrotowego dostępnego z silnika elektrycznego dzięki rozwiązaniu Mazda M HybridBoost CX-60 rozpędza się od 0 do 100 km/h w 8,4 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 212 km/h. Pomimo tak imponujących osiągów, CX-60 o mocy 200 KM uzyskuje średnie zużycie paliwa na poziomie zaledwie 5,0 l/100 km i generuje emisję CO2 na poziomie zaledwie 128–130 g/km. Jednostka mocniejsza, generująca 254 KM osiąga maksymalny moment obrotowy 550 Nm i wspomagana przez silnik elektryczny generujący 153 Nm momentu obrotowego rozpędza samochód od 0 do 100 km/h w 7,4 sekundy, osiągając prędkość maksymalną 219 km/h. Średnie zużycie paliwa wynosi 5,2–5,3 l/100 km, a emisja CO2 to zaledwie 137–139 g/km.

W Nivette każdy znajdzie auto dla swojego biznesu

Ważne, że w warszawskim salonie możemy zdecydować się na wybrane modele od ręki. Jest w czym wybierać, ponieważ z gamy samochodów osobowych do wyboru jest pierwszy w pełni elektryczny model MX-30. Jeżeli polityka flotowa zakłada, że nie może być samochodów podwyższanych, to klienci mogą wybierać spośród trzech modeli: miejskiej Mazdy 2, dynamicznego kompaktu Mazdy 3 albo flagowej limuzyny Mazdy 6 i to zarówno w wersji sedan, jak i kombi.

Równie szeroka jest oferta samochodów podwyższonych. Gama rozpoczyna się od miejskiego crossovera CX-30. Większym i już całkowicie pełnoprawnym SUV-em jest odświeżony model CX-5. Zachowując stylistykę nadwozia z roku modelowego 2022, CX-5 z 2023 roku wprowadza do gamy trzy wersje wyposażenia: Newground, Homura i Takumi. W modelu 2023 CX-5 zastosowano system Mazda Intelligent Drive select (Mi-Drive), który umożliwia kierowcy wybór najbardziej odpowiedniego trybu jazdy jednym dotknięciem przełącznika. Na gamę jednostek napędowych dostępnych w CX-5 w wersji na rok 2023 składają się dwa silniki benzynowe. W Polsce dostępne są wersje wyposażone w benzynowy silnik e-Skyactiv G o pojemności skokowej 2,0 litra i mocy 165 KM oraz benzynowy silnik e-Skyactiv G o pojemności skokowej 2,5 litra i mocy 194 KM, obydwa dostępne do wyboru z napędem na koła przednie lub na cztery koła.

Maciej Chomacki

Przeczytaj również
Popularne