Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Trends

Niemcy dominują, ale to Polskie firmy transportowe są najważniejsze

Jak pokazują najnowsze dane Eurostat, Polscy przewoźnicy pozostają kluczowi w przewozie towarów pomiędzy krajami członkowskimi. W ubiegłym roku polskie ciężarówki wykonały prawie 377 mld tonokilometrów, 8 mln mniej niż w 2022 r.

Europejski Urząd Statystyczny policzył, że na 20 kluczowych wewnątrzunijnych połączeń transportowych pomiędzy krajami członkowskimi polskie ciężarówki dominowały w przypadku 13. Spośród siedmiu pozostałych połączeń o największych wolumenach w przypadku czterech Polska była krajem początkowym lub docelowym.

Delikatny spadek

Udział polskich firm transportowych w całości tonokilometrów wyniósł 20,3 proc. Na drugim miejscu były Niemcy (15,4 proc.), a na trzecim Hiszpania (14,2 proc.).

Polski sektor transportu drogowego, chociaż pozostaje na pierwszym miejscu, odnotował w 2023 r. nieznaczny spadek względem 2022 r. O ile w 2023 r. polskie ciężarówki wykonały prawie 377 mld tonokilometrów, o tyle w 2022 r. było to nieco ponad 385 mld tonokilometrów.

Zdaniem Europejskiego Urzędu Statystycznego cytowanego przez PAP, to jednak Niemcy odgrywają najważniejszą rolę w przewozie drogowym towarów wewnątrz Unii. Największy wolumen towarów przewieziono między Niemcami a Holandią, łącznie 83,3 mln ton dóbr. Drugi był przepływ pomiędzy Niemcami a Polską i wyniósł 69,2 mln ton. Niemcy, jako kraj pochodzenia lub kraj docelowy odpowiadały za ponad połowę największych przepływów między państwami UE (osiem z 15).

Polska - 95 : Niemcy - 5

Chociaż Niemcy dominują w przepływie towarów wewnątrz Wspólnoty, to nie przekłada się to na wyniki ich branży transportowej. Udział niemieckich przewoźników w 2023 r. w towarach przywiezionych do lub wywiezionych z Niemiec wyniósł niecałe 50 proc. Co więcej, niemieckie tiry odpowiadały za przewiezienie jedynie 3,5 proc. towarów pomiędzy Polską a Niemcami. 95 proc. przewozów wykonali polscy przewoźnicy, na trzecim miejscu były ciężarówki z Litwy.

Według Eurostatu towary transportowane na terenie Niemiec w ramach transportu krajowego lub załadowane albo rozładowane w tym państwie stanowiły prawie jedną czwartą (22,8 proc.) całkowitego tonażu dóbr przewiezionych przez ciężarówki w całej UE. Ten kraj wraz z Francją, Hiszpanią, Polską i Włochami odpowiadał za 65 proc. transportu drogowego towarów w UE.

Przeczytaj również
Popularne