Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
FED 2025

Moc premier 2021

Ariya, Bayon, EQA – to jedne z wielu nowych modeli samochodów, które fleet managerowie i inni specjaliści branży flotowej będą mieli okazję poznać już w przyszłym roku. Na przekór nieciekawym czasom w gospodarce producenci szykują w 2021 roku naprawdę wiele ciekawych nowości.

Przyszły rok pod względem motoryzacyjnym będzie niewątpliwie ciekawy, ale i nieprzewidywalny. Wiele premier, jakie miały mieć miejsce w tym roku, zostało opóźnionych z powodu pandemii o pół roku lub rok. W konsekwencji w 2021 roku nastąpi prawdziwa ich kumulacja. I to mimo mało optymistycznych prognoz gospodarczych i braku wielu miejsc, gdzie realnie będzie możliwość pokazania tych modeli szerokiej publiczności. W 2021 roku nie odbędzie się np. Salon Samochodowy w Genewie i na pewno co najmniej kilka innych istotnych targów motoryzacyjnych. Inwestycje w budowę nowych modeli, właśnie wprowadzanych na rynek, były planowane kilka lat temu i producenci raczej nie będą trzymać ich w piwnicy tylko dlatego, że rynek jest w kryzysie. Według większości analiz czeka nas w Europie co najmniej kilkuletni okres powrotu do sytuacji gospodarczej, jaką mieliśmy w roku 2019. To oczywiście będzie miało bezpośrednie przełożenie również na sprzedaż nowych samochodów. Kryzys gospodarczy może sprawić, że rynek się spolaryzuje. Jak w każdym kryzysie wzrośnie sprzedaż aut premium, ale równocześnie też więcej osób będzie szukać produktów niedrogich, kosztem aut środka. Na takiej sytuacji zdecydowanie może zyskać np. marka Dacia.

Rosną koszty, maleją wolumeny

Jakby tego było mało, przed producentami stoją ogromne wyzwania w innych wymiarach. Ilość technologii, w które producenci muszą obecnie inwestować, jest zdecydowanie większa niż kiedyś, bo oprócz inwestycji w rozwój klasycznych napędów ponoszą oni koszty rozwoju technologii hybrydowych oraz budowy nowych modeli elektrycznych. Nie mają przy tym pewności, która z tych technologii będzie szerzej zaakceptowana przez klientów. Zdecydowanie wzrosła też niepewność, czy te inwestycje się zwrócą. Amortyzacja kosztów, związanych np. z rozwojem modeli hybrydowych i elektrycznych, odbywa się na mniejszych wolumenach. Sytuacja ta sprawia, że producenci bardzo chętnie wchodzą w kooperację z innymi markami, gdyż samodzielne inwestycje w bardzo szeroki wachlarz technologii zwyczajnie się nie opłaci. To m.in. z tego powodu np. Ford tak chętnie współpracuje z Volkswagenem, Mercedes z Renault, a na wiele korzyści ze wspólnych działań liczy nowo powstający motoryzacyjny gigant, czyli Stellantis. Już 4 stycznia 2021 roku będzie miało miejsce walne zgromadzenie akcjonariuszy koncernów PSA i FCA, które ma powołać do życia oficjalnie ten czwarty co do wielkości koncern motoryzacyjny, zrzeszający 14 marek.

„Wiem, ale nie powiem”

W 2021 roku zadebiutuje ponad 70 nowych modeli samochodów, licząc tylko modele istotne z punktu widzenia firm. Ponad 30 z nich będą stanowić nowe modele SUV. Około połowy nowych modeli będzie miała napęd elektryczny. Co ciekawe, mniej niż co dziesiątą premierę będą stanowić modele oferowane wyłącznie z napędem spalinowym. I to tylko na początku produkcji. Wyraźnie widać zatem, z jak rewolucyjną zmianą w ofercie producentów mamy do czynienia w ostatnich kilku latach. Oczywiście w naszym zestawieniu nie wyczerpaliśmy wszystkich premier. Wiele z nich jest starannie skrywana przez producentów. Firmy nie chcą o nich mówić, ponieważ ujawnienie tej wiedzy mogłoby wpływać na wyniki sprzedaży dotychczasowych modeli. Klienci, wiedząc o nowym modelu, który pojawi się w perspektywie np. pół roku, mogą wstrzymać się z zamówieniem, by poczekać na nowość. Oczywiście działa to w obie strony. Szybki wzrost cen samochodów, zwłaszcza przy zmianach modelowych, sprawia, że wielu przedsiębiorców może przyśpieszyć swoje zakupy, by otrzymać rozsądniej wg nich wycenione samochody. Nam zależy, aby firmy miały wiedzę o planowanych nowinkach, aby z wyprzedzeniem mogły podjąć korzystną dla siebie decyzję.



Audi


W 2021 roku Audi stawia na modele SUV, elektryczne oraz wersje usportowione. W gamie pojawi się Q4 e-tron Sportback – elektryczny kompaktowy SUV oparty o platformę MEB – tę samą, jaką znajdziemy w ID.3 oraz Škodzie Enyaq. Warto dodać, że ta platforma ma być wykorzystana w 70 nowych modelach koncernu Volkswagen debiutujących w ciągu 10 lat. Audi zamierza powalczyć z Teslą elektryczną limuzyną coupe e-tron GT. Inne nowości to: Q5 Sportback, SQ5 TDI/RS Q5, SQ2 FL oraz prawdopodobnie Audi eQ2 i duży SUV – Audi Q9.


BMW


Liczne nowości szykuje również BMW. Na przyszły rok planowany jest m.in. facelifting modelu X3 oraz nowe generacje serii 4 Gran Coupe oraz vana serii 2 Active Tourer. Ciekawą nowinką będzie model i4 – elektryczna limuzyna coupe konkurująca m.in. z Teslą. Ważną nowością, która prawdopodobnie pojawi się w końcówce roku, będzie BMW iX – największy elektryczny SUV zbliżony wielkością do modelu X5. Niewykluczone, że BMW zdąży z premierą największego SUV-a marki – X8.

Citroën

Najważniejszą premierą marki Citroën będzie z pewnością model C4. Dawno oczekiwany kompakt oprócz znanych silników spalinowych będzie oferował również wersję elektryczną. Znane są już ceny zaczynające się od 73 300 zł za model 1.2 100 KM Live Pack. Do gamy Citroëna dołączą elektryczne średnie pojazdy dostawcze i minibusy – e-Jumpy i E-SpaceTourer.

DS

Flagowym modelem marki DS ma być limuzyna DS 9 zbudowana na bazie modelu 508 w wersji przedłużonej oferowanej w Chinach. Poza nią na połowę roku DS szykuje debiut kompaktowego modelu DS 4 oraz wersji uterenowionej – DS 4 Crossback. Co ciekawe, DS 4 będzie wytwarzany w niemieckiej fabryce Opla w Rüsselsheim, w tej samej, w której będzie powstawać nowa generacja Astry.

Fiat

Dla Fiata najważniejszą wizerunkową premierą przyszłego roku będzie elektryczny Fiat 500, ale raczej nie będzie on częstym widokiem na ulicach ze względu na ceny – od 154 900 zł. Dla polskiego nabywcy najważniejsze jest zmodernizowane Tipo, pod którego maską debiutują nowe silniki. Tipo zyskał też wiele nowych systemów bezpieczeństwa i nową uterenowioną wersję Cross.

Ford

Wyjątkowo ważną dla Forda premierą jest pierwszy masowo produkowany elektryczny SUV marki – Mustang Mach E. Na rynku pojawią się również hybrydy plug-in w modelach Galaxy i S-Max. W drugiej połowie roku może się pojawić nowa generacja modelu Transit Connect, która produkowana będzie w Polsce – wspólnie z bliźniaczym z Volkswagenem Caddy. Cykl życia produktu wskazuje na to, że Ford wprowadzi do oferty nową generację Mondeo pod koniec roku.

Dacia

Liczne nowości szykuje Dacia. Oprócz wolumenowych i popularnych modeli segmentu B, czyli trzeciej generacji Sandero i Logana, wyjątkowo ważną nowością będzie miejski elektryczny crossover Spring. To model spokrewniony technicznie z Renault City K-ZE oferowanym w Chinach. Dużym atutem Dacii może być cena. Przez krótki czas Spring był pilotażowo w ofercie na Węgrzech, gdzie w przeliczeniu jego cena wynosiła ok. 80 tys. zł. To 1/3 mniej od najtańszych pojazdów elektrycznych oferowanych dotychczas w Polsce.

Honda

Honda szykuje co najmniej jedną nowość. Najważniejszą planowaną na ten rok jest miejski samochód elektryczny Honda-e. Niewykluczone, że w końcówce roku pojawi się nowa generacja modelu Civic, który tym razem nie będzie już produkowany w Wielkiej Brytanii i Turcji, a w Stanach Zjednoczonych.

Hyundai

Najważniejszymi premierami marki planowanymi na 2021 rok są nowa generacja modelu Tucson oraz miejski SUV/crossover Bayon. Ten ostatni będzie spokrewniony technicznie z miejskim modelem i20. Ważną nowością będzie też duży elektryczny SUV – Ioniq 5 – oraz kolejna generacja kompaktowego sedana Elantra.

Jeep

Do niedawna Jeep oferował siedem modeli samochodów na świecie. W 2022 roku ma być ich już 11. Wszystkie zelektryfikowane. W tym roku najważniejszą premierą może być nowy Grand Cherokee. W gamie już niedługo pojawi się Gladiator oraz zelektryfikowany Wrangler 4Xe.

Kia

Z naszej oceny wynika, że na rynku powinien pojawić się nowy Sportage. Po pierwsze, jego bliźniak Tucson już jest w ofercie, a po drugie, wskazuje na to cykl życia produktu. W kuluarach dużo mówi się już o elektrycznym modelu SUV, który prawdopodobnie będzie technicznie spokrewniony z modelem Hyundai Ioniq 5.

Lexus

Lexus w kolejnym roku stawia na nowości w niższych segmentach. Po 10 latach nowej generacji doczeka się model CT, w salonach zawita nowe wydanie sedana IS. Marka zyska też pierwszy model elektryczny – SUV-a UX300e.

Mercedes-Benz

Do salonów powoli zjeżdżają pierwsze egzemplarze Mercedesa klasy S, ale z dużym prawdopodobieństwem w drugiej połowie 2021 roku zawita w nich również nowe wydanie modelu klasy C. Mercedes będzie też mocno promował elektryczne, kompaktowe SUV-y EQA i EQB oraz elektryczny odpowiednik klasy S – EQS.

Nissan

Gwiazdą Nissana w nowym roku będzie przede wszystkim Qashqai trzeciej generacji. Ważną premierą będzie również model elektryczny SUV/van długości 4,6 m plasujący się pomiędzy segmentami C i D.

Opel

Opel sypnie nowościami, z których bardzo ważna będzie nowa generacja Mokki. Model ten zbudowano z zupełnie nową linią stylistyczną, nawiązującą do modeli z lat 70., złotej ery Opla. Podobne kształty znajdziemy w kolejnych nowych modelach tej marki. W drugiej połowie roku pojawi się nowa Astra, która nie będzie już wytwarzana w Gliwicach, a w niemieckiej fabryce w Rüsselsheim.

Peugeot

Najbardziej wyczekiwaną nowością marki będzie Peugeot 308, który pojawi się w drugiej połowie roku. Do gamy 2021 dołączą elektryczne pojazdy dostawcze i minibusy: e-Ekspert, e-Boxer oraz e-Traveller.

Porsche

Porsche będzie rozbudowywać gamę modelu Taycan o interesującą wersję Gran Turismo oraz jego uterenowione wydanie Cross. Na rynek bezszelestnie wjedzie też elektryczne wydanie Macana.

Renault

Bardzo dużo nowości szykuje Renault. Zadebiutują dwa modele dostawcze: Kangoo nowej generacji oraz Express, budżetowa odmiana Kangoo będąca następcą modelu Dacia Dokker. W gamie pojawi się też interesujący kompaktowy SUV/Coupe Arkana. Sporo już słyszeliśmy o nowym kompaktowym modelu elektrycznym wielkości Megane, który zmierzy się na rynku m.in. z Volkswagenem ID.3, oraz zeroemisyjnym SUV-ie.

Seat

Marki Seat i Cupra pokażą w tym roku swoje elektryczne kompaktowe vany – modele el-Born.

Škoda

Enyaq, pierwszy elektryczny model marki, to z pewnością ważna premiera wizerunkowa marki Škoda. Bardzo prawdopodobny jest też w przyszłym roku facelifting modelu Karoq, jak również debiut nowej generacji Fabii, której spodziewalibyśmy się pod koniec roku.

Suzuki

Suzuki zacieśnia współpracę z Toyotą i wprowadza do oferty hybrydowe modele oparte o technologie tej marki. SUV Across to bliźniacza konstrukcja dla modelu Toyota RAV 4, a Swace, to z kolei brat bliźniak Corolli w wersji kombi.

Toyota

Sporym wzięciem może się cieszyć nad Wisłą nowy miejski crossover Toyoty Yaris Cross. Już teraz można zamawiać model Highlander. To 5-metrowy, 7-osobowy hybrydowy SUV oferowany w cenie od 232 tys. zł. Niewykluczone, że do europejskiej oferty dołączy bardzo interesujący SUV Corolla Cross.

Volkswagen

W 2021 roku zadebiutują kolejne modele elektryczne Volkswagena – SUV ID.4, a w końcówce roku duży SUV – ID.6. Wolumeny sprzedaży będzie jednak robiła piąta generacja użytkowego Caddy, którego produkcja powoli się rozkręca.

Przeczytaj również
Popularne