Japończycy zredefiniowali swoją wizję elektromobilności. Nissan Leaf stał się crossoverem zbudowanym na bazie platformy Renault. Ale nie jest klonem francuskiego producenta jak Micra. I to dobra wiadomość. Czy jedyna?
Leaf to pierwszy masowo produkowany samochód elektryczny. Pojawił się w 2009 r., a rok póżniej trafił do sprzedaży. Od razu został uznany za najważniejszy wynalazek swoich czasów I zyskał wierne grono wielbicieli. Mimo niewątpliwego sukcesu Leafa Nissan nie potrafił przełożyć tego na pozostałe modele, a druga generacja modelu pojawiła się dopiero w 2017 roku. Konkurencja dogoniła pionierską technologię Japończyków, a później ją przegoniła. Dzisiaj Nissan Leaf próbuje na nowo zdefiniować rynek samochodów elektrycznych. Ma być lepszy w każdym calu. Czy mu się to uda?
Zupełnie nowy Nissan Leaf powstał na platformie CMF, tej samej, na której powstaje Ariya. Jest większy, wyższy, przestronniejszy – to kompletnie nowe auto. Został zaprojektowany w Globalnym Centrum Projektowym Nissana w Atsugi (Japonia), ale produkowany będzie w fabryce Sunderland w Wielkiej Brytanii w ramach projektu EV36Zero, wspierającego zrównoważoną przyszłość elektromobilności w Europie. Czy to jest więc samochód dla Europy?
Leaf jako crossover wygląda dynamicznie, a przód wydaje się mocno uśmiechnięty. Wszystko za sprawą kształtu reflektora, czarnych elementów dekoracyjnych i kształtu zderzaka. Dzięki współczynnikowi oporu powietrza wynoszącemu zaledwie 0,25, opływowa linia nadwozia optymalizuje przepływ powietrza, co przekłada się na lepsze osiągi i większy zasięg. Zlicowane klamki drzwi, płynna linia dachu, pełna osłona podwozia oraz wyprofilowane powierzchnie nadają mu nowoczesny wygląd, a charakterystyczne przednie i tylne oświetlenie podkreśla jego zaawansowany, technologiczny charakter.
Mimo kompaktowych rozmiarów zewnętrznych Leaf zdaniem producenta oferuje przestronne wnętrze zaprojektowane z myślą o codziennych potrzebach nowoczesnej rodziny — niezależnie od tego, czy chodzi o odwożenie dzieci do szkoły, dojazdy do pracy czy wakacyjne wyjazdy.
Bagażnik ma 437 litrów przestrzeni (VDA), a dostęp do części bagażowej ułatwia elektryczna pokrywa otwierana ruchem stopy. Wybrane wersje wyposażone są dodatkowo w relingi dachowe, umożliwiające montaż poprzeczek na akcesoria.
Od panoramicznego, przyciemniającego się szklanego dachu ozdobionego napisem „Leaf”, przez efektowne trójwymiarowe tylne lampy, aż po wysokiej jakości wykończenie – każdy detal nowego Nissana Leaf został zaprojektowany z myślą o estetyce i funkcjonalności. We wnętrzu kierowcę wita przestronna, ergonomiczna kabina z czystymi liniami, doskonałą widocznością i nastrojowym oświetleniem, które podnosi komfort podróży.
Nowy Leaf będzie oferowany w siedmiu wyrazistych kolorach nadwozia, w tym w unikalnym turkusowym odcieniu Luminous Teal, dostępnym wyłącznie dla tego modelu. Natomiast wykończenie wnętrza będzie dostępne w kolorze czarnym lub białym z fioletowymi akcentami.
We wszystkich wersjach wyposażenia wzory obręczy kół zostały zaprojektowane z myślą o optymalnej aerodynamice i wyrazistym stylu. W ofercie znajdują się 18-calowe obręcze z lekkich stopów z oponami o szerokości 195 mm w wersji podstawowej, 18-calowe obręcze z szerszymi oponami 215 mm w wersji średniej oraz 19-calowe obręcze z lekkich stopów z oponami 235/45 R19 w najwyższej wersji wyposażenia. Design 18-calowych obręczy zawiera nawiązanie do wzoru „Ni-San”, który stylistycznie koresponduje z trójwymiarowymi tylnymi lampami o efekcie holograficznym.
Już pierwszy Leaf zaskakiwał zasięgiem. 15 lat temu 160 km jazdy na prądzie było niewyobrażalne. Dzisiaj trzecia generacja auta ma baterię o pojemności 52 lub 75 kWh co przekłada się na zasięg 436 i 604 km.
Dzięki możliwości szybkiego ładowania prądem stałym (DC) z mocą do 150 kW, nowy LEAF może odzyskać nawet 417 km zasięgu w zaledwie 30 minut. Na autostradzie oferuje zasięg ponad 330 km przy prędkości 130 km/h, a dzięki szybkiemu ładowaniu prądem stałym podróże na dystansie ponad 800 km można pokonać w czasie porównywalnym do samochodów spalinowych.
Inteligentny system zarządzania temperaturą akumulatora zapewnia szybkie i stabilne ładowanie w szerokim zakresie temperatur, a dodatkowo współpracuje z Planerem Trasy zintegrowanym z Mapami Google, automatycznie dostosowując temperaturę baterii do optymalnego poziomu podczas zbliżania się do stacji szybkiego ładowania — co maksymalizuje zarówno prędkość, jak i efektywność ładowania. Zintegrowany system Google rozwiązuje również problem planowania dłuższych podróży, automatycznie wskazując najbardziej dogodne punkty ładowania na trasie.
Wyposażony w funkcję Vehicle-to-Load (V2L), nowy LEAF umożliwia zasilanie urządzeń zewnętrznych bezpośrednio z akumulatora samochodu — pozwalając na korzystanie z szerokiej gamy sprzętów małej i średniej mocy, takich jak czajniki, przenośne oświetlenie czy grille elektryczne, np. podczas biwakowania lub aktywności na świeżym powietrzu. Dzięki dostępnemu adapterowi akcesoryjnemu użytkownicy mogą wygodnie korzystać z zewnętrznego portu V2L, uzyskując moc do 3,6 kW.
Patrząc w przyszłość, nowy LEAF jest kompatybilny z technologią Vehicle-to-Grid (V2G), co oznacza, że w kolejnych etapach rozwoju będzie mógł oddawać zgromadzoną energię z powrotem do sieci energetycznej. Funkcja ta pomoże użytkownikom obniżyć koszty energii, jednocześnie wspierając bardziej stabilny i zrównoważony system energetyczny.
Auto korzysta z nowych technologii znanych z innych modeli Nissana. To m.in.
W standardowym wyposażeniu znajdują się również systemy bezpieczeństwa, takie jak inteligentny tempomat, asystent utrzymania pasa ruchu oraz system monitorowania uwagi kierowcy.