Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
MAN 2025

Nissan Leaf po nowemu. Był hatchabackiem, jest crossoverem

Japończycy zredefiniowali swoją wizję elektromobilności. Nissan Leaf stał się crossoverem zbudowanym na bazie platformy Renault. Ale nie jest klonem francuskiego producenta jak Micra. I to dobra wiadomość. Czy jedyna?

Leaf to pierwszy masowo produkowany samochód elektryczny. Pojawił się w 2009 r., a rok póżniej trafił do sprzedaży. Od razu został uznany za najważniejszy wynalazek swoich czasów I zyskał wierne grono wielbicieli. Mimo niewątpliwego sukcesu Leafa Nissan nie potrafił przełożyć tego na pozostałe modele, a druga generacja modelu pojawiła się dopiero w 2017 roku. Konkurencja dogoniła pionierską technologię Japończyków, a później ją przegoniła. Dzisiaj Nissan Leaf próbuje na nowo zdefiniować rynek samochodów elektrycznych. Ma być lepszy w każdym calu. Czy mu się to uda?

Zupełnie nowy Nissan Leaf powstał na platformie CMF, tej samej, na której powstaje Ariya. Jest większy, wyższy, przestronniejszy – to kompletnie nowe auto. Został zaprojektowany w Globalnym Centrum Projektowym Nissana w Atsugi (Japonia), ale produkowany będzie w fabryce Sunderland w Wielkiej Brytanii w ramach projektu EV36Zero, wspierającego zrównoważoną przyszłość elektromobilności w Europie. Czy to jest więc samochód dla Europy?

Kompletnie inny

Leaf jako crossover wygląda dynamicznie, a przód wydaje się mocno uśmiechnięty. Wszystko za sprawą kształtu reflektora, czarnych elementów dekoracyjnych i kształtu zderzaka. Dzięki współczynnikowi oporu powietrza wynoszącemu zaledwie 0,25, opływowa linia nadwozia optymalizuje przepływ powietrza, co przekłada się na lepsze osiągi i większy zasięg. Zlicowane klamki drzwi, płynna linia dachu, pełna osłona podwozia oraz wyprofilowane powierzchnie nadają mu nowoczesny wygląd, a charakterystyczne przednie i tylne oświetlenie podkreśla jego zaawansowany, technologiczny charakter.

Mimo kompaktowych rozmiarów zewnętrznych Leaf zdaniem producenta oferuje przestronne wnętrze zaprojektowane z myślą o codziennych potrzebach nowoczesnej rodziny — niezależnie od tego, czy chodzi o odwożenie dzieci do szkoły, dojazdy do pracy czy wakacyjne wyjazdy.

Segment B SUV

Bagażnik ma 437 litrów przestrzeni (VDA), a dostęp do części bagażowej ułatwia elektryczna pokrywa otwierana ruchem stopy. Wybrane wersje wyposażone są dodatkowo w relingi dachowe, umożliwiające montaż poprzeczek na akcesoria.

Od panoramicznego, przyciemniającego się szklanego dachu ozdobionego napisem „Leaf”, przez efektowne trójwymiarowe tylne lampy, aż po wysokiej jakości wykończenie – każdy detal nowego Nissana Leaf został zaprojektowany z myślą o estetyce i funkcjonalności. We wnętrzu kierowcę wita przestronna, ergonomiczna kabina z czystymi liniami, doskonałą widocznością i nastrojowym oświetleniem, które podnosi komfort podróży.

Nowy Leaf będzie oferowany w siedmiu wyrazistych kolorach nadwozia, w tym w unikalnym turkusowym odcieniu Luminous Teal, dostępnym wyłącznie dla tego modelu. Natomiast wykończenie wnętrza będzie dostępne w kolorze czarnym lub białym z fioletowymi akcentami.

We wszystkich wersjach wyposażenia wzory obręczy kół zostały zaprojektowane z myślą o optymalnej aerodynamice i wyrazistym stylu. W ofercie znajdują się 18-calowe obręcze z lekkich stopów z oponami o szerokości 195 mm w wersji podstawowej, 18-calowe obręcze z szerszymi oponami 215 mm w wersji średniej oraz 19-calowe obręcze z lekkich stopów z oponami 235/45 R19 w najwyższej wersji wyposażenia. Design 18-calowych obręczy zawiera nawiązanie do wzoru „Ni-San”, który stylistycznie koresponduje z trójwymiarowymi tylnymi lampami o efekcie holograficznym.

Jedź dalej, ładuj mądrzej

Już pierwszy Leaf zaskakiwał zasięgiem. 15 lat temu 160 km jazdy na prądzie było niewyobrażalne. Dzisiaj trzecia generacja auta ma baterię o pojemności 52 lub 75 kWh co przekłada się na zasięg 436 i 604 km.

Dzięki możliwości szybkiego ładowania prądem stałym (DC) z mocą do 150 kW, nowy LEAF może odzyskać nawet 417 km zasięgu w zaledwie 30 minut. Na autostradzie oferuje zasięg ponad 330 km przy prędkości 130 km/h, a dzięki szybkiemu ładowaniu prądem stałym podróże na dystansie ponad 800 km można pokonać w czasie porównywalnym do samochodów spalinowych.

Inteligentny system zarządzania temperaturą akumulatora zapewnia szybkie i stabilne ładowanie w szerokim zakresie temperatur, a dodatkowo współpracuje z Planerem Trasy zintegrowanym z Mapami Google, automatycznie dostosowując temperaturę baterii do optymalnego poziomu podczas zbliżania się do stacji szybkiego ładowania — co maksymalizuje zarówno prędkość, jak i efektywność ładowania. Zintegrowany system Google rozwiązuje również problem planowania dłuższych podróży, automatycznie wskazując najbardziej dogodne punkty ładowania na trasie.

V2G - czyli co?

Wyposażony w funkcję Vehicle-to-Load (V2L), nowy LEAF umożliwia zasilanie urządzeń zewnętrznych bezpośrednio z akumulatora samochodu — pozwalając na korzystanie z szerokiej gamy sprzętów małej i średniej mocy, takich jak czajniki, przenośne oświetlenie czy grille elektryczne, np. podczas biwakowania lub aktywności na świeżym powietrzu. Dzięki dostępnemu adapterowi akcesoryjnemu użytkownicy mogą wygodnie korzystać z zewnętrznego portu V2L, uzyskując moc do 3,6 kW.

Patrząc w przyszłość, nowy LEAF jest kompatybilny z technologią Vehicle-to-Grid (V2G), co oznacza, że w kolejnych etapach rozwoju będzie mógł oddawać zgromadzoną energię z powrotem do sieci energetycznej. Funkcja ta pomoże użytkownikom obniżyć koszty energii, jednocześnie wspierając bardziej stabilny i zrównoważony system energetyczny.

Elektronika na pokładzie

Auto korzysta z nowych technologii znanych z innych modeli Nissana. To m.in.

  • ProPILOT Assist z funkcją Navi-link, który dostosowuje prędkość pojazdu do zakrętów i zmieniających się ograniczeń prędkości, umożliwiając bardziej płynną i bezstresową jazdę po autostradzie;
  • e-Pedal Step oraz regulowany system rekuperacji umożliwiające płynną jazdę z użyciem jednego pedału, szczególnie w warunkach miejskich. Poziom rekuperacji można dostosować ręcznie za pomocą manetek przy kierownicy lub automatycznie – dzięki systemowi Intelligent Distance Control, który dopasowuje siłę odzyskiwania energii w zależności od sytuacji na drodze;
  • System kamer 360° z widokiem 3D z ośmiu punktów oraz wizualizacja otoczenia w czasie rzeczywistym, które ułatwiają precyzyjne manewrowanie w ciasnych przestrzeniach;
  • Widok „niewidocznej maski” (Invisible Hood View) oraz szerokokątny widok do przodu (Front Wide View) pozwalające dostrzec przeszkody ukryte za zaparkowanymi pojazdami, budynkami lub innymi obiektami.

W standardowym wyposażeniu znajdują się również systemy bezpieczeństwa, takie jak inteligentny tempomat, asystent utrzymania pasa ruchu oraz system monitorowania uwagi kierowcy.

Przeczytaj również
Popularne