Segment lekkich pojazdów użytkowych zyskuje coraz większe znaczenie w strukturze działalności MAN Truck & Bus. Po rekordowym wyniku sprzedaży w 2024 roku, wynoszącej około 27 700 pojazdów, firma stawia sobie ambitny cel na rok 2025 - sprzedaż ponad 30 000 samochodów dostawczych.
Obecnie aż 98% dostaw realizowanych jest na rynku europejskim. Jednak MAN planuje dalszą ekspansję również poza Europę, m.in. do Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Dodatkowo, po stopniowym wprowadzeniu zmian rocznikowych oferta modelowa została uzupełniona o minibusy MAN, które są ponownie dostępne.
„Segment lekkich pojazdów użytkowych to dla MAN-a prawdziwa historia sukcesu. Od zera do 27 700 sprzedanych pojazdów i 3,5% udziału w rynku europejskim w ciągu zaledwie ośmiu lat - nieustannie rozwijamy naszą ofertę” mówi Daniel Holbein, szef działu Business Van w MAN. „Dzięki nowemu MAN TGE Next Level przeprowadziliśmy najbardziej kompleksową modernizację w historii modelu, wzbogacając go o najnowocześniejsze systemy wspomagania kierowcy i szereg wszechstronnych rozwiązań. To właśnie na jego bazie powstają nasze pojazdy w wersji gotowej do odbioru oraz indywidualne konfiguracje tworzone przez dział MAN Individual – nasz wewnętrzny warsztat personalizacji. W połączeniu z ogólnokrajową siecią serwisową tworzymy ofertę, która idealnie odpowiada na potrzeby klientów”.
Ofertę MAN-a uzupełniają nowe minibusy MAN TGE Coach oraz MAN TGE Intercity, oparte na modelu rocznikowym 2025, znanym jako TGE Next Level. Bazowy minibus, czyli MAN TGE Next Level, został lepiej zabezpieczony przed ingerencją cyfrową dzięki gruntownej przebudowie architektury sieci pokładowej, jednostek sterujących i czujników. W transporcie pasażerskim szczególne znaczenie ma aktywne bezpieczeństwo pasażerów. Zostało ono istotnie podniesione dzięki zastosowaniu nowych systemów wspomagania. Dodano następujące systemy: system monitorowania martwego pola oraz ostrzeżenie przy ruszaniu (standard w minibusach), asystent skrętu (nowa opcja), CruiseAssist Plus z funkcją awaryjnego zatrzymania (EmergencyAssist), tempomat aktywny ACC Stop & Go, aktywny asystent utrzymania pasa ruchu oraz asystent jazdy w korku (nowa opcja). Standardowe systemy wspomagania, takie jak asystent awaryjnego hamowania oraz dynamiczne rozpoznawanie znaków drogowych, również przyczyniają się do zwiększenia bezpieczeństwa pasażerów w minibusach.
Także kierowca skorzysta z nowości w minibusach MAN z rocznika modelowego 2025, ponieważ jego stanowisko pracy zostało całkowicie zmodernizowane. Nowe miejsce pracy kierowcy zostało zaprojektowane ergonomicznie, z intuicyjnie rozmieszczonymi elementami sterującymi i dużą liczbą praktycznych schowków. Dzięki cyfrowemu zestawowi wskaźników kierowca ma zawsze podgląd na wszystkie istotne informacje, a za sprawą zupełnie nowej, ergonomicznej kierownicy wielofunkcyjnej może obsługiwać nowe systemy wspomagania oraz inne funkcje bez konieczności odrywania rąk od kierownicy. Codzienną pracę ułatwiają również funkcje takie jak: uruchamianie bezkluczykowe (Keyless Start), elektryczny hamulec postojowy, MAN SmartLink oraz nowa dźwignia automatycznej skrzyni biegów, umieszczona teraz bezpośrednio na kolumnie kierownicy.
Centralny dotykowy wyświetlacz MAN Media Van pełni funkcję nowego centrum dowodzenia w pojeździe, umożliwiając sterowanie jego funkcjami. W standardzie wyposażony jest w ekran o przekątnej 10,4”, tuner DAB+ oraz interfejs Bluetooth. Dodatkowo, jako opcja, dostępne są takie funkcje jak nawigacja, sterowanie głosowe, strumieniowe odtwarzanie multimediów oraz większy wyświetlacz o przekątnej 12,9”.
MAN TGE Intercity doskonale sprawdza się jako autobus transferowy, np. dla szkół, klubów sportowych lub na potrzeby wycieczek w branży hotelarskiej. Dostępny jest w wersji z 16 lub 19 miejscami pasażerskimi. W konfiguracji 16-miejscowej, po demontażu czterech foteli, w tylnej części pojazdu można wygospodarować miejsce na wózek inwalidzki. Wersja 19-miejscowa oferuje zwiększoną liczbę miejsc dla pasażerów. MAN TGE Coach to minibus przeznaczony dla wymagających grup turystycznych oraz do indywidualnego przewozu pasażerów. Maksymalnie 16 pasażerów może podróżować w komfortowych, regulowanych skórzanych fotelach z dodatkową przestrzenią na nogi, co zapewnia duży komfort, zwłaszcza podczas dłuższych przejazdów. Podłoga w stylistyce drewna, wykończenie wnętrza z wysokiej jakości materiałów oraz nastrojowe oświetlenie stanowią estetyczne akcenty wizualne. Do dodatkowych atutów modelu TGE Coach należy również przestronny bagażnik dostępny poprzez tylną klapę oraz zapewniające prywatność przyciemniane szyby.
Oba minibusy MAN oferują pasażerom wygodne wejście do pojazdu dzięki elektrycznie otwieranym drzwiom skrzydłowym po stronie pasażera. Oddzielny układ klimatyzacji przestrzeni pasażerskiej stanowi wyposażenie standardowe. Dodatkowy system klimatyzacji o mocy 13 kW zapewnia z kolei odpowiedni dopływ świeżego powietrza oraz komfortową temperaturę. Schłodzone powietrze dociera do każdego pasażera poprzez półki bagażowe z indywidualnymi panelami sterowania i nawiewami powietrza.
Minibusy napędzane są na tylną oś, przy mocy 120 kW (163 KM), i są dostępne z manualną 6-biegową skrzynią biegów (tylko w wersji Intercity) lub z nową 8-stopniową automatyczną skrzynią biegów. Dopuszczalna masa całkowita minibusów wynosi pięć ton.
Do przewozu pasażerów monachijski producent pojazdów użytkowych oferuje również MAN-a TGE Kombi dostępnego fabrycznie w trzech liniach produktowych: Basic, Shuttle oraz Mobility. Ten pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 tony, przeznaczony maksymalnie dla ośmiu pasażerów, imponuje możliwością łączenia transportu osób i ładunku. Model TGE Combi dostępny jest w wariantach z dwoma wysokościami dachu, dwoma rozstawami osi oraz z napędem na oś przednią, tylną lub wszystkie koła.
MAN TGE cieszy się rosnącą popularnością wśród firm zajmujących się zabudową autobusową w całej Europie. Przykładem jest Civitas Economy – niskopodłogowy minibus holenderskiego producenta Tribus. Ten pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 tony i maksymalnie ośmiu miejscach pasażerskich może być elastycznie wykorzystywany w transporcie publicznym dzięki takim rozwiązaniom, jak elektroniczny wyświetlacz kierunku jazdy, niskopodłogowa strefa z rampą dla wózków inwalidzkich, elastyczny system podłogowy TriflexAir z fotelami składanymi oraz szerokie drzwi typu metro.