Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Trends

Jaka jest kondycja koncernu PSA - wyniki finansowe za rok 2013

DSC 3116W roku 2013 Grupa PSA Peugeot Citroën kontynuowała realizację planów umacniania swojej pozycji na rynku europejskim, który odnotował spadek popytu o 2%.Wdrożono strategię zróżnicowania oraz zmiany pozycjonowania marek wraz z wprowadzeniem na rynek modeli Peugeot 2008, 308, 208 GTi, XY, 301 oraz Citroëna C4 Picasso, C4 L, C-Elysée i DS3 Cabrio . W ramach planu restrukturyzacji działalności produkcyjnej i handlowej zastosowano program wsparcia dla 2 250 zwolnionych pracowników. Ponadto Nowa Umowa Społeczna podpisana w 2013 r. przygotowuje podstawy do zwiększenia konkurencyjności Grupy w Europie, przy utrzymaniu produkcji we Francji;Sprzedaż na rynkach pozaeuropejskich stanowi 42% całej sprzedaży. Bardzo dobre wyniki uzyskano w Chinach. Grupa jest na dobrej drodze do osiągnięcia w 2015 r. planowanego poziomu 50% sprzedaży na rynkach pozaeuropejskich;Alians z GM w Europie jest realizowany w postaci trzech wspólnych projektów produkcyjnych oraz wspólnej organizacji zakupów. Wyniki za rok 2013Przychody Grupy wyniosły 54,1 mld euro, co oznacza spadek o 2,4 % w porównaniu z 2012 r. Przychody Sektora Samochodowego wyniosły 36,5 mld euro, czyli były niższe o 4,8%,Odnotowano ujemny wynik z bieżącej działalności operacyjnej Grupy rzędu -177 mln euro, przy stracie z bieżącej działalności operacyjnej Sektora Samochodowego w wysokości -1,042 mld euro,Duże ograniczenie zużycia free cash flow operacyjnego2 o 426 mln euro, w porównaniu do 3,0 mld euro w 2012 r.,Zadłużenie netto według stanu na dzień 31 grudnia 2013 r. wynosi 4,148 mld euro. Komentując wyniki, Philippe Varin, Prezes Zarządu Grupy PSA Peugeot Citroën, powiedział:„Ostatnie lata były bardzo trudne dla europejskiego przemysłu motoryzacyjnego, co dodatkowo przyczyniło się do problemów strukturalnych Grupy, zwłaszcza w kontekście jej nadmiernej zależności od rynku europejskiego. Podjęte przez nas zdecydowane działania restrukturyzacyjne zaczynają przynosić efekty. W tym roku wprowadziliśmy na rynek flagowe modele, których wyniki sprzedaży przewyższyły założone początkowo cele sprzedaży. Doskonałe wyniki w Chinach są dowodem na szybko postępujący proces globalizacji.Niezwykła mobilizacja wszystkich pracowników umożliwiła nam stworzenie fundamentów działań zmierzających do poprawy kondycji firmy w Europie i powrócenie na drogę rentownego rozwoju.Dzisiejszy komunikat jest nowym bodźcem dla naszej Grupy, która opracowała ambitne plany przemysłowo-handlowe i dysponuje większymi zasobami finansowymi." Perspektywy Koncern PSA Peugeot Citroën ocenia, że w 2014 roku rynek samochodowy wzrośnie o około 2% w Europie i około 10% w Chinach. W Ameryce Łacińskiej rynek odnotuje spadek o 2%, a na rynku rosyjskim popyt utrzyma się na niezmiennym poziomie. Podobnie jak w 2013 roku, Grupa będzie w dalszym ciągu aktywnie zarządzać środkami pieniężnymi, by najpóźniej w 2016 roku wypracować dodatnie operacyjne przepływy pieniężne4. Później, free cash flow operacyjny powinien zwiększyć się wskutek strukturalnych korzyści związanych z realizacją strategicznych projektów. Skonsolidowane wyniki finansowe: skonsolidowany bieżący wynik na działalności operacyjnej zamknął się stratą w wysokości 177 mln euro wobec obecnych trudności na rynku europejskim Przychody Grupy w 2013 r. wyniosły 54,1 mld euro (spadek o -2,4%, przy wzroście +1,5% w czwartym kwartale). Przychody Sektora Samochodowego wyniosły 36 461 mln euro, co oznacza spadek o 4,8%, będący głównie efektem spadku wielkości sprzedaży oraz negatywnego wpływu zmian kursu walut. Jeśli chodzi o pozostałe sektory, przychody Faurecia wyniosły 18,029 mld euro (+3,9%), przychody banku Banque PSA Finance (BPF): 1,773 mld euro (-7,2%) ; W bieżącym wyniku na działalności operacyjnej (ROC) Grupy odnotowano stratę rzędu 177 mln euro, tzn. niższą w porównaniu ze stratą 560 mln euro w 2012 r. Ujemny wynik na działalności operacyjnej Sektora Samochodowego wyniósł – 1,042 mld euro, co oznacza poprawę o 454 mln euro w stosunku do roku 2012 uzyskaną dzięki korzystnemu mixowi produktów, utrzymaniu cen sprzedaży, znacznemu obniżeniu kosztów i mniejszym kosztom amortyzacji w związku ze spadkami wartości odnotowanymi w 2012 r. Bieżący wynik na działalności operacyjnej firmy Faurecia wynosi 538 mln euro, co oznacza wzrost o 4,3%. Wynik operacyjny banku Banque PSA Finance wynosi 368 mln euro, co oznacza spadek o 5,9% ze względu na bessę na rynku europejskim i wzrost kosztów finansowania; Przychody i koszty operacyjne jednorazowe wyniosły – 1,169 mld euro w porównaniu z kwotą 4 122 mln euro w 2012 r.Obejmują one głównie spadek wartości księgowej aktywów o -1,101 mld euro, w przeważającej części w Sektorze Samochodowym, będący konsekwencją pogarszającej się sytuacji na rynkach motoryzacyjnych oraz zmian kursów walut w Rosji i Ameryce Łacińskiej. Utrata wartości oznacza korektę podstawy naliczania odpisów amortyzacyjnych, nie powoduje żadnych wypływów środków pieniężnych i może mieć charakter odwracalny. W roku 2013 koszty restrukturyzacji wyniosły 460 mln euro, w porównaniu do 528 mln euro w 2012 r. i wiążą się z realizacją planów wdrożonych w 2013 r. oraz Nowej Umowy Społecznej. Obejmują także kwotę 91 mln euro kosztów restrukturyzacji firmy Faurecia. Wynik finansowy netto wynosi -658 mln euro, w porównaniu do -430 mln euro w roku 2012. Wzrost straty jest efektem między innymi wzrostu kosztów finansowych związanych z emisją obligacji, zrekompensowanego częściowo sprzedażą akcji BNP za kwotę 89 mln euro. Wynik netto w części przypadającej na Grupę wynosi -2,317 mld euro, dla porównania roku obrotowym 2012 odnotowano – 5,008 mld euro. W 2013 roku obroty Sektora Samochodowego zmniejszyły się o 4,8% do 36,461 miliardów euro. W tym samym czasie, rynek europejski skurczył się o 2%. Pomimo powstrzymania tendencji spadkowej w drugiej połowie roku, przychody zmniejszyły się o 1,8%. Procentowy udział sprzedaży montowanych samochodów na rynkach pozaeuropejskich w łącznej sprzedaży wzrósł do 42%, w porównaniu do 38% w 2012 roku. Przychody ze sprzedaży nowych samochodów spadły o 8% do 25,532 miliardów Euro, a rok wcześniej wynosiły 27,765 miliardów Euro. Wyniki sprzedaży gamy są dodatnie i wynoszą +0,8%, co odzwierciedla sukces nowych modeli oraz zróżnicowanie marek Peugeot i Citroën. Utrzymujący się na poziomie 0,7% efekt cenowy potwierdza słuszność skoncentrowania się na najbardziej rentownych kanałach sprzedaży detalicznej w ciągu roku. Samochody z segmentu premium miały 19% udziałów w łącznej sprzedaży w 2013 roku. Dla porównania, w 2009 roku na pojazdy tej klasy przypadało zaledwie 9% łącznej sprzedaży. Wyniki sprzedaży odzwierciedlają sukces nowych modeli wprowadzonych na rynek w ciągu ubiegłego roku:Peugeot 208 - w 2013 roku w Europie i Brazylii sprzedano 353 tys. sztuk tego modelu,Peugeot 308 - w ciągu zaledwie trzech miesięcy od premiery rynkowej sprzedano prawie 42 tys. sztuk tego modelu w różnych wersjach,modelu Peugeot 2008 – jego sprzedaż na poziomie ponad 100 tys. samochodów znacznie przekroczyła założone cele, co skłoniło Grupę do wprowadzenia drugiej zmiany w zakładzie w Mulhouse,Nowego Citroën C4 Picasso i Grand C4 Picasso – o najniższym w swojej klasie poziomie emisji CO2,Modelu Citroën C4L, sprzedawanego na rynku chińskim, poszerzenie oferty wramach linii DS, i wprowadzonych ostatnio modeli Peugeot 301 i Citroën C-Elysée, których wyniki także przekroczyły założone cele. W 2014 roku utrzymamy tempo wprowadzania rynkowych premier. Najważniejsze nowości to nowy Peugeot 308 SW, Peugeot 108, Citroën C4 Cactus, nowy Citroën C1 oraz inne modele oferowane w pozostałych regionach świata. Te pozytywne wydarzenia były niewystarczające, by zrekompensować i) zmniejszenie się wolumenu sprzedaży o 5,4% rok do roku, co jest wyrazem słabego popytu na rynku europejskim i problemów ze sprzedażą Citroëna C3 z powodu przestojów w fabryce w oraz ii) wysoce negatywnego wpływu wahań kursowych (3,5%). Działalność Grupy w sektorze samochodowym zamkęła się w 2013 r. stratą stratą z działalności operacyjnej na poziomie 1,042 miliarda euro, w porównaniu z 1,496 miliardami euro w 2012 roku.5 Lepszy wynik na działalności operacyjnej odzwierciedla łączne wyniki działalności Grupy w sektorze samochodowym za cały rok, które osiągnęły wartość 1,340 miliarda euro. Do wzrostu przyczyniła się także zdecydowana poprawa mixu produktów, na poziomie 406 milionów euro po dwóch ostatnich premierach rynkowych, ograniczony efekt cenowy, który przyniósł dodatkowo 287 milionów euro, optymalizacja kosztów produkcji i innych kosztów na poziomie 933 milionów euro oraz wynoszące 140 milionów euro oszczędności na kosztach działań badawczo-rozwojowych. Wszystkie te czynniki przyczyniły się do zrekompensowania negatywnego wpływu utraty udziałów rynkowych o wartości 264 milionów euro. Pomimo tak pozytywnych wyników, w ubiegłym roku obserwowano niekorzystną sytuację rynkową, co przyczyniło się do spadku bieżących dochodów z działalności operacyjnej o 886 milionów euro, szczególnie na skutek spadku popytu na rynku, którego skutki oszacowano na 147 milionów euro i wysoce negatywnego kształtowania się kursów wymiany walut, głownie argentyńskiego peso, brazylijskiego reala, funta szterlinga i rosyjskiego rubla, których wpływ oceniono na 526 milionów euro. Zapas nowych samochodów na dzień 31 grudnia wyniósł 384 tys. sztuk. Jest to ilość wystarczająca na 62 dni sprzedaży, niższa o 32 tys. sztuk w porównaniu z 31 grudnia 2012 roku i zgodna z założonym planem. Strategiczny rozwój w Chinach: sprzedaż na poziomie 557 tys. sztuk samochodów, 100 milionów euro dywidendyW 2013 roku krajowa sprzedaż koncernu DPCA wzrosła o 26% do 550 tys. sztuk samochodów. Dzięki udanym premierom modeli Citroën C4L i crossovera Peugeot 3008 oraz wprowadzeniu na rynek Citroëna C-Elysée i Peugeot 301, udział rynkowy spółki wzrósł do 3,64%. Udział PSA Peugeot Citroën w rocznym zysku DPCA wyniósł 187 milionów, a wypłacona na rzecz Grupy dywidenda wzrosła o 19% rok do roku do 100 milionów euro (905 milionów yuanów). Oczekuje się, że po uruchomieniu trzeciej fabryki w Wuhan, która została oficjalnie otwarta 2 lipca 2013 roku, do 2015 roku moce produkcyjne wzrosną do 750 tys. sztuk samochodów rocznie. Koncern DPCA rozważa obecnie budowę czwartego zakładu. CAPSA, druga chińska spółka joint venture, wprowadziła na lokalny rynek linię DS, która obejmuje modele DS5, DS4, DS3 i DS3 Cabrio. Na dzień 31 grudnia, w Chinach działały 52 salony sprzedaży a pierwsza światowa witryna DS World została otwarta w Szanghaju w marcu. Produkcja modelu DS5 w Chinach została uruchomiona w drugiej połowie roku w fabryce w Shenzhen, której początkowe moce produkcyjne oszacowano na 200 tys. sztuk samochodów i silników rocznie. DS5 wszedł do sprzedaży w październiku, a liczba pierwszych zamówień znacznie przekroczyła oczekiwania. Dwa regiony, w których konieczna jest poprawa: Ameryka Południowa i Rosja.Sprzedaż w krajach Ameryki Łacińskiej wzrosła o 7% do 303 tys. sztuk samochodów, a łączny udział w lokalnym rynku wyniósł 4,9%, choć należy podkreślić, że pomiędzy krajami regionu występują bardzo duże różnice. Grupa kontynuowała rozwój w Argentynie, gdzie sprzedaż liczona rok do roku wzrosła o ponad 27,8%, a wyniki debiutujących na rynku modeli Peugeot 301 i Citroën C4 Lounge przekroczyły wstępne prognozy.Z drugiej strony, oczekuje się, że ograniczenia przywozowe i bardzo niekorzystny kurs wymiany walut będą miały negatywny wpływ na rozwój Grupy w regionie w 2014 roku.Po raz pierwszy od dziesięciu lat popyt w Brazylii skurczył się o 1,5%, a negatywny wpływ kursu brazylijskiego reala miał zdecydowanie niekorzystny wpływ na wyniki Grupy.Sprzedaż w Rosji spadła o 22,3% do 61,1 tys. sztuk samochodów, przy jednoczesnym skurczeniu się lokalnego rynku o 5,4%. Równie negatywny wpływ na wyniki miał niekorzystny kurs rubla w stosunku do euro. Ameryka Południowa i Rosja to dwa regiony, które wymagają zdecydowanej poprawy, jaką można osiągnąć dzięki optymalizacji kosztów, właściwemu ukierunkowaniu gamy modeli i zwiększeniu lokalnej integracji w celu zmniejszenia wrażliwości na wahania kursów walutowych w regionie. Sukces sprzedażowy w pozostałych regionach świataModele Peugeot 301 i Citroën C-Elysée odniosły duży rynkowy sukces. Ich sprzedaż utrzymywała się na wysokim poziomie w krajach regionu Morza Śródziemnego, zwłaszcza w Algierii i Turcji gdzie sprzedaż wzrosła odpowiednio o 6,9% i 7,6% w porównaniu z 2012 rokiem. Sytuacja finansowa Zadłużenie netto w segmentach działalności produkcyjnej i handlowej na dzień 31 grudnia 2013 wynosi 4,148 mld euro, dla porównania na koniec grudnia 2012 r. było to 3,148 mld euro. Zadłużenie netto Sektora Samochodowego (jednostki produkcyjne i handlowe, w wyłączeniem spółki Faurecia) wzrosło w ciągu roku o 1,263 mld euro do poziomu 2,519 mld euro. Zadłużenie spółki Faurecia wynosi 1,629 mld euro, tzn. obniżyło się o 263 mln euro w stosunku do 2012 r. W roku 2013 Grupa mocno ograniczyła zapotrzebowanie na środki pieniężne na działalność operacyjną o kwotę 426 mln euro6, w stosunku do -3 mld euro w roku 2012. Grupa wygenerowała środki własne w wysokości 1,288 mld euro, bez uwzględnienia kosztów restrukturyzacji wynoszących 588 mln euro, z których sfinansowała częściowo inwestycje oraz skapitalizowane wydatki na badania i rozwój w wysokości -2,397 mld euro, obejmujące wydatki przeznaczone na rozwój Grupy w Europie i na rynkach pozaeuropejskich, a także w -71 mln euro na inwestycje finansowe (głównie joint-venture CAPSA). W roku 2013 Grupa ograniczyła swoje nakłady inwestycyjne oraz skapitalizowane wydatki na badania i rozwój o 1,4 mld euro. Wzrost zapotrzebowania na środki obrotowe jednostek produkcyjnych i handlowych wyniósł 397mln euro, przy czym odnotowano poprawę pod względem poziomu zapasów: +323 mln euro, wzrost wartości należności od klientów: +9 mln euro oraz zobowiązań z tytułu dostaw i usług: +77 mln euro. Stan zapasów wynosi 384 000 pojazdów na koniec 2013 r., odpowiadający 62 dniom sprzedaży. Grupa utrzymała w 2013 r. poziom bezpieczeństwa finansowego na poziomie powyżej 10 mld euro (10,121 mld euro). Oprócz emisji pięcioletnich obligacji o wartości 1 mld euro zrealizowanej w końcu lutego 2013 r. PSA wyemitowała obligacje o wartości 600 mln euro we wrześniu 2013 r. oraz uzyskała zgodę EBI na pożyczkę w wysokości 300 mln euro, która została zaciągnięta w grudniu 2013 r. PSA

Przeczytaj również
Popularne