Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Trends

Jak się sprzedawały samochody osobowe w pierwszych trzech kwartałach 2014?

Wrzesień br. przyniósł poprawę wyników samochodów osobowych i dostawczych o 10,6% w odniesieniu do ubiegłego roku i o 18,3% w porównaniu do poprzedniego miesiąca i zamknął się rezultatem 27 614 nowych rejestracji. Po przeliczeniu na jeden dzień roboczy wzrosty kształtują się na nieco niższym poziomie (odpowiednio 5,5% i +7,5%).

W ostatnich latach wrzesień wypadał lepiej niż sierpień, więc taki rezultat ostatniego miesiąca nie zaskakuje. Można ocenić go, jednak jako bardzo dobry i porównywalny z wynikiem września 2008 przed kryzysowego roku. Samochody dostawcze (+21,4% r/r) były bardziej dynamiczne niż samochody osobowe (+9%). Od początku roku zarejestrowano 277 140 samochodów licząc razem osobowe i dostawcze. Jest to więcej o 14,4% tj. 34 843 samochody w porównaniu
do analogicznego okresu ub.r.

W grupie samochodów osobowych we wrześniu br. zarejestrowano 23 565 nowe auta, czyli
więcej o 1 937 (+9%) niż w analogicznym miesiącu ub.r. i więcej o 3 562 (+17,8%) niż w sierpniu br. Po
przeliczeniu na jeden dzień roboczy oba wskaźniki przedstawiały się 4 i 7,1%. Mimo nadal negatywnych
nastrojów koniunktury we wrześniu (GUS) w grupie podmiotów pojazdów samochodowych działających w
handlu detalicznym, miesiąc zakończył się nad wyraz dobrze. Zainteresowanie klientów indywidualnych
spadło o 1,1% rok do roku a nabywców instytucjonalnych wzrosło o 15,1%. W obu grupach, poziom
rejestracji był znacznie wyższy w odniesieniu do poprzedniego miesiąca. Odpowiednio o +11,9% i 21,1% i
wyniósł 8 113 i 15 452.
Od początku roku zarejestrowano 245 042 nowe samochody osobowe, tj. więcej o 15,0% niż w ciągu
pierwszych dziewięciu miesięcy ub.r.

We wrześniu br. zarejestrowano 23 565 nowe auta, czyli więcej o 1 937 (+9%) niż w
analogicznym miesiącu ub.r. i więcej o 3 562 (+17,8%) niż w sierpniu br. Po przeliczeniu na jeden dzień
roboczy oba wskaźniki przedstawiały się 4 i 7,1%. Mimo nadal negatywnych nastrojów koniunktury we
wrześniu (GUS) w grupie podmiotów pojazdów samochodowych działających w handlu detalicznym, miesiąc
zakończył się nad wyraz dobrze. Zainteresowanie klientów indywidualnych spadło o 1,1% rok do roku a
nabywców instytucjonalnych wzrosło o 15,1%. W obu grupach, poziom rejestracji wyniósł odpowiednio 8 113
oraz 15 452 i był znacznie wyższy w odniesieniu do poprzedniego miesiąca o +11,9% i 21,1%. Wśród
nabywców instytucjonalnych - główna grupa rejestracji tj. do celów leasingu, CFM czy wynajmu
krótkoterminowego wzrosła o ponad 26%. Mimo zakończenia kolejnego kwartału grupa
dealerów/sprzedawców rejestrujących na regon obniżyła swoje rejestracje w porównaniu z ubiegłym rokiem o
blisko 12% przy wzroście o blisko 18% wobec sierpnia br.
We wrześniu na pierwszym miejscu listy rankingowej bez zmian jest Skoda. Sprzedała 3 031 szt. Było to o
14,9% więcej niż przed rokiem i więcej o 25,4% niż w sierpniu br. Na drugim Toyota (2242; +28,6% r/r;
+19,6 m/m) i podobnie jak miesiąc wcześniej na trzecim Opel (1 999; +39,2% r/r; +17,9% m/m). Na
czwartym Volkswagen (1 815; -4,4% r/r; +8,4% m/m). Ford pozostał piąty (1779; +13,1%; +11,7% m/m).
W ogólnym rankingu modeli we wrześniu na pierwszym miejscu pozostała Skoda Octavia (962), na drugim
Volkswagen Golf (743). Na trzecie przesunął się Opel Astra (738) awansując o 2 pozycje w ciągu ostatniego
miesiąca. Na kolejnych miejscach była Skoda Fabia (713) i Toyota Yaris (711).

Od początku roku zarejestrowano 245 042 nowe samochody osobowe, tj. więcej o 15,0% niż w
analogicznym okresie ub.r.
Nabywcy indywidualni kupili w ciągu dziewięciu miesięcy br. 96 167 samochodów. Jest to nadal więcej niż w
analogicznym okresie ubiegłego roku (4,8%), ale przewaga z miesiąca na miesiąc maleje. Ich udział w rynku
zwyczajowo stopniowo z upływem roku zmniejsza się, chociaż w większym stopniu niż to było w
analogicznym czasie ub.r. (po 9. miesiącach 39,2% wobec 43,1% przed rokiem).
W rankingu najczęściej wybieranych marek w grupie klientów indywidualnych pierwsza jest Skoda (10 780;
+4,3%; 11,2% udz.). Toyota, która w skali roku przesunęła się o dwie pozycje w górę, jest druga
(9278;+18,7%; 9,7% udz.). Na trzecim miejscu utrzymuje się Opel (8 620; +28,1%; 8,96% udz.), który
również w skali roku przesunął się o dwie pozycje w górę. W grupie klientów indywidualnych na liście
najpopularniejszych modeli po początku 2014r. podobnie jak miesiąc wcześniej, pierwszy jest Opel Corsa (3
300; +27,3%) za nim Toyota Auris (2 648; -4,3%). Na trzecie miejsce wspiął się Yaris (2 597; +8,5%)
przeskakując 5 pozycji w skali roku. Skoda Octavia jest czwarta (2 476; -9,8%).
Do firm rejestrujących na regon dostarczono od początku roku 148 875 szt. Było to o 27 622 (+22,8%)
więcej niż przez dziewięć miesięcy ub.r. W rankingu rejestracji nabywców instytucjonalnych pierwsze miejsce
zajmuje nadal Skoda (22 428; +44,4%; 15,06% udz.) i drugie Volkswagen (15 000; +26,3%; 10,08% udz.).
Na trzecim zmiana pojawiła się Toyota (13 110; +41,2%; 8,8%) spychając na czwarte Forda ( 12 872;
+32,5%;8,7% udz.). Pierwsza piątkę zamyka Opel z najbardziej dynamicznym rezultatem w czołówce marek
10 769 (+ 52,2%; 7,2% udz.). Najpopularniejsze modele w tej grupie to niezmiennie Octavia (8 029;
+54,9%), Focus (6 206; 33,4%) i Fabia (5 047; -4,6%). Za nimi Golf (4 240) i Astra (4 038). Poza piątką
Auris (3 866).
W ogólnym rankingu od początku roku Skoda jest liderem, z liczbą 33 208 (+28,4%) zarejestrowanych
samochodów, przed Volkswagenem (22 959; +15,5%). Dwie te marki VWG zajęły 22,9% rynku. Trzecia
Toyota (22 388; +30,9%) wypracowała 9,1% udział. Pierwsza z marek premium BMW (5 888; +30,1%),
utrzymuje się na trzynastej pozycji z udziałem 2,4%. Wszystkie marki premium sprzedały od początku roku
24,4 tys. samochodów osiągając wzrost o 24,1%.
W rankingu modeli najpopularniejsze są: Octavia (10 505), Fabia (7 523) i Focus (7 416). Następnie Golf (6
579) i Auris (6 514).

PZPM

Przeczytaj również
Popularne