Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Trends

IAA Transportation 2022

Hyzon, Pepper, Tevva, Quantron czy Volta – to jedne z wielu nowych marek motoryzacyjnych, które pojawiły się na największych na świecie Targach Pojazdów Użytkowych w Hanowerze – IAA Transportation 2022. Upatrują one szans na zaistnienie właśnie w elektromobilnej rewolucji, jaka dokonuje się na naszych oczach.

IAA Transportation 2022 to jedna z nielicznych okazji do tak kompleksowego zapoznania się ze współczesnymi trendami w zakresie przewozu towarów i logistyki oraz najnowszymi samochodami ciężarowymi, autobusami i pojazdami dostawczymi z niemal całego świata.Wrześniowe targi, tym razem pod nową nazwą IAA Transportation, odbyły się już po raz 68. Pierwszy raz ekspozycja pojazdów użytkowych miała miejsce już w 1897 roku, lecz wówczas prezentowano zaledwie osiem samochodów. Obecnie podczas tych odbywających się zwykle co dwa lata targów swoją ofertę promuje niemal 10 tys. wystawców z całego świata. Ostatni raz, z racji pandemii, impreza miała miejsce przed czterema laty.

Elektryki dojeżdżają do ściany

Już na poprzedniej edycji targów IAA na stoiskach producentów samochody elektryczne stanowiły ważną część ekspozycji. W obecnej edycji stanowiły niekiedy 100% prezentowanych aut, choć w większości przypadków ich sprzedaż nie sięga nawet 1% całości sprzedaży marek. Nadal nie uporano się z najważniejszymi bolączkami napędów elektrycznych, czyli: ograniczonym zasięgiem, wysoką masą, długim czasem ładowania oraz wysokimi cenami produktów. Coraz większym problemem okazuje się dostęp do surowców, a producenci baterii pracują nad technologiami i surowcami pozwalającymi zastąpić cenne surowce sprowadzane z krajów niestabilnych. Do niedawna gęstość energii w akumulatorach rosła w tempie 20% rocznie, ale obecnie dynamika zdecydowanie zwolniła. Polscy dostawcy akumulatorów trakcyjnych oferują rozwiązania komercyjne z gęstością energii na poziomie 160–184 Wh/l. Chiński CATL zaprezentował na IAA zestawy o gęstości 305 Wh/l do autobusów. Na przykład pojazdy elektryczne Volvo Trucks mogą być obecnie wyposażane w moduły z zestawami akumulatorów trakcyjnych o maksymalnej pojemności 540 kWh i realnym zasięgu 250 km. W 2025 roku standardem ma być już 300 km, a docelowo ok. 500 km, jakie pozwolą zaspokoić potrzeby krajowej dystrybucji regionalnej. Mercedes-Benz zaprezentował elektryczny ciągnik siodłowy o zasięgu nawet 800 km. Tyle że część akumulatorów trakcyjnych umieszczono pod podłogą naczepy. Takie rozwiązania z dodatkowymi zestawami baterii pod paką prezentowali sami producenci naczep. Ich podstawowym minusem jest ogromna masa, sięgająca nawet 4,8 tony. Oznacza to, że o tyle jest mniejsza ładowność tych naczep. Co więcej, pojawiły się rozwiązania, w których wprost z tych akumulatorów przekazywany jest napęd na osie naczepy. Jeszcze kilka lat temu producenci aut pokładali duże nadzieje w technologii baterii z tzw. elektrolitem stałym (solid state). Rozwiązywałaby ona dwa zasadnicze problemy, tj. znacząco obniżyłaby się masa własna akumulatorów trakcyjnych, z racji znacznie większej gęstości magazynowanej energii, oraz byłaby szansa na znaczące zwiększenie zasięgów pojazdów. Niestety, testy takich baterii okazują się mocno rozczarowujące, a ich pojawienie przesuwa się w czasie. Jednym z problemów okazuje się bardzo duża zmiana objętości stałego elektrolitu pod wpływem temperatury.

Czas na wodór

Z tym większym zainteresowaniem producenci zaczęli traktować technologię ogniw paliwowych. Na IAA Transportation 2022 producenci samochodów pokazali więcej pojazdów z wodorowymi ogniwami paliwowymi niż samochodów spalinowych. Inwestycje w ten rodzaj napędu nie dziwią, gdyż w przewozach dalekodystansowych ogniwa wodorowe mogą się okazać lepszym rozwiązaniem. Takie pojazdy mogliśmy zobaczyć na większości dużych ekspozycji. Pojawiły się też marki, które chcą oferować wyłącznie pojazdy z takim napędem, np. polski Nesobus czy Hyzon. Wkrótce rozkręci się również ich produkcja w dużych koncernach. Na przykład już w 2024 roku w sieci sprzedaży IVECO pojawi się wodorowy ciągnik siodłowy Nikola Tre FCEV o zasięgu 800 km i czasie tankowania 20 minut. Rok wcześniej serię modeli z napędem wodorowym zamierza produkować niemiecka marka Quantron. Topowe modele tego producenta mają osiągać zasięg nawet 1500 km.

Chińczycy rosną

Podczas IAA zdecydowanie wyraźniej niż w poprzednich latach widoczne były ekspozycje producentów z Chin oraz Turcji. Zwłaszcza chińskie marki upatrują szans na wejście na rynek europejski, dzięki szerokiej ofercie elektrycznych pojazdów użytkowych. W tym wymiarze są one realną i często znacząco tańszą konkurencją dla marek europejskich. Co więcej, modele chińskich marek, np. Maxus, zaczęły się pojawiać na ekspozycjach europejskich firm zabudowujących i finansujących pojazdy. Świadczy to o tym, że firmy te zaczęły traktować marki zza Wielkiego Muru z większym zaufaniem.

 

MAN
MAN zaprezentował podczas IAA Transportation 2022 przybliżony do seryjnego model samochodu ciężarowego z napędem elektrycznym nazwany new eTruck. Producent zapowiada uruchomienie produkcji pojazdów ciężarowych z tym napędem w 2024 roku w Monachium, a więc rok wcześniej niż planowano. Na początku zostanie wyprodukowanych ok. 200 pojazdów. Rozwój produkcji elektrycznych ciężarówek oznacza m.in. przesunięcie części produkcji klasycznych pojazdów ciężarowych do Polski. Zakład w Niepołomicach już nie będzie montownią, a pełnowymiarową fabryką. Powierzchnia zakładu wzrośnie z 24 do 41 ha. Zatrudnienie znajdzie kolejnych 1500 osób. W 2024 roku pojawią się w testach i klientów samochody MAN zasilane wodorem. Co ważne, MAN zainwestował w produkcję akumulatorów trakcyjnych, które dla swoich potrzeb będzie produkował w Norymberdze. Docelowo zakład ma wytwarzać nawet 100 tys. baterii rocznie w 2025 roku. Będą one stosowane w pojazdach ciężarowych i autobusach.

 

MAN Lion's City 12 E/Bus of the Year
MAN Lion`s City 12 E, produkowany w zakładzie MAN Bus Starachowice, został wybrany Autobusem Roku 2023. Przypomnijmy, jak dotąd jedynym autobusem elektrycznym, jaki uzyskał ten tytuł, był Solaris Urbino Electric w 2017 roku. MAN konkurował w tym roku o ten tytuł z modelami Higer Azure, Mercedes-Benz eCitaro, Volvo BZL oraz Karsanem e-ATA 12. Lion’s City 12 E może być wyposażony w zestaw akumulatorów trakcyjnych o pojemności 480 kWh, pozwalający na przejechanie 270–350 km. Możliwe jest jego ładowanie z użyciem ładowarki CCS 2 mocą 150 kW lub przez pantograf mocą nawet 600 kW.

 

Arrival
Firma Arrival jest jednym z kilku start-upów konkurujących o duże zamówienia na elektryczne pojazdy dostawcze dla firm kurierskich. Produkcja docelowo miałaby odbywać się w trzech zakładach. Pierwszy już w tym roku zostanie uruchomiony w brytyjskim Bicester. Dostarczy on pojazdy do tamtejszego oddziału firmy UPS.

 

BrightDrop
Za zupełnie nieznaną w Europie marką BrightDrop stoi koncern General Motors. Na targach IAA Transportation zaprezentowała ona model elektryczny Zevo, jaki w dużych ilościach trafia już do klientów w Stanach Zjednoczonych. Kupiły go m.in. firmy FedEx, Walmart oraz Verizon. Zevo ma zasięg nawet 400 km i ładowność sięgającą 770 kg. Do napędu służy silnik o mocy aż 300 KM.

 

Carpol
Firma Carpol podczas IAA Transportation chwaliła się dużymi inwestycjami w rozwój produkcji i poszerzanie portfolio. Do niedawna produkcja odbywała się w trzech halach koło Grodziska Mazowieckiego. W ub.r. wyprodukowano niemal 7 tys. zabudów. Obecnie produkcja jest rozwijana w kolejnych dwóch halach otwartych w pobliżu dotychczasowej lokalizacji. Carpol zainwestował w zakup nowych maszyn termoformujących oraz ploterów. Firma rozpoczęła produkcję m.in. własnych płyt kontenerowych. Nowinką pokazaną na IAA była zabudowa brygadowa DualCab+ możliwa do sprzedaży wysyłkowej do kolejnych firm zabudowujących. Firma od początku 2020 roku rozwija produkcję zabudów autobusowych na bazie Volkswagenów Crafter (prezentowany na IAA) oraz IVECO Daily. Pojazdy te można zamówić wprost z katalogu producentów. Carpol jest w stanie produkować nawet 50 takich zabudów miesięcznie.

 

BYD
Chiński BYD wypracował sobie pozycję jednego z liderów sprzedaży autobusów elektrycznych w Europie. Teraz Chińczycy stawiają na rozwój sprzedaży gamy elektrycznych ciężarówek. Widoczny na pierwszym planie 7,5-tonowy model ETM6 to klasyczne podwozie dystrybucyjne. Dzięki akumulatorom trakcyjnym o pojemności 126 kWh ma on zasięg nawet 200 km podczas jazdy z obciążeniem. Czas ładowania przy ładowarce o mocy 120 kW producent ocenia na jedną godzinę.

 

DAF XD/Truck of the Year
Nowa generacja pojazdów ciężarowych DAF z serii XD została nagrodzona tytułem „International Truck of the Year 2023” przez jury w składzie 24 redaktorów i dziennikarzy specjalizujących się w pojazdach użytkowych. Wybór jury był pewnym zaskoczeniem. Przypomnijmy, w ub.r. tytuł Samochodu Ciężarowego Roku otrzymał również DAF, za modele serii XF, XG i XG⁺ przeznaczone do ciężkiego transportu długodystansowego.

 

Ford Trucks EV
Turecki producent Ford Trucks zaskoczył prezentacją pierwszego pojazdu z napędem elektrycznym o DMC 18–26 ton. Marka ma ambicje wprowadzić swoje produkty, zarówno spalinowe, jak i zasilane alternatywnie, do wszystkich europejskich krajów do 2024 roku. Sześć lat później Ford Trucks chciałby, aby połowę jego sprzedaży w Europie stanowiły pojazdy czysto elektryczne. W 2040 roku mają one stanowić już 100% sprzedaży.

 

Ford Transit eCustom
Ford zaprezentował w Hanowerze model elektryczny E-Transit Custom oraz warianty spalinowe. Pierwszy z nich ma zasięg do 380 kilometrów. Ciekawostką zastosowaną w pojeździe jest system ProPowerOnboard, który umożliwia zasilanie energią elektryczną narzędzi, oświetlenia i innych urządzeń, wszędzie, gdzie znajduje się samochód. E-Transit Custom wejdzie do produkcji w drugiej połowie 2023 roku. Producent zapowiedział poszerzenie gamy wersji nadwoziowych w stosunku do Customa poprzedniej generacji.

 

Ford Ranger 3
Ford zaprezentował pikap Ranger, który w wersji Raptor wykorzystuje silnik nowej generacji 3.0 EcoBoost V6 twin-turbo. Generuje on 288 KM mocy i 491 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Obecny 2-litrowy silnik wysokoprężny bi-turbo będzie nadal dostępny w nowym Rangerze Raptorze od 2023 roku. Po raz pierwszy pikap otrzymuje system stałego napędu na cztery koła z nową, elektronicznie sterowaną, dwubiegową skrzynią rozdzielczą, połączoną z blokowanymi mechanizmami różnicowymi z przodu i z tyłu. Zdolność Rangera Raptora do radzenia sobie w trudnym terenie rośnie też dzięki osłonom podwozia.

 

Fuso eCanter
FUSO – spółka zależna od Daimler Truck – zaprezentowała elektryczną lekką ciężarówkę eCanter nowej generacji. Model eCanter jest wyposażony w oś tylną eAxle z wbudowanym silnikiem, umożliwiającym uzyskanie bardziej kompaktowej konstrukcji napędu. Oprócz wariantu o dopuszczalnej masie całkowitej 7,5 t nowy pojazd jest dostępny w klasach DMC od 4,25 do 8,55 t. Zwiększono również liczbę wariantów kabiny. Pojazdy wyposażone w akumulator pojedynczy o pojemności 41,3 kWh osiągają z ładunkiem zasięg do 70 km. Pojazdy z dwoma modułami akumulatorowymi osiągają zasięg do 140 km, a pojazdy z trzema modułami – do 200 km.

 

Hyzon
Hyzon Motors, amerykański producent pojazdów użytkowych z ogniwami paliwowymi, przejął niedawno niemiecką firmę Orten, w tym spółkę specjalizującą się w konwersji pojazdów ciężarowych na modele elektryczne. Pozwoli to marce szerzej zaistnieć na rynku europejskim, a jednocześnie wpłynie na poszerzenie portfolio modeli. Hyzon specjalizował się dotąd w modelach o DMC powyżej 26 ton z napędem wodorowym, a Orten w mniejszych pojazdach elektrycznych.



Ikarus
Węgierski producent autobusów Ikarus powraca na europejskie rynki. Firma intensywnie rozwija produkcję autobusów w tej samej fabryce w Szekesfehervar, w której dekady temu produkowano niezwykle popularne w Polsce modele Ikarus 260 i 280. Obecnie może się pochwalić kontraktami na rynku rodzimym i niemieckim. Tym razem Ikarus skupia się wyłącznie na autobusach elektrycznych i rozwijaniu serii autobusów 120e. Obecne moce produkcyjne wynoszą siedem autobusów na dwa miesiące, ale już niedługo mają osiągnąć poziom 500 szt. rocznie. Producent ma w swojej ofercie nie tylko autobusy i pojazdy specjalne (autobusy ambulanse), ale również infrastrukturę do ich ładowania.

 

Evetta
Evetta Cargo to elektryczny pojazd dostawczy nawiązujący stylistycznie do modelu Isetta z lat 50. Ten przyciągający uwagę samochód ma być wykorzystywany w małej gastronomii, jako pojazd kurierski, niewielki food truck lub punkt z lodami. W najbardziej pojemnej wersji kubatura ładowni wynosi 1950 l, a ładowność 600 kg. Akumulatory trakcyjne o pojemności 14 kWh mają zapewnić zasięg do 150 km. Evetta Cargo trafi do sprzedaży najpierw w Niemczech. Jej cena wynosi 19 900 euro.

 

IVECO eDaily FCEV
Wykorzystujące ogniwa paliwowe eDaily FCEV o DMC 7,2 tony powstało we współpracy z firmą Hyundai, który dostarczył wodorowy napęd. Pojazd mieści 12 kg wodoru w sześciu zbiornikach ułożonych w skrzyni pod ładownią. Pozwalają one na przejechanie 350 km. Jednostka napędowa pojazdu osiąga moc 191 KM. Ładowność to trzy tony.

 

IVECO Petit Forestier
Targi IAA stały się miejscem niezwykłej uroczystości. Petit Forestier nawiązał współpracę z IVECO, w ramach której włoski producent dostarczy 2 tys. elektrycznych eDaily. Dostawy pojazdów będą odbywać się przez trzy lata, począwszy od 2023 roku. Petit Forestier zamówił różne wersje nadwoziowe od IVECO. Montowane w nich elektryczne przystawki odbioru mocy do 15 kW idealnie nadają się do napędzania agregatów chłodniczych. Wyprodukowanie dodatkowych 2 tys. elektryków nie stanowi dla marki problemu. Zdolności produkcyjne IVECO w przypadku aut EV wynoszą 11 tys. szt. rocznie.

 

Karsan e-ATA Hydrogen
O rosnący segment pojazdów wodorowych zamierza powalczyć turecki Karsan. Producent przewiduje, że do 2030 roku aż 15% autobusów sprzedawanych w Europie będą stanowiły pojazdy z ogniwami paliwowymi. Oznacza to, że rynek będzie ich wchłaniał rocznie nawet 2 tys. szt. Na IAA Karsan zaprezentował m.in. interesujący model e-ATA Hydrogen 12, którego zasięg wynosi aż 500 km.

 

MaxuseT90
Chińska marka Maxus – należąca do koncernu SAIC Motors – ma kilka interesujących premier na targach IAA 2022. Jednym z ciekawszych modeli, jakie będziemy mogli kupić nad Wisłą już w grudniu, będzie elektryczny pikap Maxus eT90. Pod maską pikapa znajdziemy silnik elektryczny o mocy 204 KM (150 kW), który generuje moment obrotowy 310 Nm. Ponadto jest standardowo wyposażony w system utrzymujący pożądaną temperaturę akumulatora. Długość wynosi 5,37 metra, 1,9 metra szerokości i 1,80 metra wysokości. Rozstaw osi wynosi 3,15 metra. Ładowność Maxus eT90 to 1000 kg.

 

Maxus Mifa 9
W połowie 2023 roku pojawi się premierowy 7–9-osobowy elektryczny van Maxus Mifa 9. Ma on wymiary 527x200x184 cm, dzięki którym będzie z pewnością jednym z największych pojazdów rodzinnych na rynku. Akumulator o pojemności 90 kWh pozwoli na osiągnięcie zasięgu 440–595 km (WLTP). Wszystkie fotele mają elektryczną regulację, wentylację i ogrzewanie. Dodatkowo fotele drugiego rzędu będą wyposażone w funkcję masażu.

 

Mercedes-Benz eActros Long Haul/Truck Innovation Award
Podczas IAA Transportation 2022Mercedes-Benz eActros Long Haul został uhonorowany tytułem Truck Innovation Award 2023. Ten ciągnik siodłowy z kabiną sypialną Gigaspace ma akumulatory trakcyjne o pojemności 600 kWh, które zapewniają mu zasięg do ok. 500 km. Pojazd możemy ładować mocą nawet 1 MW. Producent zapowiada wydłużenie zasięgu do 800 km, dzięki montażowi dodatkowych zestawów baterii w naczepie. O wystarczający zapas mocy dbają silniki o mocy chwilowej nawet 800 KM.

 

NesoBus
Spółka Polski Autobus Wodorowy Sp. z o.o. zaprezentowała w Hanowerze premierowy autobus miejski o długości 12 metrów. Firma zamierza wytwarzać wyłącznie autobusy z ogniwami paliwowymi w budowanej właśnie fabryce w Świdniku. Docelowo producent chciałby osiągnąć zdolność produkcyjną ok. 100 autobusów rocznie. Oczywiście, gama ma być złożona z pojazdów różnej długości, w tym przegubowych. Swoich szans firma upatruje m. in. nie tylko w oferowaniu produktu, jakim jest autobus, ale całego zestawu usług dodanych, w tym zapewnieniu im wodoru, infrastruktury do jego tankowania oraz finansowania.

 

Nikola Tre FCEV
Ciągnik siodłowy Nikola Tre FCEV, zasilany dzięki ogniwom wodorowym już w 2024 roku pojawi się w sprzedaży w sieci IVECO. Prezentowany egzemplarz dostosowany jest do nowych europejskich przepisów pozwalających wydłużyć kabiny nawet o metr, jeśli znacząco poprawi się aerodynamika pojazdów. Z tego skorzystali twórcy Nikoli, poważnie modernizując i wydłużając kabinę IVECO S-Way. Nikola będzie napędzana silnikiem elektrycznym dostarczonym przez Fiat Powertrain Technologies o mocy 650 KM. Zasięg pojazdu ma wynieść 800 km. Tankowanie wodoru zajmie natomiast zaledwie 20 minut.

 

Pepper
Firma Pepper specjalizuje się m.in. w przebudowie klasycznych ciężarowych pojazdów użytkowych i autobusów na pojazdy elektryczne. Korzystając ze swoich technologii, firma jest w stanie zapewnić zestawy do elektryfikacji dla praktycznie wszystkich istotnych modeli użytkowych na rynku. Po fazach testów wkrótce zacznie oferować technologie indywidualnej konwersji pojazdów spalinowych na napęd z ogniwami wodorowymi.

 

Renault FCEV
Podczas targów IAA 2022 Renault promowało m.in. pojazdy zasilane poprzez wodorowe ogniwa paliwowe Hyvia Master H2-Tech. Producent zaprezentował z tym napędem autobus, furgon oraz podwozie pod zabudowę. Pojemnik zawierający 4,5 kg wodoru wystarczy na przejechanie ok. 250-300 km.

 

Renault E-Tech
Renault pokazało elektryczną odmianę furgonu średniej wielkości, czyli Trafic E-Tech. Podobnie jak wariant spalinowy jest on dostępny w dwóch wersjach długości nadwozia, dysponuje kubaturą ładunkową od 5,9 do 8,9 m3 i ładownością nawet 1100 kg. Pod maską pracuje silnik o mocy 90 kW. Akumulator trakcyjny o pojemności 52 kWh pozwala na przejechanie na jednym ładowaniu nawet 240 km wg WLTP. Dzięki opcji szybkiego ładowania naładujemy pojazd od 15% do 80% w ciągu 50 minut.

 

Scania
Scania podczas IAA zdążyła pokazać kolejną generację elektrycznych pojazdów ciężarowych, a także, na przekór targowym tendencjom, dwa nowe silniki o mocy 420 oraz 460 KM napędzane biogazem. Prezentowana elektryczna Scania 25 L 6x2 z kabiną niskowejściową może wkrótce stać się popularnym podwoziem bazowym pojazdów komunalnych w Europie. Wyposażono ją w zestaw akumulatorów trakcyjnych o pojemności 297 kWh. Dzięki mocy ładowania sięgającej 130 kW pojazd ten można naładować w czasie ok. 100 minut.

 

Tevva
Brytyjska marka Tevva rozwija produkcję pojazdów ciężarowych o DMC od 7,5 do 19 ton, które wykorzystują napęd elektryczny i ogniwa paliwowe. Plany są bardzo ambitne. Producent już za dwa lata chce osiągnąć zdolność produkcyjną nawet 6 tys. pojazdów ciężarowych rocznie, które będą oferowane głównie w Europie Zachodniej i Ameryce Północnej.

 

Ursa.AI
Nie tak dawno pokazywano pierwsze autonomiczne uliczne zamiatarki. Teraz na IAA pokazano… autonomiczną śmieciarkę Ursa.AI firmy Ursa Robotics. I to od razu przystosowaną do segregacji śmieci. W założeniu zestaw takich śmieciarek mógłby rano wyjeżdżać na konkretne ulice i punkty miasta, a następnie wieczorem wracać do bazy.

 

Quantron QHM FCEV
Niemiecka firma Quantron prezentowała pełen przekrój pojazdów elektrycznych i wodorowych. Najciekawsze okazały się te ostatnie. Ciągnik siodłowy QHM FCEV 44-2000 z kabiną MAN może się pochwalić rekordowym zasięgiem na jednym tankowaniu, który wynosi aż 1500 km. Sekret takich zasięgów tkwi w zintegrowaniu zbiorników na wodór i akumulatorów trakcyjnych z platformą podwoziową. Dzięki temu można w sposób bardziej wydajny umieścić większe zestawy baterii i zbiorników wodoru. Seryjna produkcja prezentowanego modelu rusza w III kw. 2023 roku.

 

UnicarAgil
Niepozorny pojazd autoCARGO zaprezentowany przez UnicarAgil może być w istocie jedną z bardziej przełomowych konstrukcji stosowanych w logistyce i dostawach kurierskich. AutoCARGO to w pełni zautomatyzowany pojazd dostaw ostatniej mili. W ładowni znajduje się ramię robota, który doskonale wie, gdzie znajduje się przewożona paczka, potrafi ją wyjąć i przekazać dalej.
Producent chce zaoferować kolejne dwie wersje tego pojazdu, tj. autoSHUTTLE, uzupełniający usługi transportu publicznego, oraz autoTAXI, czyli automatyczną taksówkę.

 

Volkswagen ID.Buzz Cargo/Van of the Year
Premierowy ID. Buzz to samochód, od którego trudno oderwać wzrok, ale nie tylko za to został uhonorowany tytułem Van of the Year 2023. Powstał od podstaw na platformie MEB i czerpie z tradycji swoich poprzedników, designu modeli T1 Bulli oraz T2 Elektro. Pojazd ma długość 471 cm, kubaturę ładowni 3,9 m3 i ładowność do 719 kg. Pozwala również na ciągnięcie przyczepy hamowanej o masie do jednej tony. Zestaw akumulatorów trakcyjnych ma pojemność 77 kWh netto, które pozwalają na przejazd na jednym ładowaniu dystansu 424 km wg WLTP. Do napędu służy silnik elektryczny o mocy 150 kW. ID. BuzzCargo kosztuje od 199 900 zł netto.

 

Volkswagen Amarok 2
Volkswagen podczas targów IAA 2022 pokazał drugą generację modelu Amarok. Bliźniak Forda Rangera mierzy 5350 mm i jest tym samym dłuższy o 96 mm od swojego poprzednika. Rozstaw osi 3270 mm to dodatkowe 173 mm, dzięki którym w podwójnej kabinie jest więcej miejsca. Jednak rozstaw osi mocniej się zmienił od całkowitej długości, co oznacza, że zmniejszyły się zwisy samochodu. To z kolei przekłada się na większy kąt natarcia. O całe 30 cm zwiększono głębokość brodzenia. Do 80 cm. Model ten ma maksymalne obciążenie dachu 350 kg, a ładowność nawet 1160 kg. O rozwinięcie odpowiedniej mocy dba silnik wysokoprężny 6-cylindrowy o pojemności trzech litrów i mocy 241 lub 250 KM (600 Nm). Standardem będzie również napęd na cztery koła.

 

Volta Zero
Volta Zero to elektryczny 16-tonowy pojazd zaprojektowany specjalnie z myślą o logistyce miejskiej. Zasięg działania wynosi 150–200 km. Dzięki usunięciu silnika spalinowego, operator Volta Zero siedzi w centralnej pozycji za kierownicą, z dużo niższą wysokością siedzenia niż w konwencjonalnej ciężarówce. Ta kombinacja plus konstrukcja kabiny w stylu szklanego domu zapewnia kierowcy szerokie 220-stopniowe pole widzenia. Prototyp został zbudowany w austriackiej fabryce Steyr i jest testowany w tym roku na ulicach Paryża i Londynu. Firma ma ambicje wprowadzić do oferty również ciężarówki o DMC 7,5 tony, 12 oraz 18 ton. Już w 2025 roku chciałaby osiągnąć moce produkcyjne na poziomie 27 tys. pojazdów rocznie.

 

Volvo
Producenci chwalą się nie tylko nowymi modelami, ale i rozwiązaniami technicznymi. Na stoisku Volvo zaprezentowano nową, elektryczną oś tylną. Dzięki zintegrowaniu silników elektrycznych i przekładni z tylną osią nowa „e-oś” zapewnia więcej miejsca na akumulatory w pojeździe. Zdaniem Volvo powinno to przynieść korzyści, zwłaszcza w transporcie dalekobieżnym, ponieważ więcej miejsca na akumulatory oznacza większy potencjalny zasięg. Przy okazji Volvo pochwaliło się bogatym portfelem zamówień na modele na prąd. Tylko elektrycznego Volvo FH Electric zamówiono już ponad 1000 szt. I to jeszcze przed uruchomieniem produkcji seryjnej.

 

Webfleet
Bosch Mobility Solutions i Webfleet nawiązały podczas IAA Transportation 2022 współpracę handlową w celu zwiększenia bezpieczeństwa w sektorze „shared mobility”. W ramach nowego partnerstwa, Bosch i Webfleet łączą swoje doświadczenie w zakresie bezpieczeństwa pojazdów i floty z usługami „connected data”. W przyszłości punkty danych zebrane przez Webfleet i rozwiązania Bosch Ride Care Insight zostaną połączone, aby ułatwić pracę menedżerom flot. W przypadku pojazdów współdzielonych i flot pojazdów użytkowych każda usterka, która może mieć wpływ na stan pojazdu, a co za tym idzie bezpieczeństwo kierowcy, przestoje oraz koszty eksploatacji, powinna zostać natychmiastowo zgłoszona.

 

Przeczytaj również
Popularne