Globalni menedżerowie flot szacują, że w 2030 r. udział samochodów BEV w rynku wyniesie 60,5%. Z drugiej strony, odsetek samochodów ICE będzie nadal wyższy (18,6%) niż udział pojazdów PHEV (7,9%) i innych alternatywnych/bardziej zrównoważonych układów napędowych. Jest to jeden z głównych wyników opublikowanego corocznego badania Global Fleet Survey 2024, zainicjowanego przez GlobalFleet.com.
Na całym świecie pojazdy spalinowe dominują we flotach na poziomie 61,6%, ale przewiduje się, że do 2030 r. ich udział gwałtownie spadnie do 18,6% ze względu na presję regulacyjną i środowiskową. BEV, które obecnie stanowią 12,9% flot korporacyjnych na całym świecie, mają znacznie wzrosnąć, osiągając 60,5% do 2030 r., napędzane postępem technologicznym, zachętami i celami zrównoważonego rozwoju. Tak szacuje prawie 90 globalnych menedżerów flot międzynarodowych korporacji, którzy wzięli udział w tegorocznym badaniu Global Fleet Survey. Zarządzają oni łącznie 1,3 miliona samochodów osobowych oraz 260 tysiącami lekkich pojazdów użytkowych.
Europa przoduje w elektryfikacji flot - 100% flot planuje zwiększenie liczby pojazdów BEV, podczas gdy Ameryka Północna, Ameryka Łacińska i Azja-Pacyfik wykazują różne poziomy zaangażowania. W Afryce i na Bliskim Wschodzie wzrost jest ograniczony ze względu na brak infrastruktury i nieprzewidywalne koszty.
Inne interesujące wyniki:
W Europie odnotowano najwyższy poziom wdrożenia pełnego leasingu operacyjnego (96%). W Ameryce Północnej, gdzie dominuje również leasing finansowy typu open-end, leasing z pełną obsługą jest coraz częściej postrzegany jako alternatywa. W 2023 roku 23% amerykańskich menedżerów flot wybrało leasing z pełną obsługą jako najbardziej preferowany, w tym roku jest to 50%, zgodnie z tegorocznym Global Fleet Survey. Jedynie w Ameryce Łacińskiej i regionie Azji i Pacyfiku zainteresowanie full service leasingiem spadło. Wybierając partnerów leasingowych, menedżerowie flot stawiają na przejrzystość kosztów i globalny zasięg, co odzwierciedla zapotrzebowanie na jasne i niezawodne partnerstwa.
W oparciu o wyniki ankiety 2024, Europa jest również liderem w zakresie wdrażania telematyki, podczas gdy Afryka i Bliski Wschód pozostają w tyle – 78% flot w tym regionie nie korzysta z telematyki. Ameryka Północna i Ameryka Łacińska wykazują umiarkowany wzrost poziomu adopcji, choć wiele flot nadal działa bez technologii telematycznej.
Global Fleet Survey 2024 zbadało również zainteresowanie sztuczną inteligencją (AI). Chociaż obecne wykorzystanie AI jest niskie, 74,5% respondentów jest zainteresowanych sztuczną inteligencją w przyszłym zarządzaniu flotą, co sugeruje potencjalny wzrost automatyzacji.
W kontekście wyboru marek na czoło wysuwają się Kia i Volvo, które odnotowują największy wzrost netto we flotach. Oczekuje się, że niektóre tradycyjne marki, takie jak Mercedes, Volkswagen i Ford, odnotują spadek, ponieważ menedżerowie flot priorytetowo traktują marki, które łączą zrównoważony rozwój, efektywność kosztową i nowoczesną atrakcyjność dla flot.
Nowe marki, takie jak BYD i Polestar, odnotowują znaczny wzrost netto, głównie dzięki swojej ofercie pojazdów elektrycznych. W obliczu rosnących celów zrównoważonego rozwoju te marki zyskują na popularności, pomagając firmom osiągać cele związane z redukcją emisji.
Aby uzyskać więcej wyników i wniosków, pobierz Global Fleet Survey E-Book.
Interesują Cię wszystkie wyniki oraz bardziej szczegółowe informacje i wykresy? Kup pełny raport tutaj.