Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
FED 2025

Chińskie autobusy będą wozić Warszawiaków

bydk9Chińska firma BYD wygrała przetarg na dostawę autobusów elektrycznych do Warszawy. Producent z Państwa Środka zdeklasował w tej rywalizacji polskiego Solarisa o jedną czwartą niższą ceną. Komisja przetargowa wyżej oceniła polski produkt pod względem parametrów technicznych i ekologii, ale nie miało to większego znaczenia, ponieważ w przetargu największą wagę miało kryterium "Najniższa cena" - 90%. Po podpisaniu umowy BYD (Build Your Dreams) ma sześć miesięcy aby dostarczyć do Warszawy 10 szt. autobusów elektrycznych. To największy jak dotąd kontrakt wygrany przez tę chińską markę w Europie.Autobus BYD okazał się w przetargu tańszy od elektrycznego Solarisa o ponad 600 tys. zł na jednej sztuce! Producent z Bolechowa zaproponował cenę 21,9 mln zł za 10 szt. autobusów podczas gdy BYD 15,6 mln zł. W przetargu największą wagę miało kryterium "Najniższa cena - 90%", a pozostałe 10% dotyczyło parametrów technicznych i ekologii, gdzie zdecydowanie górą był Solaris. Polski producent zyskał punkty na tym, że mógł przedstawić homologację dotyczącą palności materiałów z jakich wykonano autobus oraz za zdecydowanie wyższą sprawność napędu elektrycznego. Solaris wg producenta zużywa 84 kWh prądu na 100 km, a BYD 108 kWh/100 km. Większe zużycie prądu wymagało umieszczenia w chińskim pojeździe cięższych baterii o pojemności 240 kWh. Chińska marka BYD powstała w 1995 roku. Obecnie jest ona znanym producentem urządzeń elektrycznych i elektronicznych. W portfolio produktów znajdziemy m.in. baterie do telefonów komórkowych, dostarczane dla takich firm jak Nokia lub Apple, światła LED, ogniwa słoneczne czy też pełną infrastrukturę do ładowania pojazdów. W 2003 roku BYD przedstawił swój pierwszy samochód elektryczny. Obecnie produkuje ok. 320-360 tys. pojazdów rocznie z napędami konwencjonalnymi, hybrydowymi oraz zasilanych wyłącznie na prąd. Chińczycy planują ekspansję na rynek europejski najpierw autobusami elektrycznymi i pojazdami hybrydowymi. BYD obrał więc inną strategię niż np. w Ameryce Południowej czy Ukrainie, gdzie oferuje tanie pojazdy o napędzie konwencjonalnym.Przewagą firmy BYD nad europejską konkurencją jest projektowanie i produkcja silników elektrycznych, baterii oraz pełnej infrastruktury do ładowania pojazdów we własnym zakresie. Z tego względu marka jest w stanie zaoferować niższe ceny produktów niż rywale korzystający zazwyczaj z usług, podrażających ostateczną cenę, dostawców zewnętrznych. W Polsce importem pojazdów BYD zajmuje się spółka Automotive Europe Corporation, która wchodzi w skład Iberia Motor Capital Group. Obecnie autobusy elektryczne BYD możemy spotkać m.in. w Amsterdamie, Londynie, Mediolanie, Tel Avivie, Kuala Lumpur czy Hong Kongu. Solaris ma jeszcze czas na odwołanie się od decyzji przetargowej do KIO, co prawdopodobnie uczyni. Jeśli KIO nie uzna tego odwołania to chińskie autobusy trafią do warszawskiego MZA jesienią jeszcze przed listopadowymi wyborami samorządowymi.   PD

Przeczytaj również
Popularne