Lider rynku wynajmu pojazdów w Polsce – Arval Service Lease Polska – podsumował 2022 rok zarówno pod względem wynajmu, jak i sprzedaży samochodów pokontraktowych. Mimo trudnego otoczenia rynkowego, firma zwiększyła wynajmowaną flotę o 15%. Arval jest w połowie swojego planu strategicznego Arval Beyond na lata 2020–2025 i w ciągu dwóch pierwszych miesięcy tego roku przedstawił kolejne inicjatywy, które przybliżą firmę do realizacji założonych celów.
Już co czwarty samochód użytkowany na polskim rynku car fleet management jest wynajmowany przez Arval Service Lease Polska. Flota finansowana przez firmę w Polsce zwiększyła się w 2022 roku do 66 tys. pojazdów i była o 15% większa w porównaniu do 2021 roku.
– Na początku ubiegłego roku mieliśmy nadzieję, że sytuacja gospodarcza będzie się już tylko poprawiać. Niestety, pandemia się nie skończyła, przyszła wysoka inflacja, a następnie wybuchła wojna w Ukrainie. W konsekwencji rosły stopy procentowe oraz nastała duża niepewność. Mimo tak niesprzyjających warunków, zespół Arval Polska wypracował 15-procentowy wzrost finansowanej floty. To dowód na to, że wynajem długoterminowy, zapewniający dużą przewidywalność kosztów, jest rozwiązaniem, które sprawdza się także w niepewnych czasach i zdobywa coraz większą część rynku – mówi Robert Antczak, dyrektor generalny Arval Service Lease Polska.
W 2022 roku flota wynajmowana przez Arval w Polsce przechodziła dynamiczną transformację energetyczną. Na koniec roku 15% parku pojazdów Arval stanowiły samochody zelektryfikowane (PHEV, HEV i BEV). Liczba w pełni elektrycznych aut przekroczyła 1500, a połowa z nich to zeroemisyjne pojazdy dostawcze. Pomógł tu z pewnością rządowy program „Mój elektryk”. W 2022 roku co czwarty wniosek o dotację w tzw. ścieżce leasingowej tego programu został złożony przez Arval, a łączna kwota, o którą firma wnioskowała w imieniu klientów, przekroczyła 55 mln zł.
Oprócz samochodów elektrycznych, Arval intensywnie inwestuje w promocję innych rozwiązań i usług z zakresu zrównoważonej mobilności. W ofercie dostępne są rowery i skutery elektryczne, usługi współdzielenia (np. car sharing), rozwiązania dla flot pojazdów użytkowych Arval Pro, zaawansowane usługi telematyczne Arval Connect czy też koncept Try&Love it, pozwalający klientom skorzystać i przyzwyczaić się do codziennego użytkowania samochodu w pełni elektrycznego. A to tylko niektóre z rozwiązań oferowanych przez Arval. Wszystkie można poznać i wypróbować w nowo powstałym Arval Store w Warszawie (al. Wilanowska 372, obok Galerii Westfield Mokotów). Arval określa to miejsce jako swoje centrum zrównoważonej mobilności.
W 2022 roku Arval rozwijał też koncept Arval Mobility Hub, który umożliwia łatwe współdzielenie ekologicznych pojazdów w obrębie jednej firmy. W Polsce działają już cztery takie huby – w placówkach Arval oraz u klientów spółki.
Arval podsumował także sprzedaż samochodów używanych, tzw. pokontraktowych, które stały się na rynku bardzo pożądanym towarem w obliczu niedoborów nowych pojazdów. Firma sprzedała w 2022 roku prawie 8000 samochodów pokontraktowych oraz ponownie wynajęła ponad 800 pojazdów w tzw. re-leasingu – te auta dostały swoje drugie życie w wynajmie.
Umowa między Arval i SKFS jeszcze bardziej ułatwi dostęp do wiedzy nt. rynku wynajmu fleet managerom działającym w stowarzyszeniu.
– Parametry kupionych przez klientów pojazdów pokazują, że oferta samochodów poleasingowych jest zdecydowanie atrakcyjniejsza niż w przypadku poszukiwania auta z drugiej ręki w innych źródłach. Średni wiek pojazdów sprzedanych w ramach Arval Autoselect to 3,5 roku, a średni przebieg to 78 tys. km – mówi Mikołaj Bąk, Remarketing Manager w Arval Service Lease Polska.
W 2023 rok Arval wchodzi z nowymi inicjatywami, które mają za zadanie przybliżyć firmę do realizacji strategii Arval Beyond, ogłoszonej w 2020 roku z horyzontem na lata 2020–2025. Wyznacza ona cele dotyczące m.in. zrównoważonej mobilności, bezpieczeństwa i współpracy z partnerami.
Jedną z misji Arval jako lidera rynku CFM jest edukacja, tj. dzielenie się wiedzą na temat wynajmu samochodów, a także wprowadzanie nowych rozwiązań produktowych. Zaowocowało to umocnieniem i zacieśnieniem współpracy ze Stowarzyszeniem Kierowników Flot Samochodowych (SKFS), zrzeszającym szefów największych flot w Polsce. SKFS to organizacja, która skupia około dwustu fleet managerów, zarządzających łącznie flotą 90 tysięcy pojazdów w Polsce. Opiekunowie flot zajmują się nie tylko samochodami osobowymi, ale również mają pod swoim zarządzaniem pojazdy ciężarowe i specjalistyczne, np. maszyny budowlane czy wózki widłowe.
Zacieśnienie współpracy z firmą Arval ułatwi fleet managerom zdobywanie wiedzy o trendach i rynkowych nowościach. Natomiast Arval będzie mógł lepiej dostosować ofertę do potrzeb klientów i szybciej wprowadzać do niej innowacje.
– Dzięki zawartej umowie formalizujemy i nadajemy konkretne ramy naszej dotychczasowej współpracy, która trwa tak naprawdę od wielu lat. Dzięki inicjatywom podejmowanym przez SKFS dostajemy bardzo ważne sygnały zwrotne wprost z rynku, na którym działamy, nie tylko od naszych klientów. Możemy dostosowywać nasze produkty i ofertę do oczekiwań tych, którzy korzystają z takich rozwiązań na co dzień. Jako rynkowy lider czujemy się zobowiązani do działań na rzecz tworzenia najlepszych rynkowych standardów, wspólnie z fleet managerami. Bliższa współpraca pozwoli nam wymieniać wiedzę, prowadzić wspólne badania i testować rozwiązania, które w przyszłości trafią na polski rynek – powiedział Robert Antczak, dyrektor generalny Arval Service Lease Polska.
– Zależy nam, aby nasi członkowie mieli dostęp do wiedzy o wszelkich nowościach dotyczących rozwiązań i usług wprowadzanych na rynek flotowy. Współpraca z firmą Arval wydaje się nam naturalna, ponieważ już wcześniej łączyliśmy siły, realizując wspólne działania. Teraz jest moment na skonkretyzowanie naszych wspólnych aktywności w postaci szkoleń, wymiany wiedzy i realnych doświadczeń fleet managerów, którzy nadzorują samochody i kierowców w swoich firmach każdego dnia – mówi Grzegorz Ciszewski, członek zarządu Stowarzyszenia Kierowników Flot Samochodowych.
Przy okazji podpisania umowy z SKFS, na specjalnej konferencji Arval przybliżył zgromadzonym obecną sytuację na rynku wynajmu. Mimo spadku rejestracji nowych pojazdów w Europie i w Polsce, wynajem długoterminowy jako branża ma się dobrze i umacnia swoją pozycję rynkową. Flota CFM na rynku w Polsce rok do roku wzrosła o 10%, a blisko co trzeci pojazd pozyskiwany w 2022 przez firmy w Polsce był finansowany poprzez wynajem długoterminowy.
Oczkiem w głowie firmy Arval od początku istnienia jest bezpieczeństwo użytkowników samochodów oraz promowanie odpowiedzialnych zachowań kierowców na drodze. Dlatego spółka z Grupy BNP Paribas podejmuje liczne działania w tym zakresie. Flagową inicjatywą jest szkoła bezpiecznej jazdy Arval Driving Academy oraz konkurs cyklicznie organizowany dla kierowców korzystających z floty Arval, tzw. Ambasador Bezpiecznej Jazdy. Z początkiem stycznia ruszyła jego kolejna edycja.
W ramach Ambasadora Bezpieczniej Jazdy przez pół roku firmowi kierowcy korzystający z pojazdów wynajmowanych przez Arval Service Lease Polska będą mogli sprawdzić swoją wiedzę dotyczącą bezpieczeństwa ruchu drogowego, wykazać się odpowiedzialną postawą i zawalczyć o ten prestiżowy tytuł. Na najbardziej zaangażowanych uczestników czekają nagrody. Raz w miesiącu przyznawane będzie specjalne wyróżnienie dla lidera miesiąca – nagrodą jest elektryczna Kia e-Niro lub EV6 na weekend wraz kartą na doładowanie. Finaliści i zwycięzcy konkursu otrzymają vouchery Sodexo do biura podróży.
Po raz pierwszy uczestnikom zostanie udostępniona platforma konkursowa online, gdzie każda zarejestrowana osoba będzie mogła wypełniać zadania konkursowe poświęcone zasadom bezpiecznej, ekonomicznej i ekologicznej jazdy. Kierowcy będą ścigać się w wypełnianiu quizów, oglądaniu filmów edukacyjnych oraz grać w stworzoną na potrzeby konkursu wirtualną planszówkę. Drugim elementem konkursu jest praktyka – premiowana jest 6-miesięczna bezpieczna, bezszkodowa jazda, bez wykroczeń oraz mandatów.
– Konkurs Ambasador Bezpiecznej Jazdy Arval na dobre wpisał się już w kalendarz organizowanych przez nas akcji. Wynajmujemy naszym klientom w Polsce ponad 66 000 tysięcy samochodów. Jako lider rynku czujemy się zobowiązani do promocji dobrych praktyk i bezpiecznej jazdy. To jeden z filarów naszego programu CSR, a także naszej strategii Arval Beyond. Naszą ambicją jest nie tylko budowanie flot nowoczesnych i niezawodnych, ale też dostarczanie klientom narzędzi, inspiracji oraz wiedzy potrzebnych do tego, by kierowcy aut firmowych przemieszczali się komfortowo i bezpiecznie – mówi Anna Lelonek, Digital Marketing Manager w Arval Service Lease Polska.
Partnerem konkursu i sponsorem nagród głównych, tak jak w latach ubiegłych, jest firma ubezpieczeniowa Greenval, zaś tegorocznym sponsorem nagród dodatkowych jest KIA.
Przemysław Dobrosławski