Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
FED 2025

Jakie są paliwowe preferencje flot? DKV Mobility przygotowało pierwszy taki raport

Polskie ciężarówki tankują olej napędowy, a samochody osobowe - benzynę. Średni wiek aut we flotach transportowych nie przekracza 5 lat, a największym wyzwaniem firm transportowych to rosnące koszty utrzymania – zarówno w zakresie paliwa, jak i napraw oraz finansowania. Oto kluczowe wnioski płynące z raportu DKV Mobility.

Jak polskie firmy transportowe i flotowe zarządzają paliwem? Na to pytanie próbuje odpowiedzieć pierwszy w historii raport przygotowany przez DKV Mobility "Wyzwania biznesowe flot ciężarowych i osobowych w Polsce". To pierwsza tego typu analiza przeprowadzona przez dostawcę kart do tankowania i ładowania samochodów oraz kompleksowych rozwiązań dla flot.



Raport DKV Mobility przedstawia, jaki jest obraz parku samochodów służbowych, jakie są istotne czynniki wpływające na działalność operatorów flotowych w Polsce oraz jakie są paliwowe wybory właścicieli polskich firm.

Transport drogowy odgrywa kluczową rolę w polskiej gospodarce, to nawet 6-8% naszego PKB, stanowiąc fundament zarówno dla krajowego handlu, jak i międzynarodowej wymiany towarów. Floty pojazdów ciężarowych, dostawczych i osobowych są nieodzownym elementem efektywnego funkcjonowania przedsiębiorstw w różnych branżach. Chcąc mieć jak najlepszy wgląd w sytuację tego rynku, aby najlepiej rozumieć potrzeby naszych klientów, pod koniec 2024 roku zadaliśmy im szereg pytań. Reakcja była imponująca i bardzo nas cieszy. Dziś przedstawiamy wyniki tego badania, wraz z kluczowymi wnioskami i rekomendacjami na przyszłość. – wyjaśnia Anna Biekionis, Country Manager DKV Mobility

Młody park samochodowy

Średni wiek pojazdów w polskich flotach transportowych nie przekracza 5 lat. W przypadku pojazdów osobowych jest to aż 74,7% flot, lekkich pojazdów dostawczych – 68,9%, a ciężarowych – 73,2%. Stałe odmładzanie flot jest efektem korzystnych odliczeń podatkowych, wymagań środowiskowych oraz konieczności optymalizacji kosztów operacyjnych. Firmy konsekwentnie utrzymują floty w podobnym wieku, sukcesywnie wymieniając pojazdy. Ponad 46,4% firm nie odnotowało znaczących zmian w strukturze wiekowej floty w ciągu ostatnich pięciu lat, podczas gdy 18,8% przeprowadziło jej odmłodzenie, a 22,5% wskazało na stopniowe starzenie się swoich pojazdów.

Preferencje zakupowe firm transportowych wyraźnie wskazują na skłonność do inwestowania w nowe pojazdy – taką decyzję podejmuje ponad połowa przedsiębiorstw (50,72%). Pojazdy używane, ale nie starsze niż trzy lata, wybiera 29,71% firm. Wśród kluczowych czynników wpływających na decyzje zakupowe dominują względy optymalizacji podatkowej oraz wymogi środowiskowe, które wymuszają dostosowanie firm flotowych do coraz bardziej rygorystycznych norm emisji.

Dane wyraźnie pokazują, że polski transport ciężarowy pozostaje w trendzie odmładzania floty, co ma kluczowe znaczenie nie tylko dla efektywności operacyjnej, ale także spełniania coraz bardziej restrykcyjnych wymagań środowiskowych w Unii Europejskiej - mówi Jerzy Jezuit, Area Sales Manager DKV Mobility.

Diesel cały czas na topie

Ponad połowa firm (53,6%) wskazuje, że olej napędowy pozostanie podstawowym paliwem dla samochodów ciężarowych w Polsce. Największy potencjał zmian widoczny jest w technologii wodorowej - prawie 16% firm deklaruje chęć wdrożenia tego rozwiązania, podczas gdy tylko 12% rozważa pojazdy elektryczne.

Cały raport dostępny jest TUTAJ.

Oczekiwania zarządzających flotami ciężarowymi względem paliw alternatywnych kontrastują ze stanem obecnym. Obecnie w tej kategorii dominuje gaz naturalny (CNG i LNG), który odpowiada za 89,88% obrotu w segmencie pojazdów ciężarowych. Drugie HVO 100 odnotowało 3,69% udziału w 2024 roku.

Analizując miejsca tankowania oleju napędowego, widać wyraźną dominację powiatów i miast nadodrzańskich, z największą koncentracją stacji paliw wykorzystywanych przez firmy transportowe w latach 2023-2024.

Inwestycje we flotę się opłaca

Floty osobowe w Polsce charakteryzują się najmłodszą strukturą wiekową spośród wszystkich analizowanych segmentów. Aż 74,7% firm deklaruje, że ich pojazdy mają mniej niż 5 lat, z czego 42,7% to samochody w wieku od 3 do 5 lat, a 32% nie przekracza 3 lat. Tylko 6,4% przedsiębiorstw użytkuje auta starsze niż 10 lat, co wskazuje na wyraźny trend regularnej wymiany pojazdów.

Analiza zmian w średnim wieku flot osobowych w ostatnich pięciu latach pokazuje, że 59,4% firm nie odnotowało istotnych różnic. Jednocześnie 15,7% przedsiębiorstw wskazało na odmłodzenie swoich flot, natomiast w 12,5% przypadków doszło do ich starzenia się.

Firmy oraz zarządcy flotami preferują zakup nowych pojazdów, zwłaszcza w kategorii aut osobowych. W tym segmencie odsetek chętnych na nowe modele wynosi 66,55%. Wśród lekkich pojazdów dostawczych 52,83% przedsiębiorstw decyduje się na nowe pojazdy, a w transporcie ciężarowym niemal połowa firm (50,72%) również stawia na nowe pojazdy. Kluczowe czynniki wpływające na decyzje zakupowe to optymalizacja podatkowa, wymogi środowiskowe i koszty eksploatacyjne. Pojazdy używane, ale nie starsze niż trzy lata, wybiera 29,71% firm transportowych, a 31,13% firm dostawczych.

Floty osobowe są najdynamiczniej odnawianym segmentem na rynku. Widoczna skłonność do inwestowania w nowe pojazdy wynika zarówno z korzyści podatkowych, jak i dążenia firm do minimalizowania kosztów serwisowania starszych aut - Michał Wadowski, Sales Fleet Manager DKV Mobility.

Tankują gdzie taniej

W przeciwieństwie do flot ciężarowych, które skupiają swoje zakupy w pobliżu granic czy tankują na wybranych lokalizacjach wewnątrz kraju, gdzie bardzo istotną rolę gra cena, floty osobowe zaopatrują się w większych miastach i na głównych trasach tranzytowych. Przywiązanie do konkretnych stacji jest nieporównywalnie mniejsze niż ma to miejsce w segmencie ciężarowym. Klient posiadający flotę osobową jest dużo bardziej wymagający w aspekcie możliwości systemu do zarządzania kartami oraz dodatkowymi funkcjonalnościami związanymi wykraczającymi poza standardowe użytkowanie kart flotowych.

Interesujące wnioski przynosi analiza gotowości firm do przejścia na paliwa alternatywne w perspektywie najbliższych 10 lat, przy założeniu, że infrastruktura ich dystrybucji osiągnie poziom porównywalny z paliwami konwencjonalnymi. Obecnie 35,2% przedsiębiorstw deklaruje brak chęci zmiany napędu, podczas gdy 34,2% wskazuje na energię elektryczną jako najbardziej prawdopodobne przyszłe rozwiązanie. Wodór wybiera 22,4% ankietowanych, a gaz ziemny pozostaje marginalnym wyborem na poziomie 5,7%.

Floty osobowe wykazują najwyższą otwartość na elektryfikację wśród analizowanych segmentów, co wynika m.in. z najszerszej oferty modelowej pojazdów elektrycznych oraz dynamicznie rozwijającej się infrastruktury ładowarek publicznych.

Koszty rosną

Firmy transportowe mierzą się z rosnącymi kosztami utrzymania floty – zarówno w zakresie paliwa, jak i napraw oraz finansowania. Koszty eksploatacyjne to jedno z kluczowych wyzwań dla 17,2% firm flotowych w segmencie osobowym oraz dla 17,9% firm transportowych dysponujących pojazdami ciężarowymi.

Dodatkowym utrudnieniem jest rosnący problem kadrowy – trudności w rekrutacji wykwalifikowanych kierowców wpływają na wybór tras i kierunków ekspansji firm transportowych. Według danych Stowarzyszenia Transport Logistyka Polska w krajowej gospodarce brakuje nawet 200 tysięcy kierowców. Co przekłada się na rosnące koszty działalności i spowalnia rozwój przedsiębiorstw.

W przypadku firm z flotami pojazdów dostawczych, 24,9% z nich wskazuje na kontrolę kosztów serwisu i utrzymania pojazdów jako największe wyzwanie, a 19,5% na koszty zakupu i finansowania floty.

Elektromobilność? Boimy się

Elektromobilność w Polsce rozwija się głównie w segmencie flot osobowych i dostawczych. Wśród ankietowanych przez DKV Mobility Polska zarządców flot osobowych aż 34,2% z nich deklaruje gotowość do przejścia na pojazdy elektryczne, a wśród dostawczych – 25,5%.

W przypadku ciężarówek, 53,6% firm nie planuje zmiany napędu, a największy potencjał widzi w technologii wodorowej (16%). Kluczowym ograniczeniem dla dalszego rozwoju napędów alternatywnych jest nadal niewystarczająca infrastruktura ładowania oraz brak spójnych programów wsparcia.

Obecnie gaz naturalny (CNG i LNG) dominuje w segmencie pojazdów ciężarowych, odpowiadając za 89,88% obrotu, podczas gdy HVO 100 odnotowało 3,69% udziału w 2024 roku.

Infrastruktura drogowa

Przedsiębiorcy zarządzający flotami zgodnie przyznają, że w ciągu ostatnich pięciu lat infrastruktura drogowa w Polsce uległa znaczącej poprawie. Mimo to połowa firm wskazuje na różnice regionalne, a 14% uważa, że są one znaczące. Infrastruktura dla pojazdów ciężarowych jest nadal lepiej rozwinięta w Europie Zachodniej, co zauważa 43,76% ankietowanych z firm transportowych. Wśród zarządców flot osobowych i minibusów niemal połowa badanych (47,73%) uważa, że poziom infrastruktury w Polsce jest zbliżony do standardów europejskich, podczas gdy 23,6% ocenia go jako wyższy, a 30% jako niższy.

Celem naszego badania była analiza kluczowych aspektów związanych z funkcjonowaniem flot transportowych w Polsce. Obecnie nasi Klienci stawiają na nowoczesne pojazdy zasilane tradycyjnymi paliwami, ale wielu z nich już planuje przejście na paliwa alternatywne. Naszym zadaniem jako DKV Mobility jest zapewnienie im szerokiej sieci akceptacji umożliwiającej tankowanie, ładowanie czy uzupełnienie paliwa. Stale rozwijamy funkcjonalności i pakiet dostępnych usług, aby ułatwić im maksimum istotnych kwestii operacyjnych w codziennym prowadzeniu biznesu - podsumowuje
Anna Biekionis, Country Manager DKV Mobility.

Nie tylko analiza. Jakie są wnioski?

Młode floty i stabilna struktura wiekowa

Floty użytkowane przez firmy transportowe w Polsce są stosunkowo młode, a ich średni wiek nie przekracza 5 lat. W przypadku pojazdów osobowych jest to aż 74,7% flot, lekkich pojazdów dostawczych – 68,9%, a ciężarowych – 73,2%.

Dla porównania, średni wiek wszystkich pojazdów w Polsce wynosi 15,9 lat. Stałe odmładzanie flot jest efektem korzystnych odliczeń podatkowych, wymagań środowiskowych oraz konieczności optymalizacji kosztów operacyjnych. Większość firm konsekwentnie utrzymuje floty w podobnym wieku, sukcesywnie wymieniając pojazdy.

Inwestycje we flotę – nowe pojazdy preferowane,male decyzje zależne od segmentu

Firmy zarządzające flotami preferują zakup nowych pojazdów, zwłaszcza w kategorii aut osobowych (66,55% firm wybiera nowe modele), a także wśród lekkich pojazdów dostawczych (52,83%).

W transporcie ciężarowym niemal połowa firm (50,72%) także stawia na nowe pojazdy, natomiast 29,71% decyduje się na auta używane do trzech lat. Kluczowe czynniki wpływające na decyzje zakupowe to optymalizacja podatkowa, wymogi środowiskowe i koszty eksploatacyjne.

Koszty operacyjne i braki kadrowe największym wyzwaniem

Firmy transportowe mierzą się z rosnącymi kosztami utrzymania floty – zarówno w zakresie paliwa, jak i napraw oraz finansowania. Koszty eksploatacyjne to jedno z kluczowych wyzwań dla 17,2% firm flotowych zarządzających pojazdami osobowymi oraz dla 17,9% firm transportowych operujących pojazdami ciężarowymi.

Dodatkowym utrudnieniem jest rosnący problem kadrowy – trudności w rekrutacji kierowców wpływają na wybór tras i kierunków ekspansji firm transportowych.

Zachowawcze podejście do alternatywnych napędów

Elektromobilność w Polsce rozwija się głównie w segmencie flot osobowych i dostawczych – wśród zarządców flot osobowych aż 34,2% deklaruje gotowość do przejścia na pojazdy elektryczne, a wśród dostawczych – 25,5%.

W przypadku ciężarówek 53,6% firm nie planuje zmiany napędu, a największy potencjał widzi w technologii wodorowej (16%). Kluczowym ograniczeniem dla dalszego rozwoju napędów alternatywnych jest nadal niewystarczająca infrastruktura ładowania oraz brak spójnych programów wsparcia.

Rosnące zapotrzebowanie na usługi ładowania

W 2024 roku liczba transakcji ładowania pojazdów elektrycznych wzrosła 14-krotnie, co pokazuje rosnącą popularność napędów alternatywnych. Jednak ich rozwój jest nierównomierny – wschodnia część Polski nadal pozostaje słabo rozwinięta pod względem infrastruktury ładowania.

Przeczytaj również
Popularne