Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Trends

Ładowanie osobówki mocą 1000 kW? Chińczycy zadziwili świat

BYD zaprezentował rewolucyjną platformę dla aut elektrycznych, która ma całkowicie wyeliminować obawy związane z ładowaniem samochodów osobowych. Dzięki niej czas spędzony przy słupku może być taki sam jak w przypadku tankowania tradycyjnego paliwa.

Wszystko dzięki nowej architekturze Super e-Platform, która wprowadza przełomowe technologie i ustanawia światowe rekordy w segmencie osobowych seryjnie produkowanych pojazdów elektrycznych.

Zapomnijcie o architekturze 800 V. Nadchodzi era napięcia 1000 V nazywana przez BYD "Megawatt Flash Charger". Dzięki temu samochody zbudowane na Super e-Platform mogą zwiększyć zasięg o dwa kilometry w zaledwie sekundę.

Błyskawiczne pięciominutowe ładowanie przekłada się na 400 kilometrów jazdy i jest to najszybsze ładowanie w seryjnym wykorzystaniu na świecie.

Co ciekawe z architekturą platformy o napięciu 1000 V i 1000 A współpracują główne komponenty elektryczne, czyli silnik i układ sterowania. Przeszły one „jedynie” kompleksową modernizację. Podobnie jak bateria, która teraz nazywa się flash-charge.

Han i Tang

Wiadomo także, że nowa platforma wykorzystuje pojedynczy silnik o mocy 770 KM, który trafił w pierwszej kolejności do modeli Han L i Tang L, przeznaczonych na rynek chiński. Silnik elektryczny potrafi się kręcić z prędkością 30 tys. obr./min (do niedawna rekordem BYD było 21 tys.) i pozwala osiągnąć prędkość samochodu ponad 300 km/h.

Czym byłaby technologia samochodu bez możliwości jego naładowania? Równolegle z nową architekturą BYD przedstawił również superładowarkę, która potrafi dostarczyć prąd o mocy 1000 kW. To dwukrotnie więcej od mocy szczytowej 500 kW najnowszych superładowarek V4 Tesli.

Firma już zapowiedziała, że postawi w Chinach 4 tys. takich megachargerów i to w wersji z magazynami energii, co pozwoli im pracować z dużą mocą również w miejscach z mniej wydajną siecią elektroenergetyczną.

Zapowiedzi, plany i koncepcje?

Nic z tych rzeczy. Platforma już jest, samochody już są, testy też już były. Bo są ładowarki. Ba, jest nawet cena. Han L EV zbudowany na podstawie Super e-Platform kosztuje w Chinach 270 tys. juanów (ok. 143 tys. zł), a Tang L EV od 280 tys. juanów (ponad 148 tys. zł). Pierwszy z nich rozpędza się do 100 km/godz. w 2,7 sekundy. SUV Tang L EV potrzebuje na to 3,6 sekundy.

Ciekawe tylko ile kosztuje 1 kW w 1 MW ładowarce?

Po co?

Pewnie po to, by nikt nie powiedział, że auta BYD mają ładowarki małej mocy, przez co łądują sie wolniej niż konkurencja. Teraz, dzięki łądowaniu 1 MW stały się bezkonkurencyjne.

Najbliżej technologii BYD są ładowarki Xpeng S5, które potrafią podać 800 kW. Kolejna jest Nio Power – 640 kW, Li Auto 5C – 520 kW. Poza podium jest Tesla V4, która obsługuje zaledwie 500 kW.

Przeczytaj również
Popularne