Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
MAN 2025

Czas na rowery cargo w wynajmie

Nasze rozmowy z gośćmi zazwyczaj skupiają się wokół samochodów. Ale Rafał Tarnacki, Product & Innovations Manager w Arval Service Lease Polska, opowiedział nam tym razem o rozwijającej się usłudze wynajmu rowerów oraz o tym, kto korzysta z firmowych jednośladów i jakie nowości szykuje Arval.

Przemysław Dobrosławski: Dwa i pół roku rozwoju usługi bike fleet management w Państwa firmie to już wystarczająco długi okres, aby zebrać spore doświadczenia w tym zakresie. Co było dla Państwa największym zaskoczeniem podczas tego okresu?
Rafał Tarnacki: Usługę Arval Bike Lease, czyli długoterminowy wynajem rowerów z pełną obsługą wprowadziliśmy pilotażowo w 2020 roku w okresie pandemii jako naszą odpowiedź na potrzeby klientów związane z mobilnością i bezpieczeństwem pracowników. Ostatnie 2,5 roku to był czas sporych rynkowych wyzwań, ale też zbierania doświadczeń i sugestii klientów. W pełni usługa ruszyła w 2021 roku i w ciągu 12 miesięcy do naszych klientów trafiło 160 rowerów.

Największym zaskoczeniem było dla nas duże zainteresowanie rowerami elektrycznymi. W 2020 roku nie był to jeszcze popularny środek transportu a obecnie elektryki stanowią 70% naszej wynajmowanej floty rowerowej. Włożyliśmy dużo wysiłku w edukację klientów i uświadomienie im zalet elektrycznych jednośladów we flotach. Myślę, że przekonuje ich przede wszystkim wygoda, jaka wynika z jazdy na takim rowerze. Jednym z naszych klientów jest firma DHL Parcel, której pracownicy biurowi poruszają się na rowerach wszędzie tam, gdzie można zastąpić samochody. W takim przypadku istotne jest, by użytkownik nie musiał wkładać zbyt wiele wysiłku w przemieszczanie się. Innym zastosowaniem dla firmowych rowerów elektrycznych jest przeznaczenie ich do celów rekreacyjnych, co przy realnym zasięgu 80-100 km pozwala pokonać znacznie dłuższe trasy, zorganizować ciekawsze wycieczki i dotrzeć bez większego zmęczenia w trudniej dostępne miejsca. Myślę, że właśnie dlatego nasi klienci najchętniej decydują się na jednoślady ze wspomaganiem.

W jakim kierunku ewoluowały usługi bike fleet management oraz czy obecny zakres oferty znacząco różni się od pierwotnych założeń z początku 2020 roku?
Same założenia wynajmu właściwie nie zmieniły się od 2020 roku. Nadal jest to klasyczny full service leasing obejmujący finansowanie, serwisowanie i ubezpieczenie. Natomiast zakres oferty znacząco się rozwinął. W ubiegłym roku naszym partnerem został największy sklep rowerowy w Polsce CentrumRowerowe.pl. Dzięki temu znacznie zwiększyliśmy dostępność jednośladów, a także mogliśmy zaoferować klientom dużo szerszy wybór modeli, marek i rozmiarów.
Od momentu wdrożenia usługi, znacznie poszerzyło się też grono jej klientów. Początkowo Arval Bike Lease przeznaczony był głównie dla korporacji, dużych flot, w których są już samochody wynajęte od Arval. Dziś rozszerzamy ofertę na mniejsze podmioty. Usługę zaoferowaliśmy także naszym własnym pracownikom, a teraz będziemy proponować wynajem rowerów pracownikom naszych klientów.

Oprócz wynajmu długoterminowego, oferujemy też opcję współdzielenia rowerów w ramach Arval Mobility Hub, czyli wydzielonego miejsca na firmowym parkingu, z którego pracownicy mogą wygodnie wypożyczać poolowe pojazdy. Możemy dostarczyć klientowi rowery, skutery i samochody, z których pracownicy mogą korzystać dzięki jednej aplikacji mobilnej, bez dodatkowej pracy administracyjnej dla fleet managera. Ta usługa umożliwia bardziej elastyczne podejście do wynajmu rowerów niż klasyczna umowa na 36 miesięcy. Firma może z nich korzystać nawet przez 4-5 miesięcy w roku, a dodatkowo pojazdy mogą mogą zostać obrandowane według wytycznych klienta.

Jaki jest profil Państwa klientów najbardziej zainteresowanych tą usługą?
Obecnie usługa cieszy się największą popularnością wśród klientów korporacyjnych, którzy wynajmują rowery dla swoich pracowników. Jest to uzupełnienie floty samochodowej, a także atrakcyjny benefit pracowniczy. Sami jesteśmy tego najlepszym przykładem, ponieważ użytkownikami rowerów są także pracownicy polskiego oddziału Arval. Muszę przyznać, że jest to jeden z najpopularniejszych benefitów w naszej firmie, a niektórzy pracownicy mają już po dwa wynajęte jednoślady.
Bardzo perspektywiczną grupą są także wszelkiego rodzaju zarządcy budynków – biurowych, hotelowych, mieszkalnych – którzy mogą wdrożyć system współdzielenia jednośladów dla swoich pracowników, klientów lub mieszkańców.

Na jaki zakres usług może liczyć klient wynajmujący od Państwa rower oraz jakie są to dla niego koszty?
Oferta Arval Bike Lease jest bardzo zbliżona do wynajmu długoterminowego samochodów. Oprócz finansowania, oferujemy pełen pakiet usług – ubezpieczenie casco, czyli od kradzieży i uszkodzenia roweru, OC i NW użytkownika, a także pakiet serwisowy na 3-letni okres wynajmu. Użytkownik otrzymuje też zabezpieczenie antykradzieżowe oraz wsparcie w zakresie usług dodatkowych, takich jak przechowywanie roweru zimą, możliwość zakupu infrastruktury, stojaków, wiat i ładowarek. Jest to bardzo ważne z punktu widzenia dużego klienta, który nie chce na własną rękę martwić się o zabezpieczenie i obsługę firmowych jednośladów.

Nasi klienci mogą wstępnie sami oszacować wysokość raty za wynajem w kalkulatorze na stronie www.rowery-arval.pl.

Dobry model roweru tradycyjnego można wynająć już od ok. 99 zł netto miesięcznie. Rata za średniej klasy rower elektryczny to ok. 187 zł netto. Natomiast klienci, którzy poszukują naprawdę profesjonalnego sprzętu crossowego czy MTB, zapłacą ok. 400-500 zł netto miesięcznie. Należy jednak pamiętać, że tego typu modele kosztują ok. 20 tys. zł brutto, więc wynajem jest szansą na przeskoczenie tej bariery cenowej.
Co ważne, po zakończeniu 3-letniej umowy klient ma opcję wykupienia roweru na własność.

Jaki rodzaj rowerów cieszy się największym powodzeniem w usłudze wynajmu oraz ile rowerów już Państwo dostarczyli klientom?
Nasi klienci korzystają aktualnie ze 160 rowerów w wynajmie. Największym powodzeniem cieszą się rowery elektryczne. Klienci wybierają głównie modele miejskie, trekkingowe, ale mamy też trochę rowerów MTB i crossowych.

Jakie nowości wprowadzili Państwo do usługi w ostatnim roku oraz jakie jeszcze nowinki szykują Państwo dla swoich klientów?
Naszą nowością w ofercie są rowery cargo, czyli duże rowery transportowe, które są propozycją na rosnące zapotrzebowanie na rynku. Wiele firm kurierskich rozważa korzystanie z takich pojazdów w ramach tzw. last mile solution. Rowerem łatwiej jest poruszać się w dużych miastach, tam gdzie trudno jest zaparkować samochodem. Bez problemu będzie też można wjechać do powstających już Stref Czystego Transportu. Jesteśmy już po testach rowerów cargo, sprawdziliśmy oczekiwania klientów, mamy przygotowaną ofertę i partnerów, którzy mogą zaoferować naszym klientom zabudowy „szyte na miarę”.

Ciekawą zmianą, jaką wprowadziliśmy, są karty pre-paid, którymi użytkownicy mogą zapłacić za serwisowanie i przeglądy jednośladów. Jest to duże ułatwienie, ponieważ klient wybiera wygodną dla siebie lokalizację serwisu danego producenta, umawia termin wizyty i po prostu płaci naszą kartą za usługę.

Jak już wspomniałem, rozszerzamy też naszą ofertę na mniejsze firmy, a w przypadku korporacji będziemy starali się zachęcić do wynajmu rowerów nie tylko fleet managerów, ale też działy HR odpowiedzialne za benefity pracownicze i realizację strategii CSR. Możliwość korzystania z roweru w celach prywatnych i biznesowych jest bardzo pozytywnie odbierana przez pracowników, szczególnie, gdy nie mają oni dostępu do służbowych samochodów. Takie udogodnienie to dobry sposób na wyróżnienie firmy na rynku pracy i przyciągnięcie talentów, nie tylko na stanowiska menadżerskie.

Przeczytaj również
Popularne