We wtorek, 8 kwietnia w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów odbyło się spotkanie, któremu przewodniczył Premier Donald Tusk. W spotkaniu uczestniczyli Minister Finansów - Andrzej Domański, Minister Przemysłu – Marzena Czarnecka, Minister Rozwoju i Technologii - Krzysztof Paszyk oraz przedstawiciele krajowych organizacji motoryzacyjnych. Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego reprezentował Prezes – Jakub Faryś.
3 kwietnia weszły w życie wprowadzone przez Donalda Trumpa 25-proc. cła na samochody osobowe i dostawcze (LCV). Według zapowiedzi, 3 maja br. ma zostać wdrożony podatek od importu części samochodowych i komputerów, który obejmie również komputery pokładowe w samochodach. Przedstawiciele organizacji branży motoryzacyjnej zostali zaproszeni na spotkanie, na którym omówili kluczowe wyzwania i sposoby łagodzenia skutków kryzysu związanego nie tylko z ostatnią polityką celną USA, ale też wcześniejszymi wydarzeniami – jak epidemia COVID, zerwanymi łańcuchami dostaw, kryzysem półprzewodników, wojną w Ukrainie, destabilizacją na rynku surowców oraz zaostrzeniem celów emisyjnych roku 2025 i ewentualnych kar nakładanych na producentów motoryzacyjnych.
Prezes PZPM podkreślił konieczność podjęcia pilnych działań na rzecz zabezpieczenia konkurencyjności polskiej branży motoryzacyjnej. Zauważono również, że Polska jest liderem produkcji części i podzespołów przeznaczonych dla sektora motoryzacyjnego i - choć ilość samych części dostarczanych bezpośrednio na rynek amerykański nie jest duża - to już wartość części i podzespołów, które trafiają z Polski do krajów produkujących samochody przeznaczone na eksport do USA wynosi ok. 320 milionów euro rocznie.
Podczas dyskusji poświęconej wprowadzonym cłom, zebrani zgodzili się, że będą one z całą pewnością dużym problemem dla gospodarki całej Europy - więc i dla Polski, i że nie należy rezygnować z negocjacji z administracją waszyngtońską. Uczestnicy spotkania podzielili jednakże opinię, że o ile nie uda się osiągnąć kompromisu w drodze negocjacji, to strona europejska powinna wprowadzić rozwiązania symetryczne w stosunku do rozwiązań amerykańskich.
W drugiej części spotkania dyskutowano o branży motoryzacyjnej i jej kluczowej roli dla polskiej i europejskiej gospodarki. W opinii przedstawicieli branży w obecnej sytuacji absolutnie kluczowe jest systemowe wsparcie rządu obejmujące stworzenie jeszcze lepszych warunków do inwestowania w Polsce.
Prezes PZPM dodał, że wyjście z kryzysu jest możliwe poprzez zapewnienie sektorowi motoryzacyjnemu pomocy w następujących obszarach:
Prezes PZPM zaproponował stworzenie międzyresortowego zespołu kryzysowego dla branży motoryzacyjnej z udziałem Ministerstwa Rozwoju i Technologii, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Infrastruktury, Ministerstwa Klimatu i Środowiska oraz Ministerstwa Pracy, działającego pod auspicjami Prezesa Rady Ministrów. Propozycja została ciepło przyjęta przez stronę rządową, jednakże ostateczna decyzja dotycząca powołania takiego zespołu pozostaje w gestii Premiera Donalda Tuska.
W przypadku pytań lub komentarzy prosimy o kontakt z Prezesem PZPM, Jakubem Farysiem tel. 602475701.
żródło gov.pl