Miesięcznik Dealer ogłosił listą 50 największych firm dealerskich w Polsce. Po raz pierwszy odpowiadały one za ponad połowę sprzedaży nowych aut (51,92 proc., +2,01 pkt. proc.), a jeśli do tego zestawienia dołożylibyśmy także salony producenckie, wskaźnik ten wzrósłby nawet do 55,15 proc. (+2,23 pkt. proc.).
Jak wskazują redaktorzy magazynu Dealer oprócz wskaźnika konsolidacji wzrósł także udział największych graczy w ogóle wszystkich autoryzacji na polskim rynku – o ile rok wcześniej TOP50 skupiało pod sobą 41 proc. rynku, w 2022 r. wartość ta wzrosła już do 44 proc., po części także za sprawą „debiutu” kilku elektrycznych marek z Chin – Seresa, Maxusa czy Skywella. Poszerzanie markowego portfolio o niszowe brandy negatywnie wpłynęło natomiast na średnią liczbę aut sprzedawanych na pojedynczą autoryzację. Dealerzy z TOP50, którzy jeszcze przed rokiem byli bliscy sforsowania bariery „pięćsetki”, w tym roku musieli zadowolić się wynikiem 418 aut.
Grupa Cichy-Zasada/Sobiesław Zasada Automotive mimo prawie 10-proc. spadku sprzedaży grupa utrzymała pierwsze miejsce z wolumenem na poziomie 18,6 tys. nowych pojazdów. Znacznie większą aktywność w 2022 r. wykazywała druga w tabeli Grupa PGD. Na początku roku wolumenowy numer 2 poszerzył sieć o dwa nowe punkty w aglomeracji wrocławskiej – jedyny w okolicy salon Mitsubishi oraz stację Forda. W Krakowie i Warszawie firma otworzyła punkt sprzedaży marki Cupra, a już w 2023 r. dealerską mapę stolicy uzupełniły obiekty Opla i DS Automobiles. Ten rok w wykonaniu PGD zostanie jednak zapamiętany głównie przez pryzmat przejęcia firmy RRG Warszawa.
Pełna lista TOP 50 polskiego rynku dealerskiego została opublikowana w marcowym numerze miesięcznika Dealer.
Miesięcznik Dealer