Proces analizy porównawczej ma na celu ustalenie potencjału pojedynczej technologii sterowania dla wszystkich bezzałogowych robotów mobilnych Scanii, zanim w 2023 roku będzie się mógł rozpocząć pilotaż.
Dla wielu firm pojazdy sterowane automatycznie (AGV) są kluczowym elementem dzisiejszych operacji produkcyjnych i logistycznych, a ich wykorzystanie stale rośnie. Scania wykorzystuje te bezzałogowe roboty przenośne, do których należą wózki widłowe, pociągi wewnętrzne, urządzenia holownicze i mniejsze roboty podnoszące, w wielu różnych zastosowaniach. Zakład produkcyjny w Brazylii ma około 300 takich maszyn, podczas gdy ich liczba w Szwecji i innych krajach stale rośnie. Na przykład pojazdy AGV przewożą silniki wzdłuż linii montażowych, dzięki czemu pracownicy mogą montować części na bieżąco; lub dostarczają materiały na linię, z której pracownicy mogą pobierać te elementy przed ich montażem.
Jednak nie ma jednej firmy produkującej wszystkie z wielu typów pojazdów AGV dostępnych na rynku; nie ma też jednego systemu komunikacji dowodzenia i kontroli, chociaż UE stara się go stworzyć za pomocą standardu VDA 5050, który jest obecnie stopniowo wdrażany. Podczas gdy proces standaryzacji powoli zaczyna działać, perspektywa wielu różnych pojazdów AGV poruszających się w wewnętrznych środowiskach produkcyjnych i logistycznych w tym samym czasie bez komunikowania się ze sobą, może być receptą na „chaos drogowy”. Aby tego uniknąć, Scania przeprowadza teraz analizę porównawczą w celu ustalenia potencjału pojedynczej technologii sterowania, znanej jako otwarty system zarządzania flotą. Procedura jest prowadzona przez własne firmowe Smart Factory Lab we współpracy z Combient Foundry – szwedzką inicjatywą, której celem jest połączenie start-upów technologicznych z przedsiębiorstwami przemysłowymi.
Sofia Colaço, inżynier projektu w Smart Factory Lab, mówi „W firmie Scania szukaliśmy systemu będącego w stanie zintegrować odmienne typy pojazdów pochodzących od różnych dostawców”. To właśnie Sofia zarządza procesem weryfikacji koncepcji otwartego systemu zarządzania flotą. Wskazuje ona „Jeśli masz projekt z firmą mającą tylko określony typ pojazdu, a teraz potrzebujesz wózków widłowych, potrzebujesz innej firmy, a to oznacza, że masz różne mapy i różne systemy zarządzające ruchem, co może spowodować chaos. Potrzebujemy ogólnego systemu do zarządzania nimi wszystkimi, aby zapewnić bezpieczne i efektywne działanie ruchu”.
Innym dobrym powodem dla zintegrowanego systemu są koszty: wymaganie złożonej infrastruktury IT do obsługi wszystkich różnych systemów nie stanowi efektywnego wykorzystania zasobów finansowych. Scania chce również, aby w przypadku wielu różnych systemów proces konserwacji był prostszy niż obecnie.
Sofia opisuje proces odkrywania dostępnych technologii i identyfikowania możliwych przykładów jako „podróż edukacyjną”. Początkowo widziała, jak ona i jej koledzy badali ponad 70 zintegrowanych systemów różnych firm, zanim ograniczyli je do tych dostarczonych przez trzy start-upy. Nawet wtedy należy pamiętać, że jest to nadal test porównawczy na miejscu, a nie wybór konkretnego systemu przez Scanię. Proces pilotażowy systemu rozpocznie się dopiero w przyszłym roku, gdy Smart Factory Lab zakończy gromadzenie wiedzy. I nawet wtedy najważniejsze są szczególne potrzeby. Sofia dodaje „Niekoniecznie szukamy systemu najlepszego w swojej klasie, ale takiego, który będzie najlepiej odpowiadał Scanii pod względem naszych obecnych potrzeb i przyszłych możliwości rozwoju”.