Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Trends

Scania Smart Factory Lab bada zalety systemów zarządzania flotą pojazdów sterowanych automatycznie i autonomicznych AGV

Proces analizy porównawczej ma na celu ustalenie potencjału pojedynczej technologii sterowania dla wszystkich bezzałogowych robotów mobilnych Scanii, zanim w 2023 roku będzie się mógł rozpocząć pilotaż.

Dla wielu firm pojazdy sterowane automatycznie (AGV) są kluczowym elementem dzisiejszych operacji produkcyjnych i logistycznych, a ich wykorzystanie stale rośnie. Scania wykorzystuje te bezzałogowe roboty przenośne, do których należą wózki widłowe, pociągi wewnętrzne, urządzenia holownicze i mniejsze roboty podnoszące, w wielu różnych zastosowaniach. Zakład produkcyjny w Brazylii ma około 300 takich maszyn, podczas gdy ich liczba w Szwecji i innych krajach stale rośnie. Na przykład pojazdy AGV przewożą silniki wzdłuż linii montażowych, dzięki czemu pracownicy mogą montować części na bieżąco; lub dostarczają materiały na linię, z której pracownicy mogą pobierać te elementy przed ich montażem.

Stan obecny: wiele systemów, skomplikowany obraz

Jednak nie ma jednej firmy produkującej wszystkie z wielu typów pojazdów AGV dostępnych na rynku; nie ma też jednego systemu komunikacji dowodzenia i kontroli, chociaż UE stara się go stworzyć za pomocą standardu VDA 5050, który jest obecnie stopniowo wdrażany. Podczas gdy proces standaryzacji powoli zaczyna działać, perspektywa wielu różnych pojazdów AGV poruszających się w wewnętrznych środowiskach produkcyjnych i logistycznych w tym samym czasie bez komunikowania się ze sobą, może być receptą na „chaos drogowy”. Aby tego uniknąć, Scania przeprowadza teraz analizę porównawczą w celu ustalenia potencjału pojedynczej technologii sterowania, znanej jako otwarty system zarządzania flotą. Procedura jest prowadzona przez własne firmowe Smart Factory Lab we współpracy z Combient Foundry – szwedzką inicjatywą, której celem jest połączenie start-upów technologicznych z przedsiębiorstwami przemysłowymi.

Korzyści z jednego systemu zarządzania flotą

Sofia Colaço, inżynier projektu w Smart Factory Lab, mówi „W firmie Scania szukaliśmy systemu będącego w stanie zintegrować odmienne typy pojazdów pochodzących od różnych dostawców”. To właśnie Sofia zarządza procesem weryfikacji koncepcji otwartego systemu zarządzania flotą. Wskazuje ona „Jeśli masz projekt z firmą mającą tylko określony typ pojazdu, a teraz potrzebujesz wózków widłowych, potrzebujesz innej firmy, a to oznacza, że masz różne mapy i różne systemy zarządzające ruchem, co może spowodować chaos. Potrzebujemy ogólnego systemu do zarządzania nimi wszystkimi, aby zapewnić bezpieczne i efektywne działanie ruchu”.

Innym dobrym powodem dla zintegrowanego systemu są koszty: wymaganie złożonej infrastruktury IT do obsługi wszystkich różnych systemów nie stanowi efektywnego wykorzystania zasobów finansowych. Scania chce również, aby w przypadku wielu różnych systemów proces konserwacji był prostszy niż obecnie.

Proces benchmarkingu

Sofia opisuje proces odkrywania dostępnych technologii i identyfikowania możliwych przykładów jako „podróż edukacyjną”. Początkowo widziała, jak ona i jej koledzy badali ponad 70 zintegrowanych systemów różnych firm, zanim ograniczyli je do tych dostarczonych przez trzy start-upy. Nawet wtedy należy pamiętać, że jest to nadal test porównawczy na miejscu, a nie wybór konkretnego systemu przez Scanię. Proces pilotażowy systemu rozpocznie się dopiero w przyszłym roku, gdy Smart Factory Lab zakończy gromadzenie wiedzy. I nawet wtedy najważniejsze są szczególne potrzeby. Sofia dodaje „Niekoniecznie szukamy systemu najlepszego w swojej klasie, ale takiego, który będzie najlepiej odpowiadał Scanii pod względem naszych obecnych potrzeb i przyszłych możliwości rozwoju”.

Przeczytaj również
Popularne