Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Trends

Jak na branżę automotive patrzy logistyczny gigant?

Branża transportowa to papierek lakmusowy całej gospodarki. Podobnie budowlanka no i handel. Ale całość i tak spina zawsze logistyka. Jak wynika z twardych danych pomimo niestabilnej sytuacji w branży motoryzacyjnej, istnieje potrzeba ekspresowego transportu towarów w skali globalnej i korzystanie z usług sprawdzonych przewoźników.

Edwin Osiecki, wiceprezes ds. marketingu i sprzedaży w DHL Express Polska, przedstawił kluczowe informacje na temat stanu i perspektyw branży, zestawiając je z danymi wewnętrznymi DHL Express Polska. 

Jak wynika z danych branża automotive w Polsce odpowiada za 8% PKB i stanowi jedną z największych gałęzi gospodarki, w której zatrudnionych jest ponad 201 tys. osób przy produkcji a 125 tys. w handlu pojazdami osobowymi. W 2024 r. sektor ten stanął przed wieloma wyzwaniami, ale widoczne były również oznaki wzrostu i adaptacji do zmieniających się warunków rynkowych.

Zgodnie z raportem KPMG oraz Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, w 2024 r. w Polsce zarejestrowano blisko 552 tys. nowych aut osobowych, co stanowi wzrost o 16% w porównaniu z analogicznym okresem 2023 roku.

Coraz mniej optymistów

Mimo ogólnego wzrostu, branża boryka się z pewnymi wyzwaniami. Choć rynek europejski mocno postawił na elektromobilność, obecna sytuacja związana z obowiązującymi unijnymi cłami na pojazdy BEV produkowane w Chinach czy rosnące koszty produkcji pogarszają perspektywy przemysłu motoryzacyjnego.

W 2025 roku koncerny będą mierzyć się także z zaostrzonymi normami emisji spalin CO2, wynikającymi z pakietu Fit for 55. Jak wskazuje branża, cel ten będzie bardzo trudny do zrealizowania, co przełoży się na kary finansowe i możliwe podniesienie cen nowych samochodów. I choć w Polsce widoczny jest wzrost znaczenia pojazdów z napędami alternatywnymi – w 2024 roku zarejestrowano ich 280 tys. (+27% r./r.), a także wspomniany wzrost wszystkich zarejestrowanych nowych pojazdów, to nasz rodzimy rynek, tak jak europejski, będzie borykać się z pogarszającą się sytuacją sektora motoryzacyjnego.

Jak wynika z raportu „MotoBarometr 2024. Nastroje w automotive w Europie”, tylko 32% przedstawicieli zakładów motoryzacyjnych w Polsce prognozuje wzrost produkcji w ciągu 12 najbliższych miesięcy. Jest to najniższy odsetek od 2016 roku. Co więcej, słabnąca sprzedaż i tym samym produkcja samochodów w Europie powodują coraz mniejszą liczbę zamówień dla polskich fabryk części i komponentów.

Cyberbezpieczeństwo

Istotną kwestią jest również postępująca transformacja cyfrowa. Coraz więcej samochodów jest wyposażanych w części i komponenty elektroniczne.

Współczesne pojazdy wykorzystują nawet 100 mln kodów, które tworzą wiele zaawansowanych technologicznie systemów, takich jak te służące wykrywaniu i zapobieganiu włamaniom czy algorytmy ujawniające nieprawidłowości. To stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa i prywatności jak np. kradzieże samochodów bezkluczykowych i ataki phishingowe. W związku z tym firmy motoryzacyjne powinny podejmować odpowiednie kroki, by chronić swoje systemy, dane oraz klientów.

Odpowiedzią na zarządzanie cyberbezpieczeństwem w przedsiębiorstwach jest Dyrektywa NIS2, która ma zacząć obowiązywać w Polsce w 2025 roku. Jej celem jest m.in. wprowadzenie jednolitego, minimalnego poziomu cyberbezpieczeństwa w tych instytucjach i organizacjach biznesowych, których funkcjonowanie ma kluczowe znaczenie dla polskiej gospodarki oraz społeczeństwa.

Logistyka

DHL Express Polska świadczy usługi transportu lotniczego dla szerokiego spektrum klientów z branży motoryzacyjnej. Pod względem wagi transportowanych przesyłek, automotive zajmuje 3. miejsce wśród obsługiwanych przez nas sektorów ze średnią blisko 20 kg. Wartość ta utrzymała się na tym samym poziomie r./r. Najcięższe transporty realizujemy dla firm zajmujących się produkcją komponentów i podzespołów samochodowych (57%) oraz produkcją i dystrybucją części na rynek wtórny (27%). Te same podsektory automotive mają również największy udział wolumenowy, odpowiednio 44% i 40% - tłumaczy Edwin Osiecki, wiceprezes ds. marketingu i sprzedaży w DHL Express Polska.

Wciąż widzimy również wzmożone zainteresowanie naszymi usługami w niektórych podsektorach. Największe dotyczą, podobnie jak w poprzednim roku, producentów pojazdów osobowych (+29% r./r.) oraz producentów opon (+8% r./r.). Wśród największych rynków zbytu dla towarów z Polski, podobnie jak w analogicznym okresie ubiegłego roku, są Niemcy, Francja oraz Czechy dodaje.

I tłumaczy: w 2024 r. zaobserwowaliśmy wzmożony popyt na usługi ekspresowego transportu w branży automotive w kwietniu oraz lipcu. Co ciekawe, rok wcześniej peaki widoczne były w marcu, czerwcu, lipcu oraz we wrześniu. W bieżącym roku sektor odnotował największy spadek w sierpniu, co mogło być spowodowane m.in. przerwami wakacyjnymi w fabrykach samochodowych. Wraz z początkiem września sytuacja zaczęła się stabilizować - wyjaśnia.


Oczekiwania w zakresie logistyki

 

Nasze wewnętrzne dane udowadniają, że, pomimo niestabilnej sytuacji w branży motoryzacyjnej, wciąż jest coraz większa potrzeba na korzystanie z usług sprawdzonych przewoźników, których domeną jest ekspresowy transport towarów w skali globalnej.

Jako DHL Express realizujemy takie usługi i dostarczamy przesyłki naszych klientów do ponad 220 krajów i terytoriów na całym świecie. Wspieramy ich także w procesie celnym, który w ostatnim czasie przeszedł spore zmiany. Wdrożona 31 października nowa wersja Automatycznego Systemu Eksportu (AES PLUS) zmniejszyła decyzyjność wszystkich agencji celnych w Polsce, w tym DHL Express. Agencje te nie mają już możliwości realizacji odprawy w formie „samoobsługi celnej”, jednak DHL Express nadal jest odpowiedzialny za skompletowanie i wypełnienie wszystkich niezbędnych dokumentów klienta.

W tym roku natomiast zostanie wdrożona także nowa wersja Automatycznego Systemu Importu. W obu przypadkach jesteśmy w stałym kontakcie z Ministerstwem Finansów i Urzędem Celnym, by wypracować najlepszą formę współpracy, równolegle prowadząc działania edukacyjne skierowane do naszych klientów.

Przeczytaj również
Popularne