86 edycja Salonu Samochodowego w Genewie trwa w tym roku w dniach od 3 do 13 marca. Poprzedzona była ona dwoma dniami prasowymi, w których uczestniczyła redakcja FLEET oraz ponad 10 tys. innych dziennikarzy z całego świata. Organizatorzy spodziewają się, że imprezę tę odwiedzi w ciągu dwóch tygodni ok. 700 tys. gości.
Zapraszamy na prezentację wybranych najciekawszych modeli tegorocznej edycji Salonu Samochodowego w Genewie:
Alfa Romeo Giulia
Po zeszłorocznej premierze najbardziej ekstremalnej wersji Giulii, czyli odmiany QV (2.9 V6 Bi Turbo 510 KM) przyszedł czas na debiut modeli bardziej przystępnych cenowo. Włoski sedan będzie oferowany 2-litrowym silnikiem benzynowym o mocy 200 KM oraz dieslem 2.2 o mocach 150 lub 180 KM. Giulia trafi do sprzedaży jeszcze wiosną br.
Audi Q2
Premierowy najmniejszy SUV w gamie Audi - Q2 - pojawi się w salonach po wakacjach. Powstał on w oparciu o skróconą platformę MQB i posiada napęd na jedną- lub obie osie Quattro. Zastosowana gama silników benzynowych TFSI oraz diesli TDI będzie oferowała moc od 116 do 190 KM. W przyszłości pojawi się również bardziej zadziorna wersja SQ2.
BMW M760Li xDrive
Najbardziej ekskluzywna i najszybsza wersja wśród limuzyn BMW nosi oznaczenie M760Li xDrive. Ten premierowy model wyróżnia się wizualnie zderzakiem w innych kształtach, z bardziej rozbudowanymi wlotami powietrza oraz dodatkowymi progami na bokach nadwozia. Pod jego maską pracuje 12-cylindrowy silnik TwinPower Turbo o pojemności 6,6 litra i mocy 610 KM (800 Nm). Z takimi parametrami ten pięciometrowy kolos rozpędza się do setki w 3,7 sekundy.
Bugatti Chiron
Chiron jest następcą supersamochodu Veyron w ofercie Bugatti. Model ten posiada 8-litrowy, 16-cylindrowy silnik o mocy 1480 KM. Chiron potrzebuje 15 sekund by jechać z prędkością...300 km/h, a pierwszą setkę osiąga po 2,5 sekundy. Cena jest oczywiście adekwatna do osiągów - 2,4 mln Euro, i to bez opcji.
Citroen SpaceTourer
Citroen SpaceTourer - jeden z trzech francusko-japońskich trojaczków - zastąpi w gamie dotychczasowy model o DMC 2,8 tony, czyli Citroena Jumpy oferowanego od 2007 roku. Oprócz modelu produkcyjnego Francuzi zaprezentowali interesujący wizualnie prototyp SpaceTourer HYPHEN z napędem na cztery koła opracowanym wspólnie z firmą Dangel.
Fiat 124 Spider / Abarth 124 Spider
Trzeba przyznać, że Fiat 124 Spider, a zwłaszcza jego jeszcze bardziej sportowe wydanie sygnowane logo Abarth, prezentuje się wizualnie znacznie ciekawiej niż roadster na bazie którego te modele powstały, czyli Mazda MX-5. Pod maską modelu 124 Spider pracują włoskie jednostki napędowe: 1.4 Multiair o mocy 140 KM we Fiacie i 1.4 Multiair/170 KM w modelu Abarth 124 Spider. W tak niewielkim i lekkim roadsterze pozwalają one osiągnąć prędkości 100 km/h po odpowiednio 7,5 sekundy i 6,8 sekundy.
Fiat Tipo hatchback/kombi
Tipo w wersji hatchback i kombi to jedne z najważniejszych premier tegorocznego Salonu w Genewie. Modele te mają nieco inną deskę rozdzielczą niż pokazane już Tipo Sedan, bogatsze wyposażenie oraz szerszą gamę silników. Do modeli hatchback i kombi, w odróżnieniu od sedana, będziemy mogli zamówić również jednostki 1.4 T-Jet o mocy 120 KM oraz jego odmianę na LPG. W polskich salonach Tipo w wersji hatchback i kombi ma się pojawić na przełomie 2016/2017 roku.
Fiat Fullback
Pierwszy duży pikap Fiata oferowany na rynku europejskim - Fullback - bazuje na Mitsubishi L200. Do jego napędu służy 2,4-litrowy silnik diesla o mocy 150 lub 180 KM. Model ten będzie oferowany z kabiną pojedynczą, przedłużoną lub podwójną. Zależnie od wersji Fullback będzie miał więc długość od 515,5 cm do 528,5 cm. Do europejskich salonów model ten ma trafić już wiosną br.
Ford Kuga (face-lifting)
Kuga po modernizacji zyskała nieco rasowości i amerykańskiego sznytu, zwłaszcza jeśli spojrzymy na przód pojazdu. W kabinie pojawił się m.in. nowy 8-calowy dotykowy wyświetlacz, a pod maskę 1,5-litrowy diesel o mocy 120 KM. Do lamusa przechodzi zatem 2-litrowy odpowiednik.
Genesis G90
G90 to pierwszy model marki Genesis powołanej przez Hyundaia do rywalizacji w intratnym segmencie Premium. G90 to okazała limuzyna długości 520 cm, która będzie napędzana silnikami V6 lub V8 o mocach od 311 do 420 KM.
Hyundai Ioniq
Hyundai IONIQ jest pierwszym na świecie samochodem, w którym jedno nadwozie oferowane jest z trzema różnymi rodzajami jednostek napędowych do wyboru. Samochód będzie oferowany zarówno w wersji elektrycznej, hybrydowej oraz jako hybryda plug-in. Kompaktowy Hyundai Ioniq będzie stanowił silną konkurencję głównie dla hybrydowych Toyot: Aurisa Hybrid oraz Priusa. Do napędu nowości Hyundaia służy silnik benzynowy 1.6 GDI o mocy 108 KM (146 Nm) współpracujący z jednostką elektryczną o mocy 43 KM (170 Nm). Nazwa koreańskiego samochodu pochodzi od połączenia słów „Ion” oznaczającego elektrycznie naładowaną cząstkę oraz angielskiego słowa „unique”, czyli „niepowtarzalny”.
c.d. na str. 2
Infiniti QX30
Japońska marka Infiniti liczy na sukces nowego crossovera QX30 powstałego na bazie kompaktowego modelu Q30. Szanse są na to spore. Wystarczy przyjrzeć się wynikom sprzedaży Mercedesa klasy A oraz GLA, a więc modeli spokrewnionych technicznie z nowym Infiniti Q30 oraz QX30. Wynika z nich, że GLA sprzedaje się w Europie znakomicie wyprzedzając na wielu rynkach model bazowy, czyli klasę A.
Kia Niro
Niro – nowy hybrydowy SUV Kii – to jedna z większych tegorocznych niespodzianek. Samochód ten ma długość 433,5 cm, a więc rozmiarami mieści się pomiędzy kompaktowym cee'dem a modelem Sportage. Samochód zbudowano na nowej płycie podłogowej dedykowanej modelom hybrydowym i elektrycznym. Niro jest napędzane przez silnik benzynowy o mocy 105 KM, który współpracuje z jednostką elektryczną o mocy 32 kW. SUV Kii pojawi się na polskim rynku po wakacjach.
Kia Optima kombi
Kia uległa namowom Europejczyków i wprowadziła do oferty Optimę w wersji kombi. Optima Sportswagon ma długość 485,5 cm i bagażnik o pojemności 553 litrów. W gamie silników znajdziemy znanego turbodiesla 1.7 CRDi o mocy 141 KM, motor benzynowy 2.0 CVVL/163 KM oraz w wersji GT Line silnik turbodoładowany 2.0 T-GDI o mocy 245 KM.
Maserati Levante
Dla Maserati to był ostatni moment aby zaoferować luksusowego SUV-a. Do jego napędu będą służyć silniki diesla o mocach od 250 do 340 KM lub też jednostki benzynowe o mocy od 350 do 560 KM.
W sprzedaży Levane pojawi się już wiosną br.
Mercedes Klasy E
Premierowy Mercedes klasy E upodobnił się wizualnie do modeli klasy C i S. Paletę silników w tym modelu stanowią jednostki od 4- do 8-cylindrów. W ofercie nie zabraknie również wariantu hybrydowego. Jesienią br. zadebiutuje również wersja kombi.
Opel Astra - Car of the Year
Dzień przed rozpoczęciem Salonu Samochodowego w Genewie poznaliśmy laureata prestiżowego konkursu Car of the Year. W 2016 roku został nim Opel Astra V-generacji, który uzyskał od europejskich dziennikarzy 309 punktów. Na drugim miejscu znalazło się Volvo XC90 (z 294 punktami) a na trzecim Mazda MX-5 (202 pkt.).
Opel Mokka X
Od tego roku wszystkie crossovery i SUV-y Opla będą posiadały dodatkowe oznaczenie X. W odmłodzonej Mokce X zmieniono przód pojazdu i grafikę tylnych lamp. Samochód może być wyposażony w oświetlenie Intellilux, które niedawno pokazano w Astrze. Jadąc na światłach długich nie oślepimy już nocą innych kierowców. W kabinie pojawiły się nowe wyświetlacze dotykowe o przekątnej 7" lub 8", możemy już korzystać z dobrodziejstw systemu OnStar oraz wygodnie podróżować na fotelach przejętych z Astry V. Pod maską Mokki pojawiła się nowa jednostka benzynowa 1.4 o mocy 152 KM.
Peugeot 2008
Francuski crossover pod względem wizualnym zmienił się minimalnie - rozpoznamy go np. po pionowym ożebrowaniu atrapy chłodnicy i w pełni LED-wowych reflektorach. W ofercie pojawi się usportowiony wariant GT Line.
Peugeot Traveller
Peugeot Traveller - jeden z trzech francusko-japońskich trojaczków - zastąpi w gamie dotychczasowy model o DMC 2,8 tony, czyli Peugeot Expert oferowany od 2007 roku.
Renault Megane Estate
Do Megane w wersji hatchback dołącza bardziej praktyczne wydanie kombi, które z pewnością znajdzie uznanie w wielu polskich firmach, choć może niekoniecznie w prezentowanej, usportowionej wersji GT. Bagażnik tego modelu mieści 1500 litrów, a po złożeniu oparcia fotela przedniego możemy nim przewieźć przedmioty o długości nawet 277 cm.
Renault Scenic
Premierowy Scenic powstał na bazie platformy CFM - tej samej jaką wykorzystano już w modelu Megane. Zresztą modele te dzielą ze sobą znacznie więcej elementów, począwszy od silników a skończywszy na wnętrzu. Jesienią Francuzi zaprezentują jego dłuższą wersję Grand Scenic. Pod maską będziemy mogli znaleźć silniki benzynowe o mocach 115 KM lub 130 KM oraz diesle o mocach 95 KM, 110 KM, 130 KM lub 160 KM. Podobnie jak w Espace będziemy mogli składać wszystkie fotele 2- i 3-rzędu naciskając jeden przycisk. W ofercie polskiej Scenic pojawi się pod koniec br.
c.d. na str. 3
SEAT Ateca
Niezwykła popularność SUV-ów i crossoverów sprawia, że taki pojazd musi mieć w swojej gamie każdy liczący się producent samochodów. W tym gronie od tego roku znalazł się również Seat, który wprowadza na rynek model Ateca. Samochód bazuje technicznie na nowej generacji Volkswagena Tiguan. Podstawowym silnikiem pod maską hiszpańskiej nowości będzie litrowy trzycylindrowy turbodoładowany motor benzynowy o mocy 110 KM. Lepsze osiągi gwarantuje jednostka 1.4 TSI/150KM. Pod maską znajdą się również diesle: 1.6 TDI/150 KM lub 2.0 TDI/184 KM. W wersjach czterocylindrowych Seat będzie dostępny również z napędem na cztery koła 4Drive. Nazwa Ateca pochodzi on nazwy gminy w prowincji Saragossa, w Aragonii. Na rynku Ateca ma się pojawić już wiosną br.
Tesla Model X
Na Salonie w Genewie Tesla zaprezentowała swój drugi model - imponującego rozmiarami i osiągami SUV-a - Model X. Oszczędne, pełne miękkich linii i krągłości nadwozie SUV-a Tesli wyróżnia się nietypowym sposobem otwierania drzwi. Jeśli przednie otwierają się klasycznie tak drzwi drugiego rzędu są unoszone do góry niczym w Mercedesie SLS. Producent chwali się najmniejszym współczynnikiem oporu powietrza w produkowanych SUV-ach, który wynosi 0,24!.
W środku modelu X wygodnie pomieści się siedmiu pasażerów. W podstawowej wersji 90D do napędu samochodu służą dwa silniki elektryczne o mocy 259 KM każdy, które napędzają przednią i tylną oś. W tej wersji Tesla X osiąga setkę w 4,8 sekundy. W mocniejszej wersji P90D, w miejsce 259-konnej jednostki napędzającej koła tylne jest silnik o mocy 503 KM. Dzięki niemu model X osiąga setkę w 3,8 sekundy, a z dodatkowym pakietem Ludicrous Speed w 3,2 sekundy.
Toyota C-HR
Przykuwającego wzrok (i zainteresowanie klientów) crossovera mniejszego od RAV4 to coś czego Toyocie w ofercie brakowało. Samochód powstał na nowej płycie podłogowej TNGA, na której zbudowano model Prius IV-generacji. C-HR będzie oferowany nie tylko z klasycznymi silnikami spalinowymi, ale również jako hybryda. C-HR będzie konkurował z crossoverami segmentu B, jak Honda H-RV, Mazda CX-3 czy Opel Mokka X oraz SUV-ami/crossoverami segmentu C, np. z Nissanem Qashqai. Nowy model Toyoty będzie powstawał w Turcji, w tym samym zakładzie, w którym wytwarzane są Corolle.
Toyota Proace
Druga generacja Proace tym razem ma szansę naprawdę zaistnieć w polskich flotach. Importer wziął się na poważnie za budowę działu sprzedaży aut użytkowych, a i model, którym zamierza on handlować jest oferowany w znacznie szerszej palecie wersji niż poprzednik (w dwóch rozstawach osi, trzech długościach i dwóch wysokościach nadwozia do wyboru). Osobowa Toyota Proace Verso będzie dostępna w trzech wersjach nadwozia: Compact, Medium i Long. Wersja Compact ma 4,6 m długości i rozstaw osi 2,9 m. Wersja Medium to nadwozie o długości 4,9 m i rozstaw osi 3,2 m. Wersja Long cechuje się takim samym rozstawem osi (3,2 m), ma jednak wydłużony tył, dzięki czemu zapewnia większą przestrzeń bagażową. Całkowita długość auta wynosi 5,3 m. Wszystkie trzy warianty mają szerokość 2,2 m i 1,9 m wysokości. Model Proace Verso jest dostępny w trzech wersjach wyposażenia: Shuttle, Family i VIP. Model będzie dostępny z pięcioma 1.6- i 2.0-litrowymi silnikami Diesla o mocach od 95 do 180 KM.
Toyota Hilux
Hilux to jak dotąd najpopularniejszy pick-up na świecie, który może pochwalić się sprzedażą globalną przekraczającą 16 mln sztuk. W 2015 r. w Europie sprzedano ok. 34 000 egzemplarzy, co zapewnia modelowi 23,1% udziału w jego segmencie i sprawia, że Hilux jest najlepiej sprzedającym się pick-upem na Starym Kontynencie. Nowy Hilux ma 5335 mm długości, 1855 mm szerokości i 1815 mm wysokości, jest więc o 75 mm dłuższy, 20 mm szerszy i 45 mm niższy od poprzednika. Skrzynia ładunkowa w tym modelu jest też większa. Jej maksymalna szerokość wzrosła z 1544 mm do 1645 mm. Toyota Hilux otrzymała nowy silnik 2.4 D-4D Global Diesel (GD) o mocy 150 KM (110 kW ) przy 3400 obr./min. i maksymalnym momencie obrotowym 400 Nm w przedziale 1600–2000 obr./min.
Volkswagen up!
Najmniejszy model Volkswagena na rynku przeszedł modernizację. Model up! zyskał po modernizacji światła LED do jazdy dziennej w standardzie, zderzaki w nowych kształtach, inne lampy tylne, które dzięki przyciemnieniu wtapiają się w powierzchnię tylnej klapy. Przednie światła wyposażono w funkcję „follow me home”, a światła przeciwmgielne w możliwość doświetlania zakrętów. Producent proponuje też siedem nowych kolorów nadwozia oraz nowy zestaw elementów, dzięki którym możemy zindywidualizować wygląd tego samochodu. W kabinie dostrzeżemy m.in. kierownicę w nowym kształcie oraz gruntownie odmieniony panel przełączników na środkowej konsoli. Pod maską małego Volkswagen pojawił się nowy silnik 1.0 TSI o mocy 90 KM, który osiąga maksymalny moment obrotowy 160 Nm od 1500 obr./min.
Volvo V40
W cieniu modeli S90 i V90 swoją premierą miał odmłodzony model V40. Rozpoznamy go głównie po wygładzonej przedniej części pojazdu, na której pojawiły się reflektory (z charakterystycznie ułożonymi LED-ami w kształcie młota Thora) upodobniające model do najnowszych samochodów w ofercie, czyli XC90 i S90. Zmianom poddano m.in. podstawowy silnik diesla D2, który może się obecnie pochwalić mniejsza emisją CO2.
Volvo V90
Nowe kombi Volvo, podobnie jak pokazany wcześniej sedan S90, powstało na płycie podłogowej SPA znanej z modelu XC90. Dzieli z nim zresztą znacznie więcej elementów, czyli paletę 2-litrowych silników benzynowych i diesla Drive-E oraz elementy wnętrza, łącznie z deską rozdzielczą. Większość funkcji wywołuje się za pomocą pionowego, 9-calowego ekranu dotykowego, który powstał przy współpracy z firmą Apple. Pojemność bagażnika w nowości Volvo ma wynosić 1526 litrów. Volvo, po wprowadzeniu większych modeli skupi się na rozwoju mniejszych samochodów. W ciągu trzech lat zamierza wprowadzić do oferty również pojazd całkowicie elektryczny.
Więcej informacji o nowościach na tegorocznym Salonie Samochodowym w Genewie przeczytacie Państwo w marcowym numerze magazynu FLEET.