Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
FED 2025

Aut elektrycznych coraz więcej

Wśród 1,1 miliarda pojazdów jeżdżących po drogach całego świata znajduje się 720 tys. aut elektrycznych, to jest mniej niż promil. Na początku XX wieku co trzeci samochód był wyposażony w silnik elektryczny. Do proporcji z początku ubiegłego wieku nieprędko uda się powrócić, ale rynkowy udział samochodów na paliwa alternatywne systematycznie rośnie, również w Polsce.

W ostatnim roku ceny akumulatorów spadły o 35 proc., można je też częściej ładować oraz doładowywać bez szkody dla ich trwałości. Korzystając ze stacji szybkiego ładowania naładowanie akumulatorów do 70–80 proc. ich pojemności energetycznej trwa ok. 30 minut. Takich stacji jest w Polsce zdecydowanie za mało, a te które istnieją znajdują się zbyt daleko od siebie, żeby swobodne użytkowanie pojazdów elektrycznych było możliwe. Ta sytuacja ma się zmienić. W najbliższych dwóch latach ma powstać 75 takich punktów do użytku publicznego, oddalonych od siebie o ok. 85 km.

Już dziś średniej klasy samochody elektryczne potrafią na jednym ładowaniu pokonać dystans 300 km. Na rynku oferowane są także auta, które potrafią przejechać dystans minimum 400 km (wszystkie modele Tesli). Pojawia się też coraz więcej samochodów hybrydowych typu plug-in, które mają na pokładzie akumulatory zdolne zmagazynować energię potrzebną do pokonania 30–50 km, co według wielu analiz powinno pozwolić na poruszanie się bez używania silnika spalinowego aż 70 proc. kierowców w Europie.

O zakupach aut elektrycznych i hybrydowych decyduje niższy koszt przejechania 100 km. Tańsze są przeglądy serwisowe takich pojazdów oraz ubezpieczenie OC. Dla klientów firmowych coraz bardziej istotne są względy wizerunkowe. Dla kierowców takich aut ważne są dynamika jazdy, komfort (niski hałas, skrzynia automatyczna), możliwość wjazdu do ścisłego centrum miasta oraz darmowe parkowanie.

W Polsce w 2010 roku sprzedano zaledwie 8 aut elektrycznych i hybrydowych ładowanych z gniazdka oraz 616 pojazdów hybrydowych. W 2016 było to odpowiednio 561 elektryków i 10 058 aut hybrydowych. Wzrost sprzedaży w przypadku obu rodzajów zasilania z roku do roku wynosi niemal 100 proc. Pod względem dynamiki sprzedaży wyprzedzamy wszystkie kraje Unii Europejskiej. Identycznie powinno to wyglądać w 2017 r.

Co się sprzedaje

Co ciekawe, na polskie drogi wyjeżdżają wcale nie najdroższe auta – limuzyny czy duże SUV-y lecz aut kompaktowe i miejskie. Oznacza to, że nie jest to propozycja wyłącznie dla najbogatszych klientów. Najsilniejszymi rozgrywającymi są takie marki jak Toyota - Lexus (zdominowały rynek i mają w nim ponad 90-procentowy udział), Peugeot, Kia, Citroen, Ford, Infiniti, Hyundai, DS, Suzuki oraz Volkswagen. Aż trzy-czwarte rynku pojazdów o napędzie alternatywnym kupili klienci firmowi, posługując się leasingiem oraz najem długoterminowym.

Równie dynamicznie rozwija się sprzedaż środków transportu publicznego zasilanych paliwami alternatywnymi, a dzięki dotacjom unijnym ten trend jeszcze się nasili w najbliższych latach. Dominują pojazdy zasilane gazem CNG i LNG. Najbardziej pożądane w miastach są „elektryki” i to one odnotowują wzrosty sprzedaży, bo poruszają się bezszelestnie i nie emitują szkodliwych gazów do atmosfery. A właśnie te czynniki najbardziej przeszkadzają mieszkańcom miast. Każda linia autobusowa będzie musiała posiadać niezbędną infrastrukturę – stację ładowania na pierwszym i na końcowym przystanku, a każdy elektryczny autobus punkt ładowania w zajezdni.

WykresW roku 2015 zarejestrowano 119 gazowych pojazdów i 16 elektrobusów. Z kolei w 2016 roku miasta kupiły zaledwie 19 sztuk „gazowców” (w tym 15 hybrydowych), 17 autobusów hybrydowych i 5 elektrobusów. Rok 2016 był mniej „zielony” niż poprzedni, ale do zajezdni trafiło więcej autobusów zasilanych całkowicie lub częściowo energią elektryczną. Wysyp zamówień na pojazdy z alternatywnymi napędami czeka nas w tym roku. Miło jest nam poinformować, że powyższy tekst autorstwa Michała Hutyry ukazał się w Raporcie Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego dotyczącym branży motoryzacyjnej 2017/2018. Fleet jest też oficjalnym partnerem obchodów 25-lecia PZPM.

slider1

slider3

Przeczytaj również
Popularne