Za jednym zamachem Dacia usunęła znaczną część zastrzeżeń z zakresu ergonomii jakie mieliśmy do modelu Sandero i Logan, dodała nowe wyposażenie, poprawiła wygląd, a przy tym nawet o grosz nie podniosła cen. Rumuńskie samochody wyraźnie zyskały tym samym na atrakcyjności.
Dobry stosunek ceny do oferowanych walorów użytkowych sprawił, że Dacia w ciągu kilkunastu lat stała się jedną z popularniejszych marek na wielu rynkach europejskich oraz w krajach Północnej Afryki, gdzie zresztą Renault zbudowało dwie fabryki Dacii oraz uruchomiło jedną montownię. Od 2004 roku wyprodukowano ponad 4 mln szt. Dacii. Jej pozycja z roku na rok umacnia się również w Polsce.
W 2013 roku udział rynkowy tego producenta sięgał 3,7%, a po 10 miesiącach br. wyniósł 4,2%. Z pewnością odświeżenie niemal całej gamy Dacii pozwoli tę pozycję utrzymać lub nawet umocnić. Największe zmiany pojawiły się w modelach Sandero, Sandero Stepway oraz Logan i Logan MCV.
Jest szlachetniej
Zmiany w nadwoziu Sandero i Logana łatwo zauważyć. Producent przeprojektował pas przedni, w którym pojawiły nowe reflektory ze światłami dziennymi w technologii LED, zmieniony grill z czterema prostokątnymi elementami oraz nowy zderzak. Z boku odmłodzone modele rozpoznamy po słupku środkowym malowanym na czarno oraz nowych wzorach felg. Z tyłu po kloszami lamp o tym samym kształcie pojawiły się nowe wzory świateł, które ułożono w kompozycję czterech kwadratów. W gamie pojawi się też nowy brązowy metaliczny lakier, jak na prezentowanym egzemplarzu.
Jest praktyczniej
Zwiastunem zmian we wnętrzu Dacii są kluczyki w nowym kształcie wykonane z tworzywa o znacznie wyższej jakości. W kabinie w oczy rzuca się przede wszystkim czteroramienna kierownica w nowym kształcie, bardziej poręczna, wykonana z lepszej jakość materiałów i przyjemniejsza w dotyku. W wersji Stepway jest ona dodatkowo obszyta skórą. Wreszcie przycisk klaksonu znalazł się na jej środku, a nie w dźwigni pod kierownicą. Miłym dla oka akcentem jest srebrzysta obwódka na kierownicy, na której w rumuńskim crossoverze pojawia się napis Stepway. Nowym tworzywem pokryto panel środkowy, zmieniono wykończenie nawiewów oraz klamki drzwi. Oprócz tapicerek w nowych wzorach docenimy też bardziej ergonomiczny podłokietnik montowany na boku oparcia fotela a nie jako niezależny element pomiędzy fotelami. Pomiędzy nimi zamontowano za to nowy, głęboki uchwyt na kubek. Ciekawym detalem podnoszącym funkcjonalność jest montaż siatki na drobne przedmioty na boku obudowy środkowej konsoli. Funkcjonalność zdecydowanie podniósł montaż przycisków elektrycznego opuszczania szyb nie na środkowej konsoli a na drzwiach. W drzwiach po stronie kierowcy umieszczono impulsowy podnośnik szyby. Przyciski opuszczania szyb pojawiły się na drzwiach również w drugim rzędzie. Z tyłu debiutuje też dodatkowe gniazdo 12V. W czasie manewrów miejskich docenimy też opcjonalną kamerę cofania. Istotną nowinką jest też hill holder zapobiegający stoczeniu się samochodu przy ruszaniu. (...)
Nowy silnik
W gamie silników Sandero i Logana pojawiła się nowa jednostka SCe75, czyli litrowy, 3-cylindrowy silnik o mocy 75 KM. Dzięki mniejszej pojemności skokowej oraz wykonaniu bloku silnika z aluminium silnik ten jest 20 kg lżejszy niż wcześniej stosowana czterocylindrowa jednostka 1.2 16V. Postanowiliśmy się skupić na testach Sandero z tym silnikiem zabierając na pokład dodatkowych dwóch pasażerów i udając się na trasę prowadzącą przez kręte drogi górskie. Jednostka ta wywarła na nas znacznie lepsze wrażenie niż oczekiwaliśmy. Motor ten oferuje maksymalny moment obrotowy 97 Nm przy 3500 obr./min, jednak przy znacznie niższych obrotach rozpędzał się na zadowalającym poziomie. Odchodzący silnik oferował 107 Nm przy 4250 obr./min. Sandero z wcześniej stosowanym silnikiem pozwalał na jako tako przyjemną jazdę do ok. 90 km/h. (...).
Ceny takie same
Dacia Sandero i Logan kosztują tyle samo co modele przed modernizacją, mimo bardzo poważnego wzrostu funkcjonalności i pojawienia się w wyposażeniu wielu nowych elementów. Najtańszy wariant Access z silnikiem SCe 75 kosztuje 29 900 zł, ale jej nikt praktycznie nie kupuje. Podobnie umiarkowanym zainteresowaniem cieszy się drugi poziom wyposażenia Ambiance (od 33 900 zł). Polscy nabywcy najczęściej wybierają najbogatszy wariant Laureate (ceny od 37 400 zł). Nowości takie jak kamera cofania czy hill holder będą dostępne opcjonalnie, jednak ich ceny poznamy dopiero po nowym roku.
Wraz z debiutem zmodernizowanych modeli Sandero i Logan wiele nowinek pojawiło się też w pozostałych Daciach. W modelach Dokker i Lodgy mamy m.in. nowy grill i kluczyk, kamerę cofania w opcji, nowe wzory felg i kołpaków. W Dusterze zadebiutowała skrzynia dwusprzęgłowa EDC w wersji ze 110-konnym dieslem pod maską. (...)
Więcej informacji o zmodernizowanej Dacii Sandero oraz innych odmłodzonych modelach Dacii przeczytacie Państwo w grudniowym numerze magazynu FLEET.
PD
Kto testował: Przemysław Dobrosławski
Co: Dacia Sandero FL SCe 75
Gdzie: Szybenik/Chorwacja
Kiedy: 12-13.12.16
Ile: 300 km
wyraźny wzrost funkcjonalności i wygody obsługi, nowe wyposażenie nie spowodowało wzrostu cen, atrakcyjne ceny, praktyczne nadwozie, dobre tłumienie nierówności
niska jakość tworzyw w kabinie, brak regulacji siedziska na wysokość, ograniczona liczba systemów z zakresu bezpieczeństwa czynnego