Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
FED 2025

VW Golf Alltrack - Na każdą okazję

Większy prześwit i napęd na cztery koła sprawiają, że Golf Alltrack może więcej. Sprawdzamy, co dokładnie, jeżdżąc wersją z benzynowym silnikiem 1.8 TSI i dwusprzęgłową skrzynią DSG.

Variant (po naszemu kombi) to najbardziej praktyczna odmiana Golfa. Jego cechy charakterystyczne to przede wszystkim przestronna, funkcjonalna i dobra jakościowo kabina oraz, na deser, duży, 605-litrowy bagażnik. Ten poukładany i nieco szary świat można zmienić na bardziej kolorowy, ponieważ Golf oferowany jest w ogromnej liczbie wersji specjalnych, a jedną z nich jest uterenowiona odmiana Alltrack.
Samochód ma quasi-offroadowe opakowanie, na które składają się inne zderzaki, osłony progów oraz nadkoli. Nadwozie zostało podniesione o 20 mm, a to oznacza, że podłogę auta dzieli od podłoża odległość 175 mm. Kąty najazdu, zejścia i rampowy wynoszą odpowiednio 15,2; 13,3 i 13,1 stopnia. W każdej z kategorii Alltrack wyraźnie odstaje od klasycznych SUV-ów czy crossoverów. Z drugiej jednak strony, wspomniane wartości okazują się w zupełności wystarczające, by tą wersją Golfa wybrać się na podbój polnych dróg pełnych głębszych kolein czy szutrowych podjazdów, bez obaw o uszkodzenie podwozia.

Oszczędne 4x4

Auto wyposażono w napęd na obie osie 4Motion wykorzystujący sprzęgło typu Haldex piątej generacji. Działa ono na zasadzie podłużnej blokady mechanizmu różnicowego. System EDS (elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego) wraz z systemem stabilizacji toru jazdy ESP przejmują funkcję blokad poprzecznych obu osi. W praktyce okazuje się, że Golf potrafi wyjechać z terenowej pułapki również wtedy, gdy tylko jedno z kół ma kontakt z podłożem. Nawet jeśli jest to koło tylne. Przy niewielkim obciążeniu napędzana jest przede wszystkim przednia oś Alltracka, a tylna oś jest odłączona. Takie ustawienie podstawowe pozwala obniżyć zużycie paliwa. Gdy przednie koła zaczynają buksować, komputer oblicza moment napędowy dla tylnej osi i poprzez pompę olejową odpowiednio zamyka lub otwiera sprzęgło wielopłytkowe. Niestety, takie rozwiązanie ma też pewną wadę. Jeśli przecenimy możliwości układu przeniesienia napędu, to może się zdarzyć, że olej osiągnie zbyt wysoką temperaturę i auto przez chwilę stanie się wyłącznie przednionapędowe.
Alltracka wyposażono w program jazdy terenowej. Po jego włączeniu Golf potrafi, pełzając, zjechać ze wzniesienia (utrzymuje stałą prędkość w zakresie od 2 do 30 km/h), pedał gazu ma zdecydowanie większą bezwładność, zaś system ABS pracuje w specjalnym trybie ‒ przez dłuższą chwilę blokuje koła, co pozwala wytworzyć przed nimi klin z szutru, który istotnie skraca drogę hamowania na luźnej nawierzchni.
W trakcie codziennej jazdy Alltracka prowadzi się jak tradycyjnego Golfa. To oznacza świetne wyczucie auta na krętych drogach i dobrą stabilność w czasie szybkiego pokonywania zakrętów. Ani przez chwilę nie odczuwa się faktu prowadzenia pojazdu o zwiększonym prześwicie. Zawieszenie jest w stanie wygasić większe wyboje bez nieprzyjemnego efektu dobijania.

IMG_2774

Idealny silnik i łakomy
180-konny benzynowy silnik 1.8 TSI, w połączeniu z 6-stopniową przekładnią DSG to najlepsza kombinacja napędu do Golfa Alltracka. Reakcja na gaz jest dobra, a biegi przełączane są z szybkością, z jaką strzela karabin maszynowy. Podczas zmiany biegu na wyższy słychać też delikatne detonacje, przypominające efekt niespalonego w silniku paliwa. Oczywiście jest to wyłącznie zamierzony efekt akustyczny. Pierwsza setka pojawia się na liczniku już po 7,8 s, ale na co dzień ważniejsza jest siła napędowa. Silnik generuje moment obrotowy o wartości 280 Nm i jest on dostępny w szerokim zakresie obrotów – od 1350 do 4500 obr/min. Łyżką dziegciu w beczce miodu jest zużycie paliwa. W mieście i podczas jazdy autostradowej Golf Alltrack zużywa ok. 10 l benzyny na każde 100 km. Oszczędniejszy potrafi być tylko wtedy, gdy łagodnie obchodzimy się z pedałem gazu i nie przekraczamy prędkości 100 km/h.
Alltrack to samochód, który bez trudu poradzi sobie w lekkim terenie i znakomicie sprawdzi się podczas wypadu na narty. Niestety, wysokiej ceny zakupu (118 890 zł) nie jest w stanie zrekompensować bogate wyposażenie, obejmujące m.in. 17-calowe aluminiowe obręcze kół, dwustrefową klimatyzację, system multimedialny oraz ambientowe oświetlenie wnętrza. A szkoda…

IMG_2774

Kto testował: Michał Hutyra

Co: VW Golf Alltrack

Gdzie: Wrocław

Kiedy: 12.09.2016

Ile: 1150 km

Duża funkcjonalność, dobra ergonomia, osiągi, właściwości jezdne, jakość wykonania, przestronność bagażnika.  

Cena zakupu, zużycie paliwa, ceny dodatków.

Przeczytaj również
Popularne