Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
FED 2025

Volkswagen Golf - Rodzina w komplecie

Czwarta wersja nadwoziowa Golfa – Sportsvan – jest lepiej przygotowana do rywalizacji w segmencie kompaktowych minivanów niż poprzednik Golf Plus. Inżynierowie zadbali o zdecydowanie większą przestrzeń, lepszą funkcjonalność, nowinki z zakresu bezpieczeństwa oraz pokusili się o nieco większą niż w innych wersjach śmiałość stylistyczną.

Minivan Volkswagen Golf Plus pojawił się na rynku w 2005 roku i bazował na Golfie piątej generacji. Przetrwał on na rynku aż dziewięć lat dzięki głębokiemu liftingowi w 2008 roku, upodabniającemu ten model do Golfa VI. Na polskim rynku minivan Volkswagena zniknął z oferty półtora roku temu, a rolę kompaktowego auta rodzinnego pełnił w międzyczasie znacznie bardziej praktyczny Golf Variant.
W tym roku Volkswagen wprowadził do oferty całkowicie nowego gracza w segmencie minivanów, który dodatkowo ma się odcinać od swojego poprzednika nową i bardziej obiecującą nazwą Sportsvan.

Więcej stylu
Sportsvan ma bardziej proporcjonalną sylwetkę niż Golf Plus. Zawdzięcza to szerszemu o 5 cm nadwoziu (180,7 cm), większej długości (+13,4 cm/433,8 cm) i powiększonemu rozstawowi osi (+10,7 cm/268,5 cm) przy praktycznie tej samej wysokości (157,8 cm). Dla porównania dodajmy, że Golf hatchback jest niższy o 12,6 cm, a Golf Variant bez relingów o 11,7 cm. Większych rozmiarów nie dało się oszukać. Z silnikiem 1.6 TDi wariant Trendline waży 1355 kg, czyli odpowiednio o 135 kg i 35 kg więcej niż Golf hatchback oraz Golf Variant w tej samej kompletacji. To również 57 kg więcej niż w Citroënie C4 Picasso 1.6HDi Attraction.
Wariant Sporstsvan zaskakuje bardziej wyrazistymi i dynamicznymi liniami niż inne wersje gamy Golfa. Już na początku rzucają się nam w oczy reflektory o zmienionym kształcie w stosunku do pozostałych Golfów. W późniejszym czasie podobny krój zobaczymy również w Passacie B8. Mocno widoczne jest również przetłoczenie w linii klamek oraz dodatkowe okienko w słupku C. Lekkości minivanowi dodaje również pseudodyfuzor pod tylnym zderzakiem. Podobnie jak w innych modelach opartych na platformie MQB, rodzaj zawieszenia jest zależny od mocy jednostek silnikowych. Z przodu zastosowano we wszystkich Sportsvanach kolumny McPherson, ale z tyłu belkę skrętną (w silnikach poniżej 125 KM) lub zawieszenie wielowahaczowe (w motorach powyżej 125 KM).

W Niemczech co piąty nabywca Volkswagena Golfa wybierał minivana Golf Plus, a w innych krajach udział tej wersji w sprzedaży bestsellera z Wolfsburga sięgał ok. 10%.

W pogoni za Francuzami
Do znudzenia poprawne wnętrze Sporstvana jest funkcjonalne i pełne przemyślnych schowków. Szkoda, że nie czujemy się w nim zbyt przytulnie. W porównaniu z innymi wersjami Golfa, siedzenia Sportsvana osadzone są wyżej, a deska rozdzielcza również jest przesunięta do góry. Między kierowcą a pasażerem znajduje się seryjny podłokietnik (z regulacją wysokości i odległości) ze schowkiem i dwoma uchwytami na napoje. Kolejne praktyczne schowki umieszczono między innymi na górze deski rozdzielczej (w wersjach bez głośnika centralnego) i w poszyciu drzwi (z przodu z możliwością umieszczenia 1,5-litrowej butelki, z tyłu: 1-litrowej). Od linii wyposażenia Comfortline, Golf Sportsvan ma szuflady pod przednimi fotelami oraz kieszenie i składane stoliki w oparciach przednich foteli. Mimo tej samej wysokości, w zestawieniu z Golfem Plusem w Sportsvanie nad głowami pasażerów przybył 1 cm z przodu i 3,2 cm z tyłu. Bagażnik Sportsvana, o pojemności od 500 do 590 litrów, po złożeniu na płasko oparć kanapy powiększa się do 1520 litrów (w Golfie Variancie jest 1620 litrów). Dzięki wyższemu nadwoziu, zmieścimy w nim przedmioty o wysokości nawet metra, np. lodówkę. Warto dodać, że tylną kanapę możemy przesuwać na długości 18 cm, a jej oparcie jest dzielone w proporcjach 40/20/40. Poza tym po złożeniu oparcia fotela obok kierowcy przestrzeń ładunkowa wydłuża się do 254 cm.

Mocy, przybywaj
Volkswagen przewiduje montaż pod maską jedynie dwóch jednostek benzynowych w dwóch wariantach mocy, tj. 1.2 TSI (85 i 105 KM) oraz 1.4 TSI (125 i 150 KM). Wielbiciele diesli zainteresują się modelami 1.6 TDI o mocach 90 lub 110 KM lub też 2.0 TDI o mocy 150 KM. Najsłabszy wariant benzynowy oraz diesle 1.6 TDI dostępne są z 5-biegową skrzynią manualną (110-konny diesel ma w opcji DSG). Pozostałe wersje Sportsvana dysponują skrzyniami 6-biegowymi lub też mogą być sprzężone z dwusprzęgłową przekładnią DSG. Za skromną dopłatą 440 zł zyskamy możliwość wyboru trybu jazdy naszym Sportsvanem (między trybami: Sport, Normal, Eco oraz Individual). Funkcjonalność ta nie jest jednak dostępna dla podstawowej wersji wyposażenia oraz silnika 1.2 TSI/110 KM.

Można by taniej
Ceny Sporstvana z wyposażeniem Trendline zaczynają się od 67 690 zł za wersję z silnikiem 1.2TSI/85 KM. Pięciodrzwiowy Golf hatchback w tej samej kompletacji jest tańszy o 4700 zł, a Variant o 1000 zł. Ceny Citroëna C4 Picasso startują co prawda od podobnego poziomu (67 900 zł), ale za wersję 1.6 VTi/120 KM. Sporstvan o podobnej mocy (1.4 TSI/125 KM) kosztuje już 79 090 zł. Za najtańszego diesla 1.6 TDI/90 KM przyjdzie nam wyłożyć 77 790 zł. Do wyposażenia seryjnego należą m.in.: klimatyzacja, elektrycznie regulowane lusterka zewnętrzne, wskaźnik temperatury zewnętrznej, elektrycznie otwierane/zamykane boczne szyby, fotel kierowcy z regulacją wysokości czy centralny zamek z pilotem. Każdy Golf Sportsvan jest wyposażony także w osłonę przestrzeni bagażowej (po zdemontowaniu można ją schować pod podłogą bagażnika), oświetlenie bagażnika, wyjmowaną podłogę w bagażniku ze schowkiem pod podłogą oraz asymetrycznie dzieloną, składaną i przesuwaną tylną kanapę. Szkoda, że dopłacać musimy za komputer pokładowy (+180 zł). Wyposażenie seryjne Golfa Sportsvana Trendline, które nie było dostępne w Golfie Plusie, to system radiowy ze złączem kart SD, elektroniczny hamulec postojowy oraz wskaźnik kontrolny ciśnienia w oponach. Po raz pierwszy dla Golfa oferowany będzie jako wyposażenie dodatkowe np. Blind Spot Sensor (+1440 zł) z asystentem ułatwiającym wyjechanie z miejsca parkingowego. Moduł czujników radarowych analizuje ruch poprzeczny za samochodem, reaguje nawet na obiekty w odległości 40 metrów, poruszające się z prędkością powyżej 4 km/h. Zbliżanie się obiektu jest sygnalizowane dźwiękiem, a, w razie konieczności także automatycznym wyhamowaniem pojazdu. To szczególnie cenna funkcjonalność dla roztargnionych kierowców pod centrami handlowymi. W opcji dostępne są m.in. takie systemy jak adaptacyjna regulacja zawieszenia (+4250 zł), asystent utrzymania pasa ruchu Lane Assist i asystent parkowania Park Assist (+1910 zł), system obserwacji otoczenia z funkcją awaryjnego hamowania, automatyczny tempomat, system rozpoznający zmęczenie kierowcy. Nie zabrakło też dostępu do mobilnych usług online, m.in. Google Street View. Ceny wyposażenia opcjonalnego momentami potrafią szokować, np. Volkswagen życzy sobie za chowany hak holowniczy 4100 zł. Cena mocnego i dobrze wyposażonego Golfa Sportsvana z łatwością może przekroczyć 120 tys. zł.

Kto testował: Przemysław Dobrosławski

Co: Volkswagen Golf Sportsvan

Gdzie: Mikołajki

Kiedy: 30.05.2014

Ile: 100 km

Pewne właściwości jezdne, wysoka jakość wykończenia, praktyczne wnętrze.

Wysokie ceny bogatszych wersji, mniejsza przytulność wnętrza niż u francuskich rywali.

Przeczytaj również
Popularne