Do tej pory w klasie hybryd niepodzielnie rządziła Toyota. Producent takich aut jak Prius, Auris HSD czy Yaris Hybrid, miał monopol na produkcję ekologicznych aut. Teraz do walki o klienta włącza się Volkswagen. Zapowiada się ostra i bardzo ciekawa walka.
Nowy Volkswagen Jetta Hybrid włącza się do walki o klienta bezpardonowo. Dynamika, z jaką może się poruszać, sprawia, że hybrydy Toyoty stają się powolnymi zawalidrogami. Niewątpliwym plusem nowej hybrydy Volkswagena jest brak futurystycznego wyglądu samochodu. Warto również wspomnieć, że to właśnie Jetta Hybrid jest rekordzistą prędkości samochodu z napędem hybrydowym– 301,18 km/h. Przejdźmy zatem do szczegółowego zapoznania się z najnowszym dzieckiem koncernu z Wolfsburga.
Wygląd
W porównaniu do modelu napędzanego wyłącznie silnikiem spalinowym, praktycznie się nie różni. Zmieniona została tylko atrapa chłodnicy z przodu, delikatnie przemodelowano zderzak, dodano nowe aluminiowe felgi z oponami o obniżonym oporze toczenia, a z tyłu na klapie pojawił się delikatny spojler. Nie zauważymy również końcówki układu wydechowego, która została schowana pod zderzakiem. Dodatkowo na wspomnianej już atrapie chłodnicy, przednich błotnikach oraz klapie bagażnika pojawiły się oznaczenia Hybrid, a znaczki producenta, upodobniły się do tych z Toyoty – pojawiła się niebieska otoczka. Zabiegi stylistyczne zastosowane w Volkswagenie Jetta Hybrid, pozwoliły osiągnąć współczynnik oporów powietrza (Cx) na poziomie 0,28.
Wnętrze nowej Jetty Hybrid od zwykłej wersji różni się szczegółami. Jedną z niewielu różnic zauważymy po zajęciu miejsca za kierownicą, brakuje klasycznego obrotomierza. Zamiast niego pojawił się Powermeter, którego zadaniem jest informowanie kierującego, w jakim trybie pracuje zespół napędowy. Wiemy zatem, kiedy baterie są ładowane, kiedy podróżujemy ekonomicznie, a kiedy wykorzystujemy pełną moc dostępną praktycznie w każdej chwili. Koło skrzyni biegów pojawił się przycisk E-mode, aktywujący wyłącznie elektryczny napęd. Warto również wspomnieć, że inżynierowie z Wolfsburga położyli nacisk na wyciszenie kabiny – na przedniej szybie wylądowała folia, a boczne szyby są grubsze. Przed pasażerem siedzącym z przodu znalazła miejsce listwa dekoracyjna ze zgrabnym napisem Hybrid.
Podróżujący Volkswagenem Jettą Hybrid nie mogą narzekać na brak miejsca w środku. Przednie fotele wraz z dużą możliwością regulacji kolumny kierownicy sprawiają, że każdy kierowca znajdzie najwygodniejszą pozycję dla siebie. Z tyłu przestrzeni sporo, chociaż wyżsi podróżni mogą głowami dotykać opadającego dachu. Umieszczenie akumulatorów w bagażniku spowodowało zmniejszenie pojemności z seryjnych 510 litrów do 374.
Napęd…
… niemieckiej hybrydy składa się z trzech głównych elementów: benzynowego silnika TSI o pojemności 1,4 l, elektrycznego silniczka zamontowanego obok i suchego sprzęgła znajdującego się między silnikami spalinowym i elektrycznym. Całość generuje moc 170 KM i 250 Nm momentu obrotowego. Za przeniesienie napędu na koła odpowiada 7-biegowa skrzynia dwusprzęgłowa DSG. Dzięki takim wartościom mocy, auto rozpędza się do 100 km/h w czasie 8,6 s, co jest wynikiem lepszym od Toyoty Prius o 3 sekundy, a prędkość maksymalna to 210 km/h – japońska konkurencja oferuje „tylko” 180 km/h.
Przy pełnym naładowaniu baterii, Volkswagen Jetta Hybrid może pokonać dystans około 2 km i rozpędzić się do 70 km/h. Dość ciekawie rozwiązana jest sprawa braku alternatora i rozrusznika w tym aucie. Oba elementy zastępują elektryczny silnik, który podczas hamowania ma możliwość rekuperacji energii, przez co ładowane są akumulatory ukryte w bagażniku. Nowy Volkswagen Jetta Hybrid, w porównaniu do samochodu z klasycznym napędem spalinowym, utył o 102 kg. Zespół akumulatorów litowo-jonowych z bagażnika waży 36 kg. Według zapewnień przedstawicieli producenta, system hybrydowy jest bezobsługowy, a baterie nie wymagają wymiany przez cały okres użytkowania samochodu. Środek ciężkości pozostał praktycznie niezmieniony.
Jazda…
…nową hybrydą jest łatwa i przyjemna. Zawieszenie szybko i cicho tłumi nierówności, a szybsze pokonywanie zakrętów nie robi żadnego wrażenia na aucie. Nie można jednak zbytnio przesadzać – objawia się wtedy zwiększona waga oraz lekkie braki w precyzji prowadzenia. Należy pamiętać, że Jetta Hybrid to nie Polo WRC, służące do katowania na rajdowych odcinkach specjalnych, a wygodny i oszczędny sedan. W zapewnieniu odpowiedniej dawki mocy dużą zasługę ma tutaj wspomniana wcześniej 7-biegowa skrzynia DSG, która płynnie i bez żadnego ociągania wachluje biegami.
W samochodach z napędem hybrydowym duże znaczenie mają wyniki osiągane przy dystrybutorach. Producent deklaruje średnie spalanie bezołowiowego paliwa na poziomie 4,1 l/100 km. Krótkie jazdy testowe szybko zweryfikowały te plany, średnio auto paliło 5,5 l/100 km. Będąc do bólu ekonomicznym, można osiągnąć średnio 3,8 l/100 km, jednak wtedy nie ma żadnej frajdy z jazdy.
Koszty…
… są, niestety, piętą achillesową nowego Volkswagena Jetty Hybrid. Podstawowa wersja tego auta została wyceniona na poziomie 118 900 zł. To niemało, biorąc pod uwagę, że konkurencja w postaci Toyoty Prius swoje cenniki startuje od 99 900 zł. Warto jednak brac pod uwagę to, że Volkswagen Jetta Hybrid w podstawowej wersji jest dość bogato wyposażony. Jednak czy bogate wyposażenie standardowe jest w stanie wynagrodzić pokaźną różnicę w cenie? Odpowiedź pozostawiam państwu.
Kto testował: Marek Adamowicz
Co: Volkswagen Jetta Hybrid
Gdzie: Gdańsk
Kiedy: 17.04.2013
Ile: 200 km
Dynamika podróżowania, niskie spalanie.
Cena, zmniejszony bagażnik.