Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
FED 2025

Unimog - Jeszcze bardziej uniwersalny

Nowy Unimog zadebiutował już ponad rok temu. Odnowiona gama tych pojazdów specjalnych oznacza dalszy wzrost osiągów, wydajności i łatwości obsługi. Jak mogliśmy się przekonać podczas prób terenowych w ośrodku testowym niedaleko Berlina, udało się jeszcze bardziej wzmocnić silne strony koncepcji tego modelu.

Wszystkie modele otrzymały przeprojektowaną kabinę panoramiczną, nowe systemy hydrauliki roboczej i siłowej, a także synergiczny napęd trakcyjny, pozwalający na zmianę trybu ręcznej zmiany biegów na automatyczny podczas jazdy. Dwie zupełnie nowe serie silników BlueEfficiency Power zapewniają Unimogowi zgodność z normą emisji Euro 6 przy zapewnieniu wyższej mocy i stosunkowo niewielkim poziomie zużycia paliwa. Długoskokowa konstrukcja silników kwalifikuje te jednostki do grona najbardziej wydajnych diesli. Nowe wtryskiwacze elektromagnetyczne z 10 dyszami to zawsze odpowiednia dawka paliwa. Najmniejsza, czterocylindrowa wersja silnika o pojemności 5,1 litra i mocy 115 kW (156 KM) dla bazowego Unimoga U 216 osiąga moment obrotowy o wartości 650 Nm, który pozostaje stały w całym głównym zakresie obrotów od 1200 do 1600 obr./min. Z kolei rzędowe, 6-cylindrowe silniki OM 936 o pojemności 7,7 litra rozwijają moc od 272 KM lub 299 KM i najwyższy moment obrotowy rzędu 900 Nm.
Funkcjonalna kabina panoramiczna reprezentuje nowoczesną koncepcję designu. Optyczny efekt krótkiej maski podkreśla LED-owe oświetlenie ze światłami do jazdy dziennej zintegrowanymi w nowym zderzaku. W celu poprawy widoczności, wycieraczki przedniej szyby zainstalowano teraz nad szybą, zapewniając kierowcy doskonały widok na drogę i osprzęt. Dodatkową wygodę zapewnia nowy system przedniej kamery. Typowo dla Unimoga, przedni wałek odbioru mocy obsługuje energochłonne narzędzia. Wielofunkcyjna kierownica i bardziej wydajne ogrzewanie wraz z chłodzeniem i usprawnionym przepływem powietrza zapewniają kierowcy i pasażerowi komfortowe warunki w kabinie. Elementy sterowania również zostały zmodyfikowane – ramię kolumny kierownicy służy teraz do obsługi zmiany biegów czy hamulca silnikowego, podobnie jak w innych modelach użytkowych Mercedesów. Panel wskaźników dostarczający informacje kierowcy otrzymał duży wyświetlacz. Dżojstik do sterowania osprzętem można zdjąć z mocowania i przenosić. Podgląd przedniego osprzętu – istotny także podczas montażu lub demontażu narzędzi – zyskał na bezpieczeństwie i łatwości obsługi za sprawą monitora i wspomnianej przedniej kamery. Wszystko to pozwala w istotny sposób ograniczyć obciążenie kierowcy. Użytkowanie opcjonalnego systemu centralnego pompowania opon Tirecontrol Plus jest teraz znacznie łatwiejsze dzięki ekranowi zapewniającemu użytkownikowi dostęp do zaprogramowanych trybów road (droga), sand (piasek), czy bad surface (zła nawierzchnia).


Nowa hydraulika robocza działa precyzyjnie przy zwiększonej o około 30% wydajności hydraulicznej. System pracuje proporcjonalnie i pozwala wykonywać dwie czynności jednocześnie za pośrednictwem dżojstika. Wielofunkcyjne przełączniki na kierownicy umożliwiają sterowanie przepływem mocy i bieżący monitoring sytuacji dzięki informacjom na wyświetlaczu. Hydraulika wykorzystuje dwa obwody: pierwszy zapewnia ciśnienie 200 barów i przepływ oleju hydraulicznego 32 l/min, a drugi zwiększa przepływ o dodatkowe 55 l/min pod ciśnieniem do 240 barów. Ponadto, przedni wałek odbioru mocy oferuje teraz maksymalną moc 160 kW, czyli o 10 kW więcej niż dotychczas.
Dwa całkowicie nowe modele bazowe U 216 i U 218 zastępują Unimoga U 20 i niewiele odbiegają od większych pojazdów roboczych, których gama zaczyna się od modelu U 318. Mają tę samą kabinę panoramiczną z regulowaną kolumną kierownicy i szeregiem innowacji, a także znany już system VarioPilot, pozwalający przemieścić kierownicę wraz z pedałem hamulca i gazu na drugą stronę kabiny. Rozstaw osi to jedyne 2800 mm, czyli o 200 mm mniej niż w przypadku U 318. Imponująco niewielka średnica zawracania wynosi 12,6 metra w porównaniu do 13,7 metra w U 318. Z trzema różnymi wersjami masy całkowitej – od 7,5 do 10 ton – modele U 216 i U 218 mogą radzić sobie z długą listą zastosowań.
Większa wydajność, lepsza zwrotność i dynamika oraz zdolność do wykonywania jeszcze większej liczby zadań – ten wszechstronny rozwój jest domeną modeli od U 318 do U 530. Zaawansowana hydraulika robocza i siłowa czerpie z możliwości mocniejszych jednostek napędowych. Większa wydajność idzie w parze z większą ładownością. Ta druga jest możliwa dzięki ograniczeniu masy własnej przez zastosowanie lżejszej ramy oraz aluminiowych obręczy kół. Istotnym osiągnięciem jest także skrócenie rozstawu osi o 80 mm w porównaniu do poprzedniego U 300. Z tego względu oraz z uwagi na większy kąt skrętu kół, promień skrętu jest znacznie mniejszy niż u poprzednika.
Hydraulika siłowa VarioPower to dwa obwody, każdy o przepływie 125 litrów płynu hydraulicznego i ciśnieniu do 280 barów. Instalacja może obsługiwać kilka rodzajów czynności jednocześnie lub jedno szczególnie precyzyjne zadanie. Wydajność jednego obwodu sięga 58 kW. Zaawansowana architektura adaptacyjna osprzętu pozwala zastąpić pompy podłączone do wałka odbioru mocy oraz wysokoprężne silniki w zabudowach, na przykład w przypadku zamiatarek, i zaoszczędzić paliwo, przestrzeń oraz masę ładunkową. Hydraulikę siłową można również zdemontować w celu zwiększenia ładowności Unimoga.


Innowacyjny synergiczny napęd trakcyjny stanowi połączenie hydrostatycznej i manualnej skrzyni biegów, co wpływa na płynne przełączanie trybów podczas jazdy. Dotychczas wymagało to krótkiego postoju. Nowy, komfortowy system Drive-Work-Mode może być używany na przykład wtedy, gdy w trakcie koszenia trawy na poboczu pracę trzeba przerwać z powodu napotkania słupka lub ekranu dźwiękochłonnego. Napęd hydrostatyczny pozwala teraz osiągać prędkość do 50 km/h, a jego wydajność została zwiększona o 20%. Podczas gdy bezstopniowa jazda ogranicza zużycie sprzęgła i zwiększa wydajność pracy, ręczna zmiana biegów pozwala zmniejszyć zużycie paliwa ze względu na wyższą efektywność. Używając elektronicznego, pneumatycznego systemu przełączania biegów (EPS), kierowca inicjuje zmianę przełożenia poprzez wciśnięcie pedału sprzęgła i uruchamia działanie automatycznej przekładni elektronicznej (EAS, opcja) w celu samoczynnego zakończenia operacji. Obsługa nowego systemu synergicznego odbywa się w wygodny sposób, za pośrednictwem przełącznika na kolumnie kierownicy lub dżojstika sterującego hydrauliką.
Na zdolności terenowe Unimoga przekładają się osie portalowe, wysoki prześwit, blokady dyferencjałów, pojedyncze ogumienie oraz rewersyjny układ przełączania biegów, ułatwiający szybką zmianę kierunku jazdy (Electronic Quick Reverse). Wskutek centralnego umieszczenia silnika w nowym modelu wzrosło zakrzywienie ramy. W efekcie Unimog ma teraz niżej położony środek ciężkości przy zachowaniu dużego prześwitu, kluczowego z punktu widzenia zastosowań off-roadowych. Zarówno rama, jak i poprzeczki rurowe są spawane, co gwarantuje wysoką podatność skrętną – do 600 mm podczas jazdy w terenie. Wykrzyż osi do 30 st. jest możliwy dzięki technologii rury teleskopowej w połączeniu ze sprężynami śrubowymi poprzez przegubowe połączenie jej ze skrzynią biegów. Do tego wyjątkowo korzystne kąty natarcia i zejścia (44 st. z przodu, 51 st. z tyłu), kąt rampowy (34 st.) oraz zdolność pokonywania wzniesień (45 st.) zapewniają Unimogowi znakomite warunki do pracy w każdym terenie. Podobnie jak głębokość brodzenia, sięgająca 1200 mm, i kąt nachylenia bocznego równy 38 st. W sytuacjach ekstremalnych kierowcę wspiera dołączany napęd na wszystkie koła, blokady dyferencjałów oraz wspomniany centralny system pompowania opon.
Unimog to ponad 1000 różnych możliwości jego wykorzystania. Światowi producenci osprzętu współpracują intensywnie z Mercedes-Benz Special Trucks w fabryce w Wörth, gdzie Unimog ma obecnie swoją bazę, w celu poszerzenia listy zastosowań. Paleta Unimoga pozwala stosować narzędzia na cztery sposoby. Przewidziano trzy punkty montażowe: z przodu, z tyłu i między osiami, a także przestrzeń do zabudowy nadwozia oraz sprzętu na podwoziu. Narzędzia i sprzęt mogą być zasilane hydraulicznie, mechanicznie lub elektrycznie. Profil użytkowników Unimoga obejmuje władze lokalne, sektor energetyczny, leśny i budowlany, logistykę rolniczą, służby utrzymania dróg i torów oraz wiele innych. Unimog jako uniwersalny pojazd roboczy o właściwościach jezdnych ciężarówki przystosowany jest praktycznie do każdej pracy. Właśnie to czyni go unikalnym w świecie pojazdów użytkowych. Co ciekawe, swoje możliwości udowadnia również jako ciągnik siodłowy w 40-tonowym zestawie, a jego maksymalna prędkość, sięgająca 90 km/h, pozwala poruszać się po autostradach.

Kto testował: Bartosz Biesaga

Co: Unimog

Przeczytaj również
Popularne