Jak powinna wyglądać współczesna terenówka? Czy dostępne na rynku samochody z napędem na 4 koła to samochody terenowe? Aby się o tym przekonać, przetestowaliśmy nowy model Toyoty Land Cruiser 150 Invincible.
Model Land Cruiser jest obecny na rynku od ponad 60 lat. W tym czasie zasłużył na miano legendy wśród samochodów terenowych. Dzięki niezrównanej dzielności w terenie, wyrobił sobie reputację najbardziej niezawodnego i trwałego samochodu 4x4 na świecie. Od momentu jego narodzin w roku 1951 r., jego kolejne generacje znalazły ponad 6 milionów klientów, zabierając ich w najbardziej odległe i wymagające zakątki świata z Antarktydą włącznie.
O wyjątkowości LC decyduje jego trwała konstrukcja ramowa oraz szereg systemów dodatkowych, które wspomagają jazdę, zarówno na drodze, jak i w trudnym terenie.
Można mieć system
No właśnie, zajmijmy się systemami terenowymi nowej 150-ki, która swój debiut miała w tym roku. Zacznijmy od tego, że nowa 150-tka ma zestaw stabilizatorów o zmiennej sztywności (KDSS – Kinetic Dynamic Suspension System), dzięki czemu wzrosły możliwości samochodu w terenie i stabilność prowadzenia na drodze. KDSS pozwala na bezkonkurencyjny wykrzyż kół w trudnym terenie. Podobnie jak do tej pory, dostępne jest także aktywne zawieszenie z trzema trybami pracy: normalnym, komfortowym i sportowym. Dodatkowo tylne zawieszenie ma regulowaną wysokość i system autopoziomowania.
Podobnie jak w poprzednim modelu LC 120, stały napęd na cztery koła obejmuje centralny mechanizm różnicowy typu LSD, który automatycznie rozdziela moment obrotowy na przednią i tylną oś w stosunku 50/50 do ok. 30/70, w zależności od warunków. Dostępna jest także centralna i tylna blokada mechanizmu różnicowego.
Całkowitą nowością jest system A-TRC (active traction control), który daje Toyocie dużą przewagę w terenie nad innymi samochodami 4x4. System ten działa bardzo podobnie do blokad dyferencjałów montowanych w przedniej i tylnej osi. A-TRC rozpoznaje, które koła nie mają przyczepności i ogranicza napęd, przyhamowuje te koła. Napęd jest przekazywany na wszystkie koła z przyczepnością. W praktyce (przetestowane), jak przednie koła wjeżdżają w głębokie dziury i jedno z nich (będące w powietrzu) traci kontakt z podłożem, moc jest przekazywana na koło z przyczepnością, więc samochód z łatwością pokonuje przeszkodę.
Za pokonywanie wzniesień odpowiedzialny jest w LC system Crawl Control, który pozwala automatycznie utrzymywać prędkość podczas podjazdów i zjazdów, szczególnie przydatny w grząskim terenie takim jak piasek czy błoto.
Kolejnym udogodnieniem jest system zewnętrznych kamer Multi Terrain Monitor, obraz jest widoczny na środkowym panelu w kabinie samochodu, tym samym kierowca doskonale widzi teren dookoła auta bez konieczności opuszczania samochodu. Bardzo praktyczne podczas cofania i podczas ciasnych manewrów.
Klasyczne zmiany
Nowy LC dostał także nowo zaprojektowane reflektory przednie ze światłami LED, a grill został zintegrowany w bardziej masywną strukturę. Pionowe poprzeczki grilla przechodzą bezpośrednio w górną część zderzaka, dając wrażenie większej masywności przodu. Reflektory z technologią LED do jazdy dziennej i nocnej mają zupełnie nowy, bardziej pionowy kształt oraz oznaczenia „Land Cruiser” na kloszach. Nowy jest także przedni zderzak i światła przeciwmgielne.
LC wyróżnia się także wyjątkową praktycznością i jakością wnętrza. W zmodernizowanej wersji pojawił się szereg nowych udogodnień: nowy panel górny konsoli centralnej, panel obsługi funkcji terenowych, zestaw zegarów z 4,2-calowym wyświetlaczem centralnym oraz poprawiony projekt trzeciego rzędu siedzeń i nowe możliwości kolorystyki wnętrza.
Dodatkowym atutem każdego szanującego się samochodu terenowego jest moment obrotowy, Toyota zadbała również i o to. Pod maską Land Cruisera 150 może pracować silnik benzynowy V6 o pojemności 4 litrów, mocy 282 KM i maksymalnym momencie obrotowym 385 Nm, lub 3-litrowa jednostka Diesla o mocy 190 KM i 420 Nm, dostępnych już od 1600 obr./min. W przypadku tego drugiego silnika dostępny jest moduł PowerBoost, zwiększający moc do 225 KM i moment obrotowy do 500 Nm.
Podsumowując, Land Cruiser 150 to samochód, który śmiało mogę polecić osobom, które cenią sobie komfort i bezpieczeństwo, ale także kierowcom, którzy zaczynają swoja przygodę z off-roadem. Będziecie mile zaskoczeni możliwościami jakie daje samochód LC 150.
Ja osobiście nie mogę się doczekać, żeby przetestować nowego LC 150 na trasach rajdowych cross-country. LC 120-tka do tej pory z wieloma sukcesami reprezentowała markę, jestem przekonany że 150-tka jest godziwym następcą modelu.
Kto testował: Bartosz Kostołowski (Wicemistrz Polski Cross – Country w klasie T2)
Co: Toyoty 4x4
Gdzie: Dolsk
Kiedy: 19.03.2014
Ile: 150 km
Chyba jedyny samochód na rynku, który łączy zdolności terenówki z komfortem SUV-a.
Jak każdy LC zostanie doceniony dopiero za jakieś 10 lat, kiedy okaże się, że to niezniszczalna maszyna. Oby.