Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Trends

Toyoty 4x4

Jak powinna wyglądać współczesna terenówka? Czy dostępne na rynku samochody z napędem na 4 koła to samochody terenowe? Aby się o tym przekonać, przetestowaliśmy nowy model Toyoty Land Cruiser 150 Invincible.

Model Land Cruiser jest obecny na rynku od ponad 60 lat. W tym czasie zasłużył na miano legendy wśród samochodów terenowych. Dzięki niezrównanej dzielności w terenie, wyrobił sobie reputację najbardziej niezawodnego i trwałego samochodu 4x4 na świecie. Od momentu jego narodzin w roku 1951 r., jego kolejne generacje znalazły ponad 6 milionów klientów, zabierając ich w najbardziej odległe i wymagające zakątki świata z Antarktydą włącznie.
O wyjątkowości LC decyduje jego trwała konstrukcja ramowa oraz szereg systemów dodatkowych, które wspomagają jazdę, zarówno na drodze, jak i w trudnym terenie.

Można mieć system
No właśnie, zajmijmy się systemami terenowymi nowej 150-ki, która swój debiut miała w tym roku. Zacznijmy od tego, że nowa 150-tka ma zestaw stabilizatorów o zmiennej sztywności (KDSS – Kinetic Dynamic Suspension System), dzięki czemu wzrosły możliwości samochodu w terenie i stabilność prowadzenia na drodze. KDSS pozwala na bezkonkurencyjny wykrzyż kół w trudnym terenie. Podobnie jak do tej pory, dostępne jest także aktywne zawieszenie z trzema trybami pracy: normalnym, komfortowym i sportowym. Dodatkowo tylne zawieszenie ma regulowaną wysokość i system autopoziomowania.
Podobnie jak w poprzednim modelu LC 120, stały napęd na cztery koła obejmuje centralny mechanizm różnicowy typu LSD, który automatycznie rozdziela moment obrotowy na przednią i tylną oś w stosunku 50/50 do ok. 30/70, w zależności od warunków. Dostępna jest także centralna i tylna blokada mechanizmu różnicowego.
Całkowitą nowością jest system A-TRC (active traction control), który daje Toyocie dużą przewagę w terenie nad innymi samochodami 4x4. System ten działa bardzo podobnie do blokad dyferencjałów montowanych w przedniej i tylnej osi. A-TRC rozpoznaje, które koła nie mają przyczepności i ogranicza napęd, przyhamowuje te koła. Napęd jest przekazywany na wszystkie koła z przyczepnością. W praktyce (przetestowane), jak przednie koła wjeżdżają w głębokie dziury i jedno z nich (będące w powietrzu) traci kontakt z podłożem, moc jest przekazywana na koło z przyczepnością, więc samochód z łatwością pokonuje przeszkodę.


Za pokonywanie wzniesień odpowiedzialny jest w LC system Crawl Control, który pozwala automatycznie utrzymywać prędkość podczas podjazdów i zjazdów, szczególnie przydatny w grząskim terenie takim jak piasek czy błoto.
Kolejnym udogodnieniem jest system zewnętrznych kamer Multi Terrain Monitor, obraz jest widoczny na środkowym panelu w kabinie samochodu, tym samym kierowca doskonale widzi teren dookoła auta bez konieczności opuszczania samochodu. Bardzo praktyczne podczas cofania i podczas ciasnych manewrów.

Klasyczne zmiany
Nowy LC dostał także nowo zaprojektowane reflektory przednie ze światłami LED, a grill został zintegrowany w bardziej masywną strukturę. Pionowe poprzeczki grilla przechodzą bezpośrednio w górną część zderzaka, dając wrażenie większej masywności przodu. Reflektory z technologią LED do jazdy dziennej i nocnej mają zupełnie nowy, bardziej pionowy kształt oraz oznaczenia „Land Cruiser” na kloszach. Nowy jest także przedni zderzak i światła przeciwmgielne.
LC wyróżnia się także wyjątkową praktycznością i jakością wnętrza. W zmodernizowanej wersji pojawił się szereg nowych udogodnień: nowy panel górny konsoli centralnej, panel obsługi funkcji terenowych, zestaw zegarów z 4,2-calowym wyświetlaczem centralnym oraz poprawiony projekt trzeciego rzędu siedzeń i nowe możliwości kolorystyki wnętrza.
Dodatkowym atutem każdego szanującego się samochodu terenowego jest moment obrotowy, Toyota zadbała również i o to. Pod maską Land Cruisera 150 może pracować silnik benzynowy V6 o pojemności 4 litrów, mocy 282 KM i maksymalnym momencie obrotowym 385 Nm, lub 3-litrowa jednostka Diesla o mocy 190 KM i 420 Nm, dostępnych już od 1600 obr./min. W przypadku tego drugiego silnika dostępny jest moduł PowerBoost, zwiększający moc do 225 KM i moment obrotowy do 500 Nm.
Podsumowując, Land Cruiser 150 to samochód, który śmiało mogę polecić osobom, które cenią sobie komfort i bezpieczeństwo, ale także kierowcom, którzy zaczynają swoja przygodę z off-roadem. Będziecie mile zaskoczeni możliwościami jakie daje samochód LC 150.
Ja osobiście nie mogę się doczekać, żeby przetestować nowego LC 150 na trasach rajdowych cross-country. LC 120-tka do tej pory z wieloma sukcesami reprezentowała markę, jestem przekonany że 150-tka jest godziwym następcą modelu.

Kto testował: Bartosz Kostołowski (Wicemistrz Polski Cross – Country w klasie T2)

Co: Toyoty 4x4

Gdzie: Dolsk

Kiedy: 19.03.2014

Ile: 150 km

Chyba jedyny samochód na rynku, który łączy zdolności terenówki z komfortem SUV-a.

Jak każdy LC zostanie doceniony dopiero za jakieś 10 lat, kiedy okaże się, że to niezniszczalna maszyna. Oby.

Przeczytaj również
Popularne