Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Trends

Renault - Odnowione Kangoo

Renault chwali się pozycją lidera na rynku samochodów dostawczych w Europie i teraz odnowił gamę Kangoo, który to model przede wszystkim zadziwia liczbą oferowanych wersji.

Jesienią 1997 r. z fabryki zlokalizowanej we francuskiej miejscowości Maubeuge, w pobliżu granicy z Belgią, zaczęły wyjeżdżać modele Kangoo. Przyjęły się bardzo dobrze, dlatego w niewielkim zakresie były modernizowane. Dopiero w 2007 r. pojawiła się II generacja tego pojazdu. W 2010 r. była wydłużona wersja Maxi, rok później elektryczna Z.E., a teraz od 2013 r. wytwarzany jest pojazd marketingowo określany jako Nowy Kangoo, a fabrycznie Kangoo II faza 2.

Wzornictwo nadwozia
W porównaniu z poprzednio wytwarzanymi pojazdami, obecnie wyjeżdżający z fabryki wyróżnia się przede wszystkim wzornictwem przedniej części nadwozia. Nawiązuje do nowej stylistyki marki stosowanej w chwalonym Clio. Nowy jest kształt lamp przednich o migdałowym wykroju, nowe są przednie błotniki i pokrywa komory silnika oraz powiększone logo marki. Masywnie wygląda przedni zderzak, bardziej niż u poprzednika wysunięty do przodu, stanowi jedną całość z otworem wlotu powietrza do komory silnika. Jak poprzednio, wykonano go z tworzywa sztucznego i łatwo go wymienić w razie uszkodzenia.
Bardziej niż w modelach przed modernizacją zróżnicowano wystrój zewnętrzny nadwozi osobowych, furgonowych i wersji Z.E. Kangoo. Na przykład w odmianach osobowych – kombivanach – w ścianie przedniej obok logo marki umieszczono chromowane listwy ozdobne.
Najbardziej chciano wyróżnić wersję elektryczną pojazdu. Logo, obok niego dwie listwy na przodzie i obramowanie tylnych lamp zespolonych mają niebieski odcień. Po odchyleniu w bok przednie logo odsłania gniazdo do ładowania akumulatorów, a wlew paliwa potrzebny pojazdom z silnikami spalinowymi po prostu zaślepiono.
Wersja elektryczna Z.E. ma też wyróżniający się zestaw wskaźników: poziomu naładowanego akumulatora, miernika oszczędności energii i prędkościomierza – wszystkie w niebieskim kolorze.
Odnowione Kangoo otrzymało nową deskę rozdzielczą, której wzornictwo i kolorystyka – czarna, by nie powstawały odblaski w szybie – przypomina rozwiązania stosowane w nowych modelach Renault: Clio i Captur. W konsoli środkowej umieszczono urządzenia sterowania nawiewem powietrza i klimatyzacją oraz radioodbiornik nowej generacji. Dostępny jest też system Renault R-Link skupiający w jednym miejscu funkcje multimedialne (radio, nawigacja, zestaw głośnomówiący Bluetooth i gniazdo do podłączenia przenośnych urządzeń audio) wyświetlane na ekranie dotykowym.

Wersje pojazdu
Kangoo występuje aż w 15 wersjach nadwozia. Tak naprawdę nową wersją jest ta z trzema miejscami z przodu. Na oddzielonej od fotela kierowcy kanapie można okazjonalnie przewozić dwie osoby. Nie mają one dostatecznego miejsca, ale dwuczęściowa kanapa ma oparcia składane na siedzisko i wtedy można przewozić dłuższe przedmioty niż te, które mieszczą się w przestrzeni ładunkowej. Aby uzyskać więcej miejsca dla dwóch pasażerów zmniejszono grubość poszycia wewnętrznego drzwi od strony pasażera i dźwignię hamulca postojowego (ręcznego) typu lotniczego zastąpiono klasyczną dźwignią mniej ograniczającą miejsce na nogi siedzącej w środku osoby. A w ogóle to wersje nadwoziowe Kangoo utworzono w podziale na 3 grupy: Compact to dwa najkrótsze furgony z dwoma i trzema miejscami, Kangoo/Express – furgony jak w Compact i furgon Z.E. oraz wersja 5-osobowa, Kangoo Maxi i Grand Kangoo – wersje długie składające się z furgonów 2- i 3-miejscowych, furgonu 2-miejscowego Z.E., wersji 5-miejscowej spalinowej i Z.E. oraz wersji 7-osobowej. Pojazdy występują w 3 wersjach o zróżnicowanej długości nadwozia, najczęściej wyróżniane według rozstawu osi: 2313, 2697 i 3081 mm.
Kangoo można wybierać z napędem elektrycznym i silnikiem spalinowym – do wyboru. Silniki spalinowe mają po 4 cylindry. Benzynowy o pojemności skokowej1598 cm3 i mocy 105 KM współpracuje z mechaniczną skrzynią biegów o 5 przełożeniach do jazdy w przód. Silniki wysokoprężne o jednakowej pojemności skokowej 1461 cm3 i zróżnicowanej mocy 75, 90 oraz 110 KM, z bezpośrednim wtryskiem paliwa systemu common-rail, współpracują z mechanicznymi 5-biegowymi skrzyniami, a silnik 110 KM z mechaniczną 6-biegową skrzynią.
Nowością wśród silników Kangoo jest benzynowa jednostka napędowa Energy TCe o mocy 115 KM uzyskiwanej z pojemności skokowej 1197 cm3. Ten nowy silnik, od 2012 r. stosowany w Megane, ma bezpośredni wtrysk benzyny i turbodoładowanie, osiąga moment obrotowy 190 Nm porównywalny z silnikiem wolnossącym o pojemności skokowej 2 litrów. W Kangoo będzie dostępny od września 2013 r., nie jest przewidziany na polski rynek.

Jakość wykonania i właściwości użyteczne
Renault Kangoo zbudowano z wykorzystaniem płyty podłogowej i układu jezdnego osobowego minivana Scenic. Było to już znane rozwiązanie z uprzednio wytwarzanego pojazdu, skoncentrowano się więc na poprawie tzw. jakości postrzeganej. Starano się osłonić widoczne śruby, poprawić wygląd zgrzein punktowych i dokładność spasowania elementów, bardziej równomiernie nakładać masy uszczelniające i uzyskać bardziej jednolity kolor na nadwoziu. W działaniach tych brali udział specjaliści z niemieckiej firmy Daimler-Benz, dla której od 2012 r. produkowane jest Kangoo – z widocznymi zmianami – pod nazwą Mercedes-Benz Citan.
W ramach poprawy jakości przeprowadzono też prace nad zmniejszeniem hałaśliwości pojazdu, obejmowały one zarówno izolację akustyczną nadwozia, jak i głośność silników. Tym samym podniesiono poziom komfortu jazdy. A jeśli już wspominam o wygodzie jazdy, to w Kangoo dobrze pracuje zawieszenie kół, wygodne jest miejsce kierowcy, precyzyjnie działają urządzenia sterowania, silniki, benzynowy i wysokoprężne nadają pojazdowi wystarczającą dynamikę, a te wysokoprężne bardzo mało zużywają paliwa. Silnik elektryczny natomiast pracuje bezszelestnie, dlatego nowością w Kangoo jest generator zewnętrznego dźwięku: Z.E. Voice, ostrzegający pieszych o zbliżającym się samochodzie elektrycznym.
Kangoo w stosunku do niewielkich wymiarów zewnętrznych ma dużą przestrzeń użytkową, od 2,3 do 4,6 m3. Poza tym łatwy jest dostęp do tej przestrzeni przez otwory odsłaniane po przesunięciu bocznych drzwi (z wyjątkiem furgonów Compact) i otwarciu tylnych drzwi dwuskrzydłowych lub uniesieniu drzwi w wersjach osobowych.
Na unowocześnione Kangoo już od lutego 2013 r. składane są zamówienia we Francji, u nas od czerwca br. Ceny: od 51 200 zł netto za małą furgonetkę do 83 900 zł za pojazd z napędem elektrycznym.

Kto testował: Zdzisław Podbielski

Co: Renault Kangoo

Gdzie: Pont sur Sambre (Francja)

Kiedy: 14.05.2013

Ile: 200 km

Ergonomia miejsca kierowcy, zawieszenie kół, funkcjonalność nadwozia.

Mało osłonięte blachy wnętrza nadwozia osobowego.

Przeczytaj również
Popularne