Nawet udane i cieszące się sporym wzięciem samochody muszą przechodzić w końcu kuracje odmładzające. Przykładem jest miejski crossover Peugeot 2008, który doczekał się zmian w ciągu trzech lat od debiutu.
Peugeot 2008 oraz inne miejskie crossovery segmentu B sprzedają się w Europie znakomicie. Jeszcze w 2005 roku Europejczycy kupili zaledwie 37,8 tys. aut tego segmentu, a przed rokiem było to już 1 mln 41 tys. samochodów. W ciągu trzech lat od debiutu Peugeot sprzedał na świecie ponad 600 tys. egzemplarzy modelu 2008, a na ten rok Francuzi planują przekroczyć liczbę dwustu tys. wyprodukowanych aut w ciągu jednego roku. Ma im w tym pomóc wdrożenie do produkcji zmodernizowanego modelu 2008.
Crossover z lwem na masce wykorzystuje garściami elementy modelu 208. Powstał on w oparciu o tę samą platformę podwoziową i dzieli z mniejszym bratem aż dwie trzecie podzespołów. Rozstaw osi crossovera Peugeota jest identyczny jak w miejskim 208 – 254 cm, podobnie jak szerokość – 183 cm. Za to góruje nad nim wysokością większą o 9,6 cm (155,6 cm) oraz prześwitem większym o 2,5 cm (16 cm). W odmłodzonym modelu zauważymy bardziej poziomo ustawioną maskę, pionowy grill z umieszczonym na nim logo Peugeot oraz nowe, ciemne wypełnienie przednich reflektorów. Z boku nadwozia producent zdecydował się na poszerzenie nadkoli, co optycznie czyni samochód wyższym, oraz wprowadzenie nowych wzorów felg. Terenowego sznytu modelowi 2008 nadają m.in. czarne ochronne listwy w dolnej części zderzaków i na progach, a rekreacyjnego charakteru ‒ relingi dachowe. Zmianom uległ również wkład tylnych lamp. Odmłodzony model możemy nabyć również w jednym z trzech nowych kolorów.
W przytulnym wnętrzu modelu 2008 zastosowano deskę rozdzielczą znaną z miejskiej 208. Wyróżnikiem crossovera na tle rywali jest niewielka umieszczona bardzo nisko kierownica, nad której wieńcem odczytujemy dane na zestawie zegarów. Pośrodku deski znajduje się duży wyświetlacz multimedialny, którego funkcjonalność uległa poprawie dzięki wyposażeniu w funkcję Mirror Screen. Za dopłatą na ekranie tym możemy również śledzić obraz z kamery cofania. Tylna kanapa dzielona w układzie 1/3‒2/3 umożliwia zwiększenie pojemności bagażnika z 350 litrów do 1194 litrów. Szkoda, że jej oparć nie można pochylać, a całej kanapy przesuwać.
Crossover Peugeota jest oferowany z 3-cylindrowym silnikiem benzynowym PureTech o pojemności 1,2 litra w trzech wariantach mocy: 82, 110 lub 130 KM. W gamie znajdziemy także diesle 1.6 BlueHDi dostępne w mocach 75, 100 lub 120 KM. Wszystkie jednostki o mocy do 100 KM włącznie przenoszą napęd na koła przednie poprzez 5-biegową skrzynię mechaniczną, a mocniejsze wersje poprzez przekładnię 6-biegową. Wariant benzynowy o mocy 110 koni jest też dostępny ze skrzynią automatyczną EAT6.
Ciekawym rozwiązaniem, dostępnym opcjonalnie z silnikami o mocy powyżej 100 KM, jest system Grip Control optymalizujący trakcję przedniej osi przy ograniczonej przyczepności. Do wyboru mamy pięć trybów: Standardowy, Śnieg, Off-Road, Piasek i ESP Off. Zaawansowana elektronika nie czyni Peugeota terenówką, jednak samochód ten sprawniej radzi sobie w kopnym piasku czy na błocie niż pozbawione wspomagaczy klasyczne auta przednionapędowe. Od tego roku w Peugeocie 2008 dostępny jest już system automatycznego hamowania do prędkości 30 km/h oraz układ Park Assist.
Crossover Peugeota wytwarzany jest we Francji w fabryce Mulhouse, w chińskim Wuhan (od 2014 roku) oraz brazylijskim Porto Real (od 2015 r.).
Kto testował: Przemysław Dobrosławski
Co: Peugeot 2008 1.2 PureTech
Gdzie: Kielce
Kiedy: 13‒14.06.2016
Ile: 300 km
Praktyczne nadwozie, dużo miejsca nad głowami, zestrojenie zawieszenia, pewne prowadzenie, żwawy silnik PureTech.
Brak uchwytów w podsufitce, brak możliwości regulacji oparć tylnej kanapy.