Opel ma wyjątkowe powody do zadowolenia z wyników sprzedaży na rynku polskim. W dużej mierze udało się je osiągnąć dzięki znakomitym wynikom sprzedaży nowej Astry oraz rosnącej popularności aut dostawczych. Poza imponującymi wynikami, importer chwali się również ambitnymi planami na przyszłość.
W zeszłym roku zarejestrowano na rynku polskim prawie 32 tys. samochodów osobowych i dostawczych marki Opel. Gdyby uwzględnić modele dostarczone dla policji, które nie są liczone w oficjalnych statystykach, byłoby to ponad 32 tys. pojazdów. To najlepszy wynik od 11 lat. Rok 2016 zapowiada się jeszcze lepiej, gdyż w pierwszym półroczu dostarczono polskim nabywcom ponad 19 tys. Opli. Przypomnijmy, że jeszcze cztery lata temu było to ok. 11 tys. pojazdów. Rekordowy okazał się czerwiec br., w którym z salonów wyjechało ponad 3,5 tys. aut. To najlepszy wynik od 16 lat. Wojciech Mieczkowski, dyrektor zarządzający General Motors Poland, jako powód dobrych wyników wskazuje bogatą gamę modeli, których średni wiek nie przekracza trzech lat. Jednocześnie dodaje, że w 2014 roku średni wiek produktów Opla wynosił pięć lat.
Motorem napędowym sprzedaży Opla w Polsce w zakresie aut osobowych jest Astra, której sprzedano już w tym roku ponad 7 tys. szt., czyli 40% więcej niż w tym samym okresie zeszłego roku. Model ten stał się też najchętniej wybieranym samochodem wśród klientów indywidualnych. Od jesieni zeszłego roku w Europie zamówiono ponad 200 tys. szt. tego modelu. W samych Niemczech sprzedaż wzrosła w pierwszym półroczu o połowę, w zestawieniu z pierwszym półroczem 2015 roku. Dobre wyniki, tak w Polsce, jak i innych krajach europejskich, mają pomóc utrzymać zmodernizowana Zafira, Mokka X, a w przyszłym roku nowa Insignia. Dzięki m.in. tym modelom i w przyszłym roku średni wiek modeli Opla nadal będzie wynosił ok. trzech lat.
Modele użytkowe priorytetem
Importer zdradził bardzo ambitne plany marki związane z segmentem aut użytkowych. Do 2022 roku Opel chce sprzedawać ok. 150 tys. samochodów dostawczych na Starym Kontynencie i osiągnąć pozycję wicelidera rynku. W zeszłym roku było to ok. 100 tys. pojazdów, co dało Oplowi czwartą pozycję na rynku europejskim. Dodajmy, że wynik ten był o 24% lepszy niż rok wcześniej. Udział w europejskim rynku dostawczaków sięgnął przed rokiem 9%. Samochody dostawcze Opla zyskiwały również coraz większą popularność wśród klientów nad Wisłą. Łącznia sprzedaż marki w tym segmencie rynku wyniosła 2594 samochody, czyli o ponad 52% więcej niż w 2014 roku, kiedy to do klientów trafiło 1698 pojazdów. Udział w rynku samochodów dostawczych wzrósł o 31% do 4,87 pproc. Największy, bo aż ponad 100%, wzrost zanotował model Movano, równie imponujący, prawie 74-proc. wynik uzyskał model Combo w wersji Van. Sporym zainteresowaniem cieszą się także modele Vivaro i Movano w osobowej wersji bus. W 2015 roku klienci kupili łącznie 1108 tego typu pojazdów, czyli o ponad 60% więcej niż w 2014 roku. Ten trend wzrostowy był kontynuowany również w I połowie br. Liczba sprzedanych samochodów dostawczych w Polsce w ciągu minionych sześciu miesięcy osiągnęła już 1510 samochodów, co daje ponad 45% wzrostu w stosunku do tego samego okresu poprzedniego roku. Przypomnijmy, że jeszcze w 2012 roku Opel dostarczył w tym samym okresie na rynek ok. 500 dostawczaków. Sprzedaż, nie tylko w przypadku Opla, nakręca w dużej mierze zbliżające się wprowadzenie normy Euro 6. Tańsze i mniej skomplikowane technicznie pojazdy z normą Euro 5 będzie można produkować jedynie do końca sierpnia br. Można się spodziewać, że po tym okresie sprzedaż wyraźnie wyhamuje. Biorąc jednak pod uwagę dobre prognozy dla rozwoju gospodarki, sprzedaż raczej nie załamie się.
Zabudowy nową siłą Opla
Przedstawiciele Opla doskonale zdają sobie sprawę z faktu, że bez szerokiej oferty zabudów nie można liczyć na większe sukcesy w segmencie dostawczym. W ciągu kilku lat udało im się znacząco rozbudować ofertę w tym zakresie na rynku polskim. Obecnie importer oferuje w swojej sieci ponad 800 różnych zabudów, a dzięki nim już ponad połowa sprzedawanych samochodów wyjeżdża z salonu z zabudową. Zresztą wzrost liczby sprzedawanych zabudów to specyfika nie tylko polskiego rynku. W ciągu dwóch ostatnich lat sprzedaż aut dostawczych Opla z zabudową podwoiła się w całej Europie.
Kto testował: Przemysław Dobrosławski
Co: Opel