Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
FED 2025

Mercedes-Benz Citan

Tak, to nie żart. Dzień po dniu w stolicy odbyły się dwie duże imprezy, podczas których oficjalnie zaprezentowano polskim odbiorcom nowy samochód dostawczy Mercedesa. My skorzystaliśmy z zaproszenia Salonu Mercedes-Benz Warszawa.

Pokazy różne, aczkolwiek temat ten sam – mały dostawczy pojazd spod znaku trójramiennej gwiazdy. Ma uzupełnić gamę tego typu samochodów w ofercie Mercedesa. Przeznaczony do niewielkiej dystrybucji, dla małych firm lub transportu pomocniczego w dużych przedsiębiorstwach. O wszechstronności zastosowania świadczą trzy wersje nadwozia: furgon, kombi oraz mieszana – Mixto.
Do tego dochodzą trzy możliwości rozstawu osi, która wynosi odpowiednio 2313, 2697 lub 3081 mm. Dzięki temu długość powierzchni ładunkowej osiąga maksymalnie 2137 mm, a przy złożeniu fotela obok kierowcy w wersji furgon 2886 mm. Wysokość przestrzeni ładunkowej sięga 1258 mm. Daje to maksymalną przestrzeń towarową do 3,8 m3. Ładowność w zależności od wersji zawiera się w przedziale 490–810 kg. Dogodny dostęp zapewnia dwoje drzwi przesuwnych wraz z dwuskrzydłowymi drzwiami tylnymi, otwieranymi pod kątem 180o. Żeby jeszcze bardziej zadowolić klientów, w opcji jest klapa dachowa oraz hak holowniczy. Są też dodatkowe bagażniki dachowe. Zresztą lista dodatków jest bardzo długa, jak przystało na koncern ze Stuttgartu.
Klienci mają do dyspozycji cztery wersje silnikowe: trzy na olej napędowy oraz jedną benzynową. Ta ostatnia, mająca 1,2 l pojemności i 114 KM mocy, będzie dostępna od III kw. 2013 r. Wszystkie jednostki wysokoprężne mają 1461 cm3 pojemności skokowej oraz odpowiednio 75, 90 i 110 KM. Najmocniejszego diesla można otrzymać od II kw. 2013 r. Każdy silnik spełnia normę Euro 5, w zależności od wersji steruje nim 5- lub 6-biegowa skrzynia manualna. Duży nacisk położono na spalanie. Koncern podaje, że z pakietem BlueEfficiency średnie zużycie wynosi 4,3 l/ 100 km. Polega to na zastosowaniu opon o zmniejszonym oporze toczenia, funkcji start-stop oraz systemu zarządzania akumulatorem i alternatorem. Jednak wiadomo, że w przypadku samochodów użytkowych spalanie jest bardzo zależne od ładunku, więc tę wartość należy traktować jedynie informacyjnie, zaś podczas eksploatacji stosować zasady ekonomicznego użytkowania, w czym ma pomóc m.in. wskaźnik optymalnego momentu zmiany biegu.
Kabina kierowcy jest skromna, ale funkcjonalna. Konstruktorzy nie myśleli o wyszukanych materiałach i dodatkach. To miejsce pracy, gdzie liczą się ergonomiczność i funkcjonalność. Zresztą, jak wspomniano wyżej, dla wymagających są przewidziane dodatkowe opcje. Centralny zamek lub przygotowanie do montażu radia np. dostajemy w standardzie, ale już sterowaną manualnie klimatyzację trzeba zamówić.
Mercedes Benz Citan jest dostępny na polskim rynku w cenie od 51 320 zł netto. Koncern oferuje szerokie możliwości finansowania. Jest więc dogodny kredyt lub leasing. Ten drugi może być z oprocentowaniem stałym lub zmiennym, w naszej walucie lub euro. Mamy też leasing z wysoką wartością końcową gwarantowaną przez importera. Do tego dochodzi szeroka oferta ubezpieczeniowa. Dostępna jest także opcja CharterWay z takimi wariantami jak: service, service leasing lub wynajem. Do tego dochodzi opcja gwarancji mobilności przez cały okres eksploatacji – MobiloVan. Po szczegóły odsyłamy do salonów sprzedaży.
Podczas prezentacji w stołecznym salonie roczne zapotrzebowanie na tego typu pojazdy w Polsce oszacowano na 16–18 tys. sztuk. Mercedes na pewno będzie chciał swoim zupełnie nowym modelem uszczknąć jak najwięcej z tej puli. Czas pokaże, czy mu się to uda. Już w trakcie uroczystego wieczoru zespół doradców służył zaproszonym gościom, a byli wśród nich głównie klienci, pełną informacją o nowym produkcie.

Kto testował: Klaudiusz Madeja

Co: Mercedes-Benz Citan

Gdzie: Warszawa

Kiedy: 28.10.2012

Ile: 0 km

Przeczytaj również
Popularne