Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
FED 2025

Mazda CX-3 - Miejski crossover

Tytuł może wydawać się dość dziwny, bo crossover to przecież samochód pozwalający użytkownikowi zjechać z utwardzonej drogi. Nie przejedzie tam, gdzie rasowa terenówka, ale po drodze polnej przejedzie.

Z badań przeprowadzonych przez producentów crossoverów wynika, że aż 70% użytkowników nie zjeżdża nimi z utwardzonych dróg. Najczęściej jeździ w ruchu miejskim. Po co więc im crossover? Odpowiedź nie zaskakuje: wygląda atrakcyjniej niż klasyczna osobówka, a kierowca i pasażerowie czują się bezpieczniej. A jak jeździ się w mieście, to łatwiej mniejszym pojazdem manewrować i zaparkować. Z wymienionych powodów coraz większą popularność zyskują mniejsze, takie miejskie crossovery, dlatego w swoim profilu produkcyjnym ma je już wiele firm. Także Mazda, ale jej model CX-3, jak i podobnej konstrukcji innych producentów, ma ograniczoną zdolność poruszania się w terenie. Nawet wówczas, gdy jest wyposażony w układ napędowy na 4 koła.

Ograniczone możliwości terenowe

CX-3 ma niewielki prześwit podwozia nad podłożem wynoszący 160 mm i długi zwis przedni 910 mm. Nawet sam producent nie zaleca jazdy terenowej i w fabrycznej instrukcji obsługi znajdujemy zapis: „Tego samochodu nie zaprojektowano do jazdy w terenie ani do uczestnictwa w rajdach samochodowych. Nie próbuj jeździć nim po nierównych lub kanciastych podłożach…” i dalej: „Mimo iż samochód ten wyposażono w napęd na cztery koła (4WD), powinno się go prowadzić w sposób jak pojazd bez napędu na 4 koła”. Nie sugerujmy się więc wyglądem uterenowionego samochodu, gdyż przeznaczony on jest do ruchu raczej po utwardzonych drogach. A napęd na 4 koła będzie pomocny np. na śliskiej nawierzchni. Włączy się automatycznie (bez udziału kierowcy), gdy przednie koła zaczynają się ślizgać. Zespół sprzęgłowy (sprzęgło wielotarczowe sterowane elektromagnetycznie) zamontowany przy osi tylnej pojazdu spowoduje włączenie napędu na obie osie jezdne. Pojazd będzie stabilny w ruchu.

Wygoda jazdy

Stabilność w ruchu pojazdu, nawet niezależnie od włączenia napędu 4x4, uzyskano przy zachowaniu wygody jazdy. Przez dobór tzw. charakterystyki zawieszenia. To zawieszenie jest na tyle miękkie, że doskonale tłumi nierówności podłoża i pokonywanie nawet długich odległości nie powoduje nadmiernego zmęczenia jadących. Tym bardziej że wnętrze nadwozia jest przestronne, ale dla 4 osób i bagażu. Fotele przednie bardzo dobrze ukształtowano, anatomicznie – podtrzymują biodra i plecy jadących. Wygodna jest też tylna kanapa, na niej siedzący pasażerowie mają dużo miejsca na nogi, ale szerokość tylnej kanapy na wysokości podłokietników wynosi 126 cm. To zbyt mało na jazdę, zwłaszcza na duże odległości, dla 3 osób. Ta stosunkowo niewielka szerokość nadwozia wynika z konstrukcyjnego założenia pojazdu, który zbudowano na płycie podłogowej samonośnego nadwozia segmentu B, a więc z Mazdy 2.

Wnętrze nadwozia

Podobnie jak i cały pojazd, jego wnętrze wykonano na dobrym poziomie jakościowym. Dokładnie zmontowano z użyciem dobrej jakości materiałów. Kierowca ma fotel z regulacją wysokości, ale siedzi dość nisko w stosunku do dolnej krawędzi przedniej szyby i od ściany przedniej pojazdu widzi drogę zbyt daleko. To rezultat też wysoko poprowadzonej linii pokrywy komory silnika. Przed sobą ma oryginalnie opracowaną tablicę rozdzielczą z centralnie umieszczoną tarczą obrotomierza, a w niej cyfrowy wyświetlacz prędkości jazdy, która to prędkość jest powtórzona w wysuwającej się płytce umieszczonej przed przednią szybą. Ergonomicznie rozmieszczono urządzenia sterowania pojazdem, które działają bardzo precyzyjnie, w tym wprost świetne wspomaganie układu kierowniczego i dźwignia zmiany biegów. We wnętrzu nadwozia jest dużo schowków i miejsc na podręczne przedmioty, np. w tunelu środkowym, w tablicy rozdzielczej, kieszenie w 4 drzwiach (w tylnych małe), w oparciu fotela przedniego pasażera i wgłębienie w półce osłaniającej bagażnik. Sam bagażnik ma objętość podobną do klasycznych samochodów osobowych segmentu B. Wynosi ona 350 dm3 i będzie nieco mniejsza gdy zamówimy system nagłośniający Bose z głośnikiem niskotonowym (Subwoofer) umieszczonym w bagażniku. W bardzo łatwy sposób można powiększyć przestrzeń bagażową. Składamy bowiem dzielone 60:40 oparcie na siedzisko, uzyskując podłogę bagażnika o długości 145 cm i wtedy objętość bagażnika mierzona do dachu wynosi 1260 dm3.

Wyposażenie pojazdu i silniki

Samochód seryjnie wyposażono w urządzenia wspomagające jazdę kierowcy i oferowany jest bogaty pakiet, np. akcesoriów wyróżniających wygląd pojazdu. Na szczególną uwagę zasługuje stosowana przez Mazdę technologia Skyactiv, która to technologia ingeruje w konstrukcję układu napędowego, nadwozia i podwozia przyczyniając się do podniesienia poziomu bezpieczeństwa i zmniejszenia zanieczyszczeń emitowanych do atmosfery, a więc zmniejszenia zużycia paliwa.
Do napędu CX-3 możemy wybierać spośród dwóch silników, benzynowego 1998 cm3 o mocy 120 i 150 KM oraz wysokoprężnego 1499 cm3 o mocy 105 i 150 KM. Przy tym silniki benzynowe mogą być kompletowane ze skrzynią mechaniczną lub automatyczną, a diesel 105 KM ze skrzynią automatyczną. Obie skrzynie mają 6 przełożeń do jazdy w przód. Największą dynamiką dysponuje pojazd napędzany silnikiem benzynowym 150 KM zestawionym z mechaniczną skrzynią biegów, rozpędzanie od 0 do 100 km/h trwa zaledwie 8,7 s. Samochody z silnikami benzynowymi o mocy 150 KM mają układ odzyskiwania energii nazwany i-ELOOP wyposażony w kondensator ładowany z chwilą, gdy kierowca przestanie naciskać pedał przyspieszania. Energia zmagazynowana w kondensatorze wykorzystywana jest do zasilania urządzeń elektrycznych, tym samym więcej energii z paliwa kieruje się do napędu samochodu, co skutkuje zmniejszonym zużyciem paliwa. Uzupełnieniem systemu i-ELOOP jest system start-stop (i-STOP) wyłączający silnik na krótkim postoju, np. przy drogowej sygnalizacji świetlnej. Do ponownego rozruchu silnika wykorzystuje się energię spalania przez odpowiednie ustawienia tłoka w cylindrze. Jest to oryginalne rozwiązanie Mazdy.

 

Kto testował: Zdzisław Podbielski

Co: Mazda CX-3 2.0 150 KM

Gdzie: Warszawa, Pomorze, Warmia i Mazury

Kiedy: 23‒30.09.2016

Ile: 843 km

Wysoka jakość wykonania, precyzyjne działanie urządzeń sterowania, oryginalne wzornictwo nadwozia, wygoda jazdy, dynamika pojazdu.  

Zbyt duże martwe pole widzenia przed pojazdem i ograniczone niewielkim prześwitem możliwości poruszania się po nierównym podłożu.

Przeczytaj również
Popularne