Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Trends

Mazda 2 - Przyzwoita konstrukcja

Mazda szczyci się wytwarzaniem samochodów o dopracowanej konstrukcji i nie ulega panującej modzie stosowania czasem wątpliwej przydatności rozwiązań technicznych.

Model Mazda2 zaprezentowano jesienią 2002 r., a następca miał swój debiut w marcu 2007 r. Na polski rynek trafił on w czerwcu 2008 r. Od poprzednika różnił się konstrukcyjnie i technologicznie. Nowość nie przypominała już minivana jak poprzednik, a miała smukłe nadwozie typu hatchback 3- i 5-drzwiowe z ku przodowi pochyloną ścianą tylną. Co ciekawe, nowość nie była już wytwarzana w Europie, a w Japonii. Z biegiem lat samochód poddawano modernizacji. Już jesienią 2007 r. do oferty silników benzynowych dołączono diesla, w 2010 i 2011 r. nieco unowocześniono nadwozie (facelifting), a podczas paryskiego salonu samochodowego wczesną jesienią 2014 r. zademonstrowano pojazd z nowym nadwoziem i nową gamą silników do wyboru.

Nowe nadwozie
W porównaniu do pojazdu z 2007 r. i jego kolejnych modernizacji, nadwozie Mazdy2 od 2014 r. ma odmienną stylizację i konstrukcję. Stylizacja ta nawiązuje (jak twierdzi producent) do sylwetki prędko biegających gepardów. Mazda2, nawet gdy stoi w miejscu, sprawia wrażenie, jakby była w ruchu. Dotyczy to i innych modeli tej marki, których nadwozia wzorniczo opracowano według filozofii Kodo, czyli „dusza ruchu”.
Nowe nadwozie od tego z 2007 r. ma o 175 mm większą długość, o 20 mm większą wysokość i jest połączone z płytą podłogową, która umożliwiła zwiększenie rozstawu osi o 80 mm, i, co ciekawe, wyglądający na wydłużony przód nadwozia ma teraz o 70 mm mniejszy zwis przedni (815 mm). Zwiększone wymiary zewnętrzne wpłynęły na zwiększenie miejsca użytecznego. Wnętrze nadwozia, jak na pojazd segmentu B, jest przestronne. Siedząc na przednich fotelach, odnosi się wrażenie jazdy samochodem wyższego segmentu. To zasługa wystroju wnętrza nadwozia, wykonanego z dobrej jakości materiałów i estetycznie. Fotele przednie dobrze ukształtowano do ciała jadących, którzy mają dużo miejsca na nogi oraz nad głowami. O pozycji kierowcy jeszcze wspomnę, natomiast dwie osoby jadące z tyłu będą zadowolone ze swoich miejsc. Jeśli tam usiądzie trzecia osoba zmniejszymy wygodę jazdy – jak w wielu innych samochodach – ze względu na szerokość miejsca: mierzona na wysokości podłokietników w tylnych drzwiach wynosi około 1300 mm.
W nadwoziach typu hatchback dostęp do bagażnika ułatwiają unoszone drzwi w ścianie tylnej nadwozia, tak jest w Mazdzie2, ale dolna krawędź otworu drzwiowego jest znacznie wyżej od podłogi bagażnika co może sprawiać kłopot przy wyjmowaniu ciężkich bagaży. Pojemność podstawowego bagażnika 280 dm3 jest spotykana w tym segmencie samochodów i po złożeniu dwóch części dzielonego 60:40 oparcia tylnej kanapy można ją zwiększyć do 950 dm3 (mierzona do dachu).
Już nadwozie Mazdy2 z 2007 r. miało konstrukcję z uwzględnieniem bezpieczeństwa biernego, czyli ochrony jadących w razie zderzenia lub przewrócenia pojazdu. Wprowadzono bowiem dużą liczbę wzmocnień wykonanych ze stali o dużej i bardzo dużej wytrzymałości. Po wprowadzeniu mazdowskiej technologii Skyactiv o 22% zwiększono udział takiej stali i stanowi to aż 65% stali stosowanej w budowie struktury nośnej nadwozia.

Silniki i skrzynie biegów
Elementy układu napędowego, podobnie jak nadwozie, wykonano według technologii Skyactiv, a więc z wysokiej jakości, wytrzymałych materiałów i tak, by uzyskać możliwie najmniejszą ich masę. Dlatego Mazda nie uległa modzie lansowanej przez innych producentów, którzy w celu zmniejszenia zużycia paliwa, a jednocześnie nadania dynamiki pojazdom, stosują silniki benzynowe o małej pojemności skokowej i turbodoładowanie. Jej mniej wysilone, atmosferyczne silniki wcale nie zużywają dużo paliwa i pojazdy mają dynamikę, należy więc sądzić, że będą odznaczały się żywotnością.
W ofercie silników dla polskiego klienta tak naprawdę znajduje się jedna jednostka o czterech cylindrach i pojemności skokowej 1496 cm3. Występuje w trzech zakresach mocy: 55 kW (75 KM), 66 kW (90 KM) i 85 kW (115 KM). Wszystkie odmiany (pod względem uzyskiwanej mocy) tego silnika mają nowoczesną konstrukcję z bezpośrednim wtryskiem benzyny, dwa wałki rozrządu sterujące czterema zaworami na każdy cylinder. Głowicę i blok cylindrów wykonano ze stopów lekkich.
Silnik, zależnie od uzyskiwanej mocy, jest kompletowany z odpowiednią skrzynią biegów. Ten o mocy 75 KM z mechaniczną skrzynią (5 MT) mającą pięć przełożeń do jazdy w przód, o mocy 90 KM alternatywnie do 5 MT z automatyczną skrzynią 6-biegową (6 AT), a ten o mocy 115 KM z mechaniczną skrzynią 6-biegową (6 MT). Skrzynie wykonane w technologii Skyactiv są dobrze przystosowane do osiągów silnika, a mechaniczne mają zmniejszone opory tarcia w przekładniach i 10% zmniejszoną masę obudowy w porównaniu do wcześniej stosowanych skrzyń biegów.

Właściwości jezdne
Kierowca dość szybko integruje się z samochodem. Zajmuje wygodną pozycję w fotelu, mając do dyspozycji jego regulację wzdłużną, kąta pochylenia oparcia i regulację wysokości. Jest też regulacja ustawienia kolumny kierownicy: kątowa i poosiowa, a więc w dwóch płaszczyznach. Bardzo dobra jest widoczność z miejsca kierowcy przez szyby i w dużych lusterkach zewnętrznych elektrycznie ustawianych. Urządzenia sterowania działają precyzyjnie włącznie z bardzo dobrze zestopniowaną skrzynią biegów i nic dziwnego, że wraz z silnikiem o mocy 115 KM pojazd można rozpędzić 0‒100 km/h w ciągu 8,7 s – to świetny wynik. Kolejną zaletą jest niewielkie zużycie paliwa. Obliczyłem, że podczas pozamiejskiej jazdy, w tym na autostradzie z prędkością 130‒140 km/h oraz w mieście (20% ogólnego przebiegu) silnik 115 KM spalił średnio 5,6 dm3/100 km. Producent podaje, że w tzw. cyklu mieszanym, mierzonym wg normy EWG, to zużycie wynosi 4,9 dm3/100 km i nie oszukuje.
Mazdą2 można pokonywać znaczne odległości bez nadmiernego zmęczenia. Na wygodę jazdy ma wpływ dobre wyposażenie wnętrza nadwozia, sztywność tego nadwozia oraz układ jezdny pojazdu. Nowa „dwójka” otrzymała zmienione tylne zawieszenie kół, m.in. podniesiono punkty mocowania belki skrętnej. Zmiana ta oraz dobrana charakterystyka zawieszeń wszystkich kół dodatnio wpłynęły na zachowanie się pojazdu w ruchu. Wykazuje stabilność, nawet podczas przejeżdżania zakrętów z dość dużą prędkością.

Wyposażenie
Samochód oferowany jest w kilku poziomach wyposażenia. Wśród tego wyposażenia są rozwiązania wspomagające jazdę kierowcy, jak i z zakresu szeroko pojętego bezpieczeństwa. Za wiele tych rozwiązań trzeba jednak dopłacić. Wymienię niektóre wbudowane systemy: powiadamiania kierowcy o obecności pojazdów na sąsiednich pasach (BSM), monitorujący ruch poprzeczny przy cofaniu (RCTA), regulowany ogranicznik prędkości (LIM), wspomagający hamowanie – zapobiegający kolizjom przy małej prędkości (SCBS), ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu (LDW). Wyżej wymienione systemy dostępne są w tzw. pakietach, a systemy standardowe też istnieją, np. ABS i ESP. Warto jeszcze wspomnieć o systemie i-ELOOP odzyskiwania energii podczas hamowania – energia kinetyczna jest przekształcana na elektryczną (magazynowaną w kondensatorze) wykorzystywaną do ładowania akumulatora i urządzeń elektrycznych pojazdu.

Kto testował: Zdzisław Podbielski

Co: Mazda2 1.5 Sky-G 115 KM 6 MT

Gdzie: Olsztyn

Kiedy: 27.07–3.08.2016 r.

Ile: 800 km

Technologia Skyactiv, bardzo dobra jakość wykonania, bardzo dobre właściwości ruchowe.

Wysoka cena w porównaniu do konkurencji z segmentu B, brak koła zapasowego (jest mało przydatny zestaw naprawczy do opony).

Przeczytaj również
Popularne