Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
FED 2025

MAN TGS - Hydro MAN

MAN TGS 18.400 jest ciężarówką, która powstała, by służyć kierowcy. Dwuosiowy ciągnik z hydrostatycznym napędem przedniej osi w połączeniu z naczepą wywrotką to technologiczny popis ludzkich możliwości.

Wyposażony w dodatkowy napęd osi przedniej o nazwie MAN HydroDrive zapewnia ciężarówce mniejsze zużycie paliwa niż klasyczny napęd terenowy, ale i daje możliwość elastycznego wykorzystywania pojazdów przeznaczonych do jazdy po drogach. Ponadto uniwersalny typoszereg pojazdów TGS od początku istnienia miał spełniać wymagania transportu dalekobieżnego, lokalnego i dystrybucyjnego. Nowe wzornictwo stylistyczne, nawiązując do starszych modeli, jest też nowoczesne i wciąż świeże. Wyraźnie zostały podkreślone kontury z wygładzonymi aerodynamicznie krawędziami, połyskującą osłoną chłodnicy i chromowanymi detalami. Do wyboru przewidziano trzy kompaktowe kabiny kierowców: M, L i LX.

Wnętrze dla wygodnych
Komfortowe wnętrze zmodernizowanej kabiny, nowoczesny silnik i niskie zużycie paliwa to jednak podstawowe atrybuty tej ciężarówki. Kierowca zajmuje miejsce w dobrze wyciszonej kabinie z pojedynczym łóżkiem, na wygodnym fotelu z podłokietnikami i pneumatycznym układem tłumienia nierówności. Do tego kieruje za pomocą wielofunkcyjnej kierownicy, regulowanej w dwóch zakresach położenia. Dlatego poczucie prowadzenia pojazdu o wiele mniejszego, niż jest w rzeczywistości, towarzyszy kierującemu przez cały czas jazdy. Praca kierowcy w tej serii niemieckich ciężarówek jest łatwa i przewidywalna również dzięki ergonomicznemu rozplanowaniu instrumentów pokładowych. Informacje na temat funkcjonowania podzespołów pojazdu przedstawiane są na wielofunkcyjnym wyświetlaczu i dużych, przejrzystych zegarach z obręczami. Obsługa menu nie wymaga dłuższej chwili zastanowienia, gdyż kolejne kroki jego przeglądania są intuicyjnie rozplanowane. Lusterka o dużej powierzchni wyposażono w nowy system odprowadzania wody. Pozwala on na zmniejszenie zabrudzenia nie tylko samych luster, ale dodatkowo szyb bocznych. Jak podaje producent to dzięki nowej konstrukcji lusterek kabiny, szumy spowodowane wiatrem zostały zmniejszone o 30 procent.
Kto smaruje, ten jedzie?
System MAN HydroDrive jest optymalnym rozwiązaniem dla pojazdów, które oprócz zwykłego poruszania się po drogach wymagają w niektórych warunkach skorzystania z dodatkowego napędu. Przykładami takich sytuacji są wjazd na plac budowy o nieutwardzonym podłożu i wyjazd z niego pojazdu dostarczającego materiały budowlane. Na nieutwardzonych drogach napęd na tylne koła może się okazać niewystarczający. Utrudnione jest również manewrowanie całkowicie załadowanym pojazdem ciężarowym bez napędu na oś przednią. W niektórych sytuacjach skorzystanie z napędu na wszystkie koła okazuje się zatem niezbędne. Pojazd ciężarowy z dodatkowo zainstalowanym systemem HydroDrive ma tylko niewiele większą masę od analogicznego wozu z napędem na oś tylną, ale jest o kilkaset kilogramów lżejszy od tego z klasycznym napędem na wszystkie koła. W praktyce oznacza to, że pojazdy z systemem HydroDrive dysponują większym obciążeniem użytkowym. System HydroDrive napędza przednie koła pojazdu za pomocą silników hydrostatycznych zasilanych przez pompę hydrauliczną o ciśnieniu do 420 barów. Napęd można uruchomić podczas jazdy i przy obciążeniu wozu, przekręcając odpowiedni przełącznik. Dzięki temu, bez konieczności wcześniejszego zatrzymania pojazdu kierowca może bezpiecznie pokonywać wzniesienia. Dodatkowy napęd dostępny jest także podczas jazdy wstecz i w trybie ciągnienia.

Konie i niutonometry
Kierowca, naciskając na pedał gazu, pogania do pracy 400 koni mechanicznych, generowanych przez sześciocylindrowy i niemal jedenastolitrowy turbodiesel typu D20 z układem wtrysku paliwa typu common rail. Jego maksymalny moment obrotowy rzędu 1900 Nm dostępny jest w przedziale obrotowym silnika od 1000 do 1400 obr./min. Innymi słowy, silnik z charakterystycznym mruczeniem robi swoje w każdych warunkach. Tym bardziej że do właściwego wykorzystania mocy służy szesnastobiegowa skrzynia przekładniowa, działająca szybko i precyzyjnie. Taki układ napędowy w zupełności wystarcza, aby bez trudu dotrzeć do ciasnych placów budowy i pokonywać oszczędnie długie dystanse. Co jest istotne z ekologicznego punktu widzenia, o czystość spalin wytwarzanych przez ten silnik dba układ recyrkulacji spalin z filtrem redukującym ilość cząstek stałych. Jednostka spełnia wymagania normy Euro 4. Jak utrzymuje producent, przebieg tych silników obliczono na minimum 1,5 mln km, a dystans między przeglądami serwisowymi wynosić może nawet 120 000 kilometrów.

Naczepa
Prezentowany zestaw z naczepą marki Schmitz Cargobull to trzyosiowe podwozie z zabudową samowyładowczą, przystosowaną do przewozu materiałów sypkich. Aluminiowa mulda zakończona jest klapą zsypową z dwoma ryglami. Ściana czołowa została połączona ze stabilnym wspornikiem dla siłownika wywrotki, wokół którego rozplanowano funkcjonalny podest z rozkładaną drabiną. Plandeka zabezpieczająca ładunek jest otwierana w tradycyjny sposób, czyli za pomocą drążka. System wymuszenia prowadzenia plandeki na jego drugim końcu ułatwia szybkie zabezpieczanie ładunku.
Mulda zainstalowana została na stalowej ramie opartej na trzech osiach z bębnowymi mechanizmami hamulcowymi i elektrycznym układem EBS. Ten zaawansowany układ hamulcowy wyposażony został w automatyczną regulację równomiernego działania i zużycia. W tylnej części ramy przewidziano zderzak przeciwwjazdowy z regulacją wysokości.
Zawieszenie układu jezdnego to instalacja pneumatyczna z automatycznym podnoszeniem pierwszej osi. W miarę potrzeby możliwe jest także ręczne uruchamianie jej podnoszenia w ramach funkcji wspomagania ruszania na grząskim podłożu. Zawieszenie częściowo wyręcza kierowcę z podejmowania decyzji i dla jego bezpieczeństwa ma automatyczną funkcję całkowitego opuszczania ramy podczas operacji wyładunkowej. Układ jest łatwy w obsłudze, z ręcznie sterowanymi zaworami poziomowania oraz szybkiego odpowietrzania zawieszenia. Elementy sprzęgu to płyta z dwucalowym sworzniem królewskim. Nogi podporowe to podstawy renomowanej firmy JOST, a zainstalowany pod ramą specjalny kosz z windą mieści jedno koło zapasowe.
Do rozładunku przewidziano niskociśnieniowy siłownik hydrauliczny marki Georg. Dwudziestoczterowoltowa instalacja elektryczna jest standardowym rozwiązaniem z dwoma elementami przyłączeniowymi oraz gniazdami układu EBS.
MAN TGS o dopuszczalnej masie całkowitej 18 ton tak naprawdę wcale nie musiałby być pojazdem szczególnie ładnym, szybkim i wyjątkowym. W zupełności wystarczyłoby, że jest oszczędny, komfortowy, bezpieczny i łatwy w obsłudze czasami trudnych zadań, do których został przeznaczony. Na szczęście ma to wszystko naraz. W połączeniu z hydrostatycznym napędem osi prowadzącej i naczepą samowyładowczą Schmitz Cargobull jest ofertą dla użytkowników operujących także na terenach poza drogami utwardzonymi, w tym placach kopalni i budowy. Właśnie tutaj najbardziej liczą się takie parametry jak wysoka jakość wykonania, przemyślana łatwość obsługi i niezawodność konstrukcji.

Kto testował: Bartosz Biesaga

Co: MAN TGS 18.400

Przeczytaj również
Popularne