Zaprojektowany specjalnie dla Europy Hyundai H350 może się u nas spodobać. Dobrze wygląda, jest funkcjonalny i bezpieczny. Ryzyko zakupu nowego na rynku modelu niweluje atrakcyjna gwarancja.
Zupełnie nowy w segmencie dużych pojazdów dostawczych H350 to poważna konkurencja dla znanych i uznanych modeli. Wprawdzie nie wiadomo jeszcze, ile trzeba będzie za niego zapłacić, ale pierwsze wrażenie robi bardzo dobre. Nie szokuje, natomiast wydaje się znajomy. Wielu porównuje go do Sprintera… Również rozwiązania zastosowane w kabinie wydają się znane. Sęk w tym, że konstruktorzy w jednym pojeździe zgrabnie zastosowali najlepsze rozwiązania, w sumie tworząc pojazd ergonomiczny, przestronny i pakowny.
Do 5 europalet
Zamiast mnożyć wersje, Koreańczycy ograniczyli się do najbardziej popularnych wariantów. Do dyspozycji są trzy typy nadwozi: furgon, mikrobus i podwozie z kabiną pod zabudowę. Można wybrać między dwoma rozstawami osi: 3435 i 3670 mm, oraz dwoma długościami nadwozia 5,5 i 6,2 m. Furgon i bus mają jedną wysokość dachu – średnią, kabina z podwoziem pod zabudowę oferowana jest z płaskim dachem. Przy DMC 3,5 t furgon może zabrać do 1,3 t i 12,9 m3 ładunku. Wszystkie modele napędzane są 2,5-litrowym turbodieslem o mocy 150 lub 170 KM, który współpracuje z 6-biegową manualną skrzynią biegów.
„Nasz H350 jest pierwszym od wielu lat zupełnie nowym samochodem w segmencie dużych pojazdów dostawczych w Europie. To również pierwszy w historii 3,5-tonowy pojazd marki Hyundai. Jesteśmy przekonani o jego wysokiej jakości i dostosowaniu do rynku europejskiego. Szeroka gama oferowanych przez nas pojazdów powinna przyciągnąć do Hyundai Motor nowych klientów” – powiedział Thomas A. Schmid, dyrektor operacyjny Hyundai Motor Europe.
W dłuższym furgonie mieści się pięć europalet (1200×800×900 mm) i 12,9 m3 ładunku. Model z krótkim rozstaw osi może przewozić cztery europalety i ma pojemność 10,5 m3. Szerokość między nadkolami (1380 mm) pozwala wygodnie załadować auto. Kabinę od przestrzeni ładunkowej odgradza stalowa przegroda z oknem.
Do wnętrza prowadzą dwuskrzydłowe symetryczne tylne drzwi, otwierające się pod kątem 90, 180 i 270 stopni oraz przesuwane boczne. Próg ładowni znajduje się 690 mm nad ziemią. Hyundai oferuje fabryczny mikrobus z 14 miejscami siedzącymi (w tym dla kierowcy), który powstaje na bazie długiej wersji H350. Wnętrze jest przestronne, zadbano w nim o półki i lampki do czytania. Za tylnym rzędem siedzeń wygospodarowano 540 mm powierzchni na bagaże.
Trzeci wariant H350 to podwozie pod zabudowę, które może dźwigać duże skrzynie ładunkowe (do 4 m długości i 2,32 m szerokości). Dobrą widoczność do tyłu uzyskano dzięki dodatkowym długim ramionom zewnętrznych lusterek.
Do 12% oszczędności
Projektując H350, zadbano o niskie koszty użytkowania. Uzyskanie wysokiej odporności dzięki zastosowaniu takich rozwiązań jak pochłaniacz energii tylnego zderzaka pomaga zmniejszyć koszty napraw i utrzymać wysoką wartość rezydualną. Według EurotaxGlass, po trzech latach i 90 000 km eksploatacji wartość H350 ma wynosić 36%. Każdy H350 będzie objęty trzyletnią gwarancją nieograniczoną przebiegiem i 10-letnią gwarancją na rdzę i perforację. Przeglądów należy dokonywać co 30 000 km lub co dwa lata.
Dużą część kosztów operacyjnych stanowią wydatki na paliwo, dlatego Hyundai również tutaj zadbał o oszczędności. H350 może być wyposażony w funkcję Stop & Go, która wyłącza silnik na postoju i automatycznie go uruchamia po wciśnięciu pedału sprzęgła. Dodatkową pomocą w generowaniu oszczędności jest wskaźnik zmiany biegów, który zachęca do ekonomicznej jazdy, oraz zaawansowany system zarządzania akumulatorem, który odzyskuje energię podczas hamowania i doładowuje akumulator. W sumie te technologie w zależności od warunków jazdy mogą przyczynić się do zmniejszenia zużycia paliwa nawet o 10%. Aktywując tryb ekonomiczny przyciskiem Eco, można dodatkowo ograniczyć spalanie o 2%.
Według danych producenta H350, w wersji furgon z krótkim rozstawem osi i systemem Stop & Go w cyklu mieszanym zużywa 8,1 l/100 km, natomiast mikrobus 8,7 l/100 km.
H350 jest napędzany 2,5-litrowymi, 4-cylindrowymi turbodieslami CRDi o pojemności 2497 cm3, zamontowanymi wzdłużnie z przodu. Napęd przenoszony jest na tylne koła za pośrednictwem sześciostopniowej przekładni manualnej. Silniki o mocy 150 i 170 KM mają moment obrotowy odpowiednio 373 i 422 Nm przy 1500÷2500 obr./min. Sześciobiegowa ręczna skrzynia biegów ma szeroki zakres przełożeń, dzięki czemu można w pełni wykorzystać dostępny moment obrotowy silnika. W efekcie pojazd prowadzi się bardzo przyjemnie. Przyspiesza bez ociągania, biegi wchodzą bez oporu, wszystkie czynności za kierownicą wykonuje się intuicyjnie. Nic nie przeszkadza. Do wyboru są dwa przełożenia mostu napędowego (3538:1 i 3917:1), a wszystkie modele wyposażone są w „szóstkę” o charakterze nadbiegu (0,679:1), co maksymalizuje oszczędność paliwa.
Wszystko pod ręką
H350 to nowoczesny pojazd, którego wnętrze dostosowane jest do pracy. Ergonomiczna tablica rozdzielcza zapewnia łatwą obsługę i bezpieczną eksploatację. Oprogramowanie jest intuicyjne, dzięki czemu szybko można znaleźć interesujące parametry jazdy w komputerze pokładowym. W środku jest 25 schowków. Można więc wygodnie rozlokować zarówno dokumenty, jak i różne potrzebne w drodze drobiazgi. W dobie powszechnej elektroniki przydadzą się też trzy gniazda zasilania 12 V, które są w standardzie.
Do wyboru są trzy warianty systemu multimedialnego: AVN (Audio/Wideo/Nawigacja) z ośmiocalowym kolorowym ekranem dotykowym, audio E800 z ekranem 3,8 cala lub standardowy system radiowy E300. Na kierownicy znajdują się przyciski do sterowania systemem audio i zestawem głośnomówiącym bluetooth. Na tablicy rozdzielczej znajdują się również gniazda USB i AUX.
W kabinie jest sporo miejsca, co powinno zadowolić również osoby wysokie i dobrze zbudowane. 1582 mm szerokości pozwala dość wygodnie podróżować nawet trzem osobom. Pasażer środkowego miejsca może wygodnie jechać, nie przeszkadzając kierowcy. W razie potrzeby oparcie środkowego siedzenia można złożyć, uzyskując stolik do pracy, wyposażony również w dwa uchwyty na kubki. Dzięki wysokiej pozycji fotela i niskiej krawędzi okien kierowca ma dobrą widoczność. Dodatkowo zwiększają ją duże lusterka zewnętrzne ze zwierciadłami panoramicznymi. Kamera podczas cofania pokazuje obraz na wyświetlaczu umieszczonym, podobnie jak w Fordach, w lusterku wstecznym – to naturalne, najwygodniejsze miejsce do obserwacji podczas manewrów. Hyundai przeniósł do swojego użytkowego pojazdu technologie wcześniej stosowane w samochodach osobowych, tj. wygodny tempomat, asystent parkowania czy czujnik deszczu. Dodatkowo, odmrażacz uwalnia zamrożone wycieraczki w temperaturach poniżej zera.
Cicho i bezpiecznie
Inżynierowie Hyundaia skoncentrowali się na dobrym wyciszeniu samochodu i ograniczeniu drgań dochodzących do jadących. Dopracowali zawieszenie silnika, a w kluczowych miejscach użyli mat wygłuszających. H350 na postoju z włączonym silnikiem emituje dźwięki na poziomie 50 dBA, a w czasie jazdy 70 dBA.
Na pokładzie koreańskiego dostawczaka znajdziemy liczne układy bezpieczeństwa, np. Vehicle Dynamic Control (VDC), który ułatwia zachowanie stabilności w każdych warunkach i zapobiega przewróceniu samochodu, czy system HBA wzmacniający reakcję hamulców w razie awaryjnego hamowania. Jest również ułatwiający życie hill holder, zwany przez Hyundaia HAC oraz system ostrzegający przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu LDWS. H350 zapewnia również wysokie bezpieczeństwo bierne. Elementy karoserii w 75% zostały wykonane ze stali odpornej na rozciąganie. Konstrukcja nadwozia skutecznie rozprowadza energię uderzenia.
Aby dostosować H350 do rynku europejskiego, model ten przetestowano na dystansie 5 mln km w całej Europie, w tym w Skandynawii i Rosji. Zawieszenie H350 zapewnia wysoki komfort jazdy (niezależnie od obciążenia) i precyzyjne prowadzenie. Z przodu zastosowano niezależne zawieszenie na kolumnach McPhersona, poziomy resor, amortyzatory gazowe i stabilizator. Z tyłu zamontowano resory paraboliczne, amortyzatory gazowe i stabilizator. Dają niską wysokość załadunku przy zachowaniu odpowiedniego prześwitu pod dużym obciążeniem. Zębatkowy układ kierowniczy ze wspomaganiem hydraulicznym zapewnia mały promień skrętu – 12,9 m dla modelu z długim rozstawem osi.
9 rynków w 2015
H350 może się pochwalić niskim współczynnikiem oporu powietrza równym 0,369 (dla porównania Ducato z najniższym dachem – 0,31). Wyglądem zewnętrznym przypomina europejskich konkurentów. Charakterystyczny punkt to sześciokątna atrapa silnika. Reflektory zachodzące na bok nadwozia dostępne są z opcjonalnym oświetleniem LED. Lusterka boczne z zintegrowanymi kierunkowskazami LED poprawiają widoczność, a listwy boczne chronią boki pojazdu. Zewnętrzne i wewnętrzne oświetlenie LED nie tylko atrakcyjnie wygląda, ale polepsza bilans energetyczny pojazdu.
Produkowany w Turcji w fabryce Karsan H350 będzie dostępny w jednym z czterech zwykłych i czterech metalicznych kolorach, z tapicerką siedzeń z tkaniny, połączenia skóry z tkaniną lub w całości ze sztucznej skóry.
W tym roku H350 będzie oferowany w dziewięciu krajach. Sprzedaż rozpoczęła się już w Turcji, następne będą: Belgia, Czechy, Niemcy, Austria, Włochy, Polska, Hiszpania i Szwajcaria. W sumie w tym roku Hyundai liczy na sprzedaż 5000 egzemplarzy. Docelowo zakłada się roczną produkcję tego modelu na poziomie 35 000 pojazdów. Przewiduje się, że w tym roku w naszym kraju znajdą się chętni na 200 sztuk.
W Europie segment samochodów dostawczych liczy milion egzemplarzy. Połowę stanowią największe pojazdy dostawcze. Do 2020 roku popyt na dostawczaki ma wzrosnąć o 20%. H350 został wymyślony, zaprojektowany i wykonany, aby przyciągnąć klientów poszukujących najwyższej jakości i wartości użytkowej. Ceny oraz wyposażenie standardowe i opcjonalne mają współgrać z tymi założeniami. Nie znamy jeszcze szczegółów polskiej oferty. Być może zostanie ona przedstawiona jeszcze przed wakacjami. Wraz z rozpoczęciem sprzedaży H350 wybrane autoryzowane serwisy Hyundai będą dostosowane do obsługi takich pojazdów.
Kto testował: Katarzyna Dziewicka
Co: Hyundai H350